شماره ۵۹۱ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۸ خرداد
صفحه را ببند
خبر

مرگ دوازدهمین پلنگ ایرانی در کمتر از ۹۰ روز در زنجان
مهر| عصر روز سه‌شنبه لاشه دوازدهمین پلنگ در‌ سال جاری این بار در منطقه حفاظت شده
سرخ آباد زنجان در محدوده‌ای به نام دربند کلاسر توسط افراد محلی مشاهده شد.
به دنبال این گزارش نیروهای یگان محیط‌زیست عازم منطقه شده و به بررسی لاشه پلنگ پرداختند که مشخص شد حدود ۱۰ روز از زمان مرگ آن گذشته و بخش‌های زیادی از آن توسط گوشتخواران خورده شده است.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان دراین‌باره گفت:  علت مرگ این حیوان که یک پلنگ نر و بالغ بوده است هنوز مشخص نیست اما لاشه پلنگ صبح دیروز جهت بررسی بیشتر به اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان منتقل شده است. بررسی کارشناسان بر روی لاشه پلنگ و تحقیقات محلی برای کشف دلایل و شناسایی عامل یا عاملان احتمالی مرگ پلنگ آغاز شده است.
پس از مرگ یازده پلنگ ایرانی در بردسیر، کازرون، پشتکوه، ایوان، تربت جام، سرخس، فیروزکوه، لارستان، اسفراین و مانه، این دوازدهمین پلنگی است که از ابتدای ‌سال‌جاری به دلایل گوناگون در نقاط مختلف کشور از بین رفته است.

50 هزار هکتار بیابان‌زدایی در ‌سال با تخصیص 50‌میلیارد تومان اعتبار
​مدیر کل امور بیابان سازمان جنگل‌ها و مراتع با بیان این‌که امسال اعتبار خوبی برای بیابان‌زدایی در نظر گرفته شده است، گفت:  چنانچه این اعتبار اختصاص یابد، حدود ۵۰‌هزار هکتار بیابان‌زدایی اتفاق می‌افتد.
‌عباس کارگر افزود:  شعار امسال روز جهانی بیابان‌زدایی، اهمیت غذایی در گرو خاک سالم است که به همین منظور سازمان جنگل‌ها و مراتع برای نگهداری و حفاظت از خاک در قالب برنامه‌های بیابان‌زدایی اقدام خوبی انجام خواهد داد.
به گفته او، نهال‌کاری، جنگل‌کاری و بذر‌کاری در مناطق مستعد ازجمله این اقدامات هستند. تاکنون برای‌ سال ۹۴ مبلغ ۵۰‌میلیارد تومان برای اجرای برنامه‌های بیابان‌زدایی در نظر گرفته شده، اما هنوز اختصاص نیافته است.
کارگر اظهار داشت:  به غیراز این مبلغ، اعتباراتی که برای احیای دریاچه ارومیه و مهار گرد و غبار در خوزستان در نظر گرفته شده در مجموع بیش از ۱۰۰‌میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با بیابان‌زدایی تعیین شده که اگر اختصاص یابد، توان سازمان جنگل‌ها و مراتع برای جلوگیری از بیابانی شدن اراضی بسیار خوب است.
او با بیان این‌که در حال حاضر ۷‌میلیون هکتار کانون بحرانی بیابانی در کشور وجود دارد، اظهار داشت: برای هر هکتار بیابان‌زدایی، ۲‌میلیون تومان اعتبار نیاز است، بنابراین مساحتی که می‌توان بیابان‌زدایی کرد، بستگی کامل به میزان اعتبارات دارد.
کارگر تصریح کرد: در ‌سال گذشته ۴۰‌میلیارد تومان اعتبار برای بیابان‌زدایی در نظر گرفته شده بود، اما تنها ۲۰‌میلیارد تومان آن اختصاص داده شد و سازمان جنگل‌ها در مجموع توانست ۲۰‌هزار هکتار بیابان‌زدایی داشته باشد.

تریاک، شایع‌ترین مخدر مصرفی در کشور
اعتیاد سالانه جان 3‌هزار ایرانی را می‌گیرد
ایسنا| براساس اطلاعات و آمار سازمان پزشکی قانونی، سالانه 3هزار نفر بر اثر اعتیاد در کشور جان خود را از دست می‌دهند.
علیرضا نوروزی، رئیس اداره پیشگیری و درمان سوءمصرف موادمخدر وزارت بهداشت با اعلام این مطلب در اولین سمینار علمی و آموزشی پیشگیری از مصرف مواد مخدر با تمرکز بر رسانه که در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، گفت:  یک‌میلیون و 325‌هزار نفر در کشور به مصرف مواد مخدر اعتیاد دارند و شایع‌ترین موادمخدر مصرفی در کشور تریاک، هرویین و پس از آن شیشه است.  او با اشاره به این‌که نقش و جایگاه رسانه‌ها در پیشگیری از موادمخدر بسیار موثر است، عنوان کرد:  بخشی از سواد سلامت در حوزه موادمخدر مرتبط با آشنایی درست درخصوص اصطلاحات این حوزه است. رئیس اداره پیشگیری و درمان سوءمصرف موادمخدر وزارت بهداشت افزود: باید اطلاعات صحیحی درخصوص غربالگری، کاهش آسیب اعتیاد و... به مردم داده شود، زیرا براساس این‌که ماهیت این پدیده را چگونه درک کنیم نحوه برخورد ما با موضوع مشخص می‌شود.
نوروزی با اشاره به این‌که رسانه باید به سمتی حرکت کند که موجب کاهش انگ متصل به اختلالات روانپزشکی شود، ادامه داد:  رسانه‌ها باید در حوزه پیشگیری از موادمخدر ورود کنند تا نگرش‌ها نسبت به این قضیه تغییر کند.
رئیس اداره پیشگیری و درمان سوءمصرف موادمخدر وزارت بهداشت تصریح کرد:  نوع اعتیاد تزریقی نگران‌کننده است؛ چون موجب انتقال بیماری‌ها از طریق خون می‌شود.
او اظهار کرد: در دو گروه جمعیتی مردان و زنان بین 15 تا 29‌سال بار ناشی از اعتیاد بیشتر است؛ درواقع اعتیاد برای فرد مصرف‌کننده مواد، تبدیل به تنها منبع کسب لذت و رضایت در زندگی می‌شود و بعد از مدتی فرد کنترل خود را روی مصرف از‌دست می‌دهد و درنهایت مصرف موادمخدر و تداوم آن برای فرد اهمیت غیرعادی پیدا می‌کند.


تعداد بازدید :  235