شماره ۵۹۱ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۸ خرداد
صفحه را ببند
جنگ سرد مقامات روسیه و ناتو داغ شد
پوتین: نیرو‌های مسلح روسیه هر تهدیدی را نشانه خواهند رفت دبیرکل ناتو: قدرت‌نمایی پوتین بی‌مورد است

گروه جهان | روسیه در روز گذشته ناتو را به تجاوز به مرز‌های این کشور و تلاش برای برهم زدن توازن قدرت در منطقه متهم کرد و مدعی شد این اقدام متحدان غربی مسکو را به اتخاذ تصمیماتی در راستای حفاظت از منافع و امنیت این کشور وا‌داشته‌ است.
اظهارات «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین در فاصله یک روز پس از آن صورت گرفت که روسیه و غرب یکدیگر را به تهدید امنیت جهان و افزایش درگیری‌ها در اوکراین متهم کردند. پسکوف در این خصوص عنوان کرد: «این روسیه نیست که به مرز‌های کشور دیگری نزدیک می‌شود. این زیرساخت‌های نظامی ناتو است که به مرز‌های روسیه نزدیک می‌شود». وی درخصوص واکنش روسیه به اقدامات ناتو گفت: «تمام این‌ اقدامات روسیه را ناچار می‌کند تا اقداماتی برای حفاظت از منافع و امنیت خود اتخاذ کند». سخنگوی کرملین در ادامه اقدامات غرب را یاد‌آور لفاظی‌های «غیرسازنده» و «نزاع‌جویانه» دوران جنگ ‌سرد خواند و تأکید کرد که روسیه هرگز به دنبال درگیری نبوده‌ است. در روز گذشته همچنین مشاور ارشد سیاست خارجه ولادیمیر پوتین عنوان کرد کشورش هرگز به رقابت تسلیحاتی با غرب وارد نخواهد شد و آن را اقدامی مضر برای اقتصاد روسیه خواند. «یوری اوشاکوف» در این‌ خصوص گفت: «روسیه وارد یک رقابت تسلیحاتی نمی‌شود. روسیه در تلاش است تا به نحوی به تهدید‌هاي مشخص واکنش نشان دهد و گامی فراتر از آن برنخواهد داشت. ما وارد هیچ رقابت تسلیحاتی نخواهیم شد زیرا  به توانایی‌های ما در عرصه اقتصادی لطمه وارد می‌کند». «ولادیمیر پوتین»، در روز سه‌شنبه گفته‌ بود «ما ناچاریم نیرو‌های مسلح‌مان را به سوی مناطقی که منشأ تهدید ما هستند هدایت کنیم». رئیس‌جمهوری روسیه در ادامه اظهارات خود اشاره کرد پروژه طولانی‌مدت ناتو برای ایجاد سپر دفاع موشکی در اروپا موجبات نگرانی عمیق روسیه را فراهم آورده ‌است. مسکو پیش از این نیز بارها مخالفت خود با این طرح را اعلام کرده‌ بود. پوتین همچنین در روز سه‌شنبه از اضافه شدن 40 موشک بالستیک بین‌قاره‌ای تازه به زراد‌خانه هسته‌ای روس‌ها تا پایان ‌سال ‌جاری خبر داد. این اظهارات دبیرکل ناتو را نیز به واکنش واداشت و «ینس استولتنبرگ» روسیه را به خاطر اقدام برای افزایش تسلیحات هسته‌ای خود متهم کرد. وی در این‌خصوص گفت «قدرت‌نمایی هسته‌ای روسیه نا‌موجه است». او این اقدام را خطرناک و موجب بی‌ثباتی خواند و گفت:« این یکی از دلایل افزایش آمادگی نیروهایمان است».
«جان کری»، وزیر خارجه آمریکا نیز از برنامه تسلیحاتی روسیه ابراز نگرانی کرد و گفت هیچ‌کس خواهان کشیده ‌شدن به وضعیتی مشابه جنگ سرد نیست. وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود احتمال تلاش پوتین برای خودنمایی را رد نکرد اما با این حال گفت: «هیچ‌کس نباید شاهد اعلام چنین خبری از سوی رهبر کشوری قدرتمند باشد و نگران پیامد‌های آن باشد». نقطه آغاز درگیری لفظی اخیر مقامات روسیه و ناتو انتشار خبری از سوی نشریه نیویورک تایمز مبنی بر طرح آمریکا برای استقرار تجهیزات نظامی سنگین خود در حوزه بالتیک و کشور‌های اروپایی شرقی بود. براساس این طرح نزدیک به 3‌هزار نیروي‌ نظامی به همراه تسلیحات سنگین در کشور‌های لیتوانی، لتونی، استونی، لهستان، رومانی و بلغارستان مستقر خواهند شد. مقامات روسیه نیز در فاصله یک روز پس از انتشار این خبر از اقدام متقابل خود خبر دادند و به این ترتیب لفاظی‌های سیاسی طرفین آغاز شد.

 


تعداد بازدید :  199