شماره ۵۹۱ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۸ خرداد
صفحه را ببند
عضو انجمن سرطان خبر داد: تا 15‌سال دیگر
تعداد بیماران سرطانی دو برابر می‌شود
پرداخت50‌درصد از هزینه درمان بیماران سرطانی از «جیب»

شهروند|« آمارها نشان می‌دهد تا ‌سال 1409، تعداد بیماران سرطانی به 155 نفر می‌رسد، یعنی تعداد این بیماران تا 15‌سال دیگر، دو برابر می‌شود.» این هشدار عضو هیأت‌مدیره انجمن سرطان ایران نسبت به رشد انواع سرطان‌ها در کشور است. به‌گفته پیام آزاده، بررسی‌ها نشان می‌دهد در‌ سال 91، 85‌هزار بیمار سرطانی در کشور وجود داشتند که حالا در‌ سال 94، تعدادشان به 100‌هزار نفر می‌رسد، پیش‌بینی می‌شود تا 15‌سال دیگر، این بیماران دو برابر می‌شوند. عضو هیأت‌مدیره انجمن سرطان ایران، بار بیماری سرطان را خیلی بالا توصیف کرد: «در ‌سال 2008 هزینه سالانه سرطان یک‌ونیم‌درصد تولید ناخالص جهانی بود و این آمار در ‌سال 2010 به 2‌درصد رسیده است، نکته‌ای که وجود دارد این است که در این آمار هزینه‌های ناشی از سرطان بر خانواده و مراقبت بیمار لحاظ نشده است.» او تأکید کرد:
« هزینه‌ سرطان 19‌درصد بیشتر از بیماری‌های قلب و عروق است، در حالی‌ که نیمی از علل بروز سرطان در کشور‌ها قابل پیشگیری هستند.» آزاده در ادامه به هزینه‌هایی اشاره کرد که بیماران مبتلا به سرطان برای درمان باید از جیب پرداخت کنند: «50‌درصد هزینه‌های درمان بیماران سرطانی از جیب پرداخت می‌شود، ممکن است یک بیمار با 200‌هزار تومان درمان شود و یک بیمار 500‌میلیون تومان هزینه‌ درمانش باشد، اما به صورت میانگین هر بیمار سرطانی بسته به نوع درمانی که دارد، به‌طور متوسط حدود 20‌میلیون تومان برای درمان خود باید هزینه کند. این رقمی‌ است که وزارت بهداشت اعلام کرده است.»
آزاده تأکید کرد: «بیشترین آمار ابتلا به سرطان مربوط به سرطان پوست است که با یک عمل ساده رفع می‌شود. در بیمارستان‌های دولتی نیز هزینه چندانی ندارد. این درحالی است که یک بیمار مبتلا به سرطان سینه ممکن است 100‌میلیون تومان برای درمان خود هزینه کند.»
او با اشاره به هزینه‌هایی که مردم برای درمان‌شان باید از جیب پرداخت کنند به ایلنا گفت: «هدف دولت با توجه به طرح تحول سلامت و یارانه‌ای که پرداخت می‌کند، این است که این رقم را به 10‌درصد برساند، اما تا رسیدن به آن وعده فاصله داریم. البته بیماران سرطانی حالا در شرایطی 50‌درصد از هزینه‌های درمان‌شان را از جیب پرداخت می‌کنند که قبلا میزان پرداخت از جیب 70‌درصد بود.»
آزاده درباره دارو‌های بیماران سرطانی و رایگان شدن دارو‌ها هم توضیحاتی داد: «برخلاف اعلام وزارت بهداشت، دارو‌های بیماران سرطانی هنوز رایگان نشده، من به‌طور متوسط در روز 100بیمار سرطانی می‌بینم. هیچ یک از داروهای این بیماران رایگان نیست.»
آزاده با اشاره به این‌که تاکنون به قوانین مربوط به مبارزه با سرطان توجه نکرده‌ایم، تأکید کرد: «باید بپذیریم که ما نسبت به این بیماری عقب هستیم، سرطان مانند آنفلوآنزا نیست که با واکسن بتوان با آن مقابله کرد. با افزایش سن جمعیت در آینده با آمار بیشتری از بیماران سرطانی مواجه هستیم، اما برای آن تاکنون فکری نکرده‌ایم.»
دبیر انجمن سرطان با تأکید بر لزوم ایجاد مراکز جامع سرطان، گفت: «من خودم 6 ماه است که مسئول راه‌اندازی اولین مرکز جامع سرطان در ایران هستم و تمام ارگان‌های غیردولتی به من کمک می‌کنند، اما مرکز جامع سرطان زیرساخت‌هایی لازم دارد که چندین ‌سال طول می‌کشد، از این رو در تلاش هستیم که با کمک دولت و برخی نهاد‌ها مانند ستاد اجرای فرمان امام و بانک‌های خصوصی همچون بانک پاسارگاد، مراکز درمان سرطان ایجاد کنیم. دولت برای این کار نیازمند کمک زیادی است.» او تأکید کرد: «ما برای خدمت‌رسانی به بیماران سرطانی با مشکل مواجه هستیم.»


تعداد بازدید :  296