شماره ۵۹۱ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۸ خرداد
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

با برگزاری مذاکره عراقچی، روانچی و اشمید
دور هشتم مذاکرات هسته‌ای در وین آغاز شد
هشتمین دور مذاکرات معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 درحالی در وین از سرگرفته شد که اظهارات جدید وزیر خارجه آمریکا درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای شوک جدیدی را دو هفته مانده به پایان ضرب‌الاجل 10 تیر در فضای رسانه‌ای ایجاد کرده است. به گزارش ایسنا، معاونان وزیر خارجه کشورمان از امروز برای ادامه مذاکرات برای تکمیل متن پیش‌نویس توافق جامع راهی وین شدند تا گفت‌وگوهای فنی و کارشناسی را به اتمام برسانند. مذاکرات کارشناسی نیز همزمان و در ادامه رایزنی‌هایی که از دو هفته گذشته میان هیات‌های دو طرف بدون وقفه ادامه داشته در جریان است.
سیدعباس عراقچی عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان روز سه‌شنبه اعلام کرد: احتمالا تعدادی از اختلافات که مقداری کلیدی و اساسی‌تر است برای روزهای آخر می‌ماند تا وزرا ملحق شوند و در سطح آنان تصمیم‌گیری شود. ما 10 تیر را برای پایان مذاکرات در نظر گرفته‌ایم اما این‌طور نیست که توافقی خوب و مطلوب را فدای این تاریخ کنیم. اگر لازم باشد ممکن است چند روزی فراتر برود یا زودتر تمام شود اینها به نظر ما اصل قضیه نیست.
وی تأکید کرد: ما به تاریخ مشخصی پایبند نیستیم و یک تاریخ مشخص برای ما مقدس نیست. آنچه برای ما ارزش دارد، توافقی مطلوب است که حقوق ملت ایران در آن رعایت و خواسته‌های ما در آن تأمین شود اگر لازم باشد که بیشتر بمانیم این کار را حتما خواهیم کرد. معاون وزیر امور خارجه همچنین درباره ترکیب شرکت‌کنندگان در دور بعدی مذاکرات و امکان حضور «ظریف» در این مرحله، اظهار کرد:  اینها به مسیر مذاکرات بستگی دارد. اگر مسیر مذاکرات به نحوی پیش برود که احتیاج به حضور وزرا باشد، این کار صورت
خواهد گرفت، به این معنی که آیا نیاز هست زودتر بیایند و مذاکرات را خاتمه دهند، در روزهای آینده معلوم خواهد شد. آقای ظریف هم در روزهای آینده در زمانی که مقتضی و لازم باشد، حتما شرکت خواهد کرد.  عراقچی درباره احتمال تمدید مذاکرات نیز گفت که ما به تاریخ مقدسی پایبند نیستیم که حتما در آن تاریخ به نتیجه برسیم، آنچه برای ما اهمیت دارد این است که به توافق خوب و مطلوب برسیم که حقوق مردم ایران در آن رعایت شود.  ممکن است نیاز باشد چند روزی بیشتر مذاکره کنیم که بحث دیگری است اما این‌که مذاکرات همانند دوره‌های گذشته تمدید شود، مطلوب هیچ‌کس نیست و هیچ گزینه‌ای برای هیچ یک از طرف‌ها نیست و فکر هم نمی‌کنم که محقق شود.

مذاکرات هسته‌ای موضوع گفت‌وگوی فابیوس و نتانیاهو
یک روزنامه صهیونیستی گزارش داد:  در دیدار آتی میان وزیر امور خارجه فرانسه و نخست‌وزیر اسراییل قرار است مذاکرات هسته‌ای با ایران مورد رایزنی قرار گیرد. به گزارش ایسنا، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه قرار است آخر هفته جاری به منظور دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به اراضی اشغالی سفر کند. دو طرف قرار است در این دیدار درباره‌ موضوعات مختلف شامل مذاکرات صلح و مسأله هسته‌ای ایران گفت‌وگو کنند.  به نوشته این روزنامه صهیونیستی، موضع فرانسه در این مذاکرات بیش از دیگر کشورهای عضو گروه 1+5 به موضع اسراییل نزدیک است. فرانسه از آغاز مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 همواره مواضعی شدید علیه ایران داشته و خواستار توافقی سخت‌تر بوده است. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مخالفت با مذاکرات هسته‌ای ادعا می‌کند هر توافقی با ایران به این کشور اجازه دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای را می‌دهد. این درحالی است که صهیونیست‌ها خود تنها دارنده سلاح هسته‌ای در منطقه خاورمیانه محسوب می‌شوند اما مقامات ایرانی همواره تأکید می‌کنند که فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان ماهیت کاملا صلح‌آمیز دارد و تسلیحات هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران جایگاهی ندارد.

در دیدار امیر عبداللهیان با وزیر خارجه عربستان مطرح شد: احکام ماموران خاطی فرودگاه جده به‌زودی اعلام و اجرا می‌شود
معاون عربی آفریقای وزیر امورخارجه در حاشیه نشست فوق‌العاده وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری‌‌های اسلامی در جده با عادل بن احمد الجبیر، وزیر خارجه عربستان دیدار و گفت‌وگو کرد.  به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان گفت: در این دیدار درخصوص برخی موضوعات منطقه، رایزنی و دیدگاه‌ها، به‌طور شفاف و صریح بیان شد. معاون وزیر امور خارجه کشورمان همچنین گفت:  در این دیدار ضمن اعلام غیرسازنده بودن رویکرد نظامی در منطقه، دیدگاه ایران مبنی بر ضرورت دور کردن منطقه از جنگ و تقویت روند سیاسی مجددا مورد تأکید قرار گرفت و اعلام شد گفت‌وگو و همکاری موثر، مهم‌ترین عامل در برون‌رفت از مشکلات منطقه و رسیدن به امنیت پایدار جمعی است. به گفته وی، عادل بن احمد الجبیر وزیر خارجه عربستان هم در این دیدار با تأکید بر اهمیت گفت‌وگو میان کشورها و ضرورت همکاری همه طرف‌ها در ایجاد امنیت منطقه، حادثه روی داده در فرودگاه جده را محکوم کرد و گفت که احکام صادره درخصوص ماموران خاطی به‌زودی اعلام و اجرا خواهد شد.


تعداد بازدید :  264