شماره ۵۹۱ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۸ خرداد
صفحه را ببند
اعتراض به حاشیه‌های مراسم تشییع شهدای غواص
توهین یک مداح به مسئولان کشوری و توزیع پلاکارد علیه مذاکرات هسته‌ای

گروه سیاسی| نه بازگشت محسن رضایی با لباس نظامی پس از سال‌ها در یک مراسم عمومی و نه حضور و ژست‌های تکراری محمود احمدی‌نژاد در مراسم عصر سه شنبه هیچ‌کدام آن‌قدر خبرساز نشدند که سخنرانی یک مداح سرشناس و کنایه وی به مسئولان مملکتی. مداحی که زیبایی‌های مراسم روز سه‌شنبه را نیز به حاشیه راند و بدون نام بردن از رئیس‌جمهوری و رئیس مجلس شورای اسلامی تندترین تعابیر را علیه دو تن از روسای قوا به کار برد، تا فردای روز تشییع بسیاری از افرادی که به احترام شهدا در مراسم شرکت کرده بودند زبان به اعتراض نسبت به حاشیه‌های این مراسم بگشایند.
محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت روز گذشته در حاشیه جلسه هیأت دولت در واکنش به رخدادهای عصر سه‌شنبه در میدان بهارستان تهران به ایرنا گفته است: اگر دوستانی دغدغه‌ای دارند و بخواهند به این صورت در محافل مختلف مطرح کنند و موجب تضعیف این فرصت ملی شوند، قطعا یک رفتار مغایر منافع ملی را انجام می‌دهند.
اسماعیل جلیلی، نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس نیز در واکنش به اقدامات منتقدان دولت در مراسم تشییع پیکر شهدا با بیان این‌که قطعا اهانت به مسئولان کشور باید مورد رسیدگی قرار گیرد گفت: طبق قانون توهین به مقامات رسمی و سیاسی کشور جرم است و این اقدام نه‌تنها جایز و اخلاقی نیست، بلکه اقدامی خلاف قانون است. این نماینده مجلس همچنین گفته است: توهین به مقامات کشوری ازجمله رئیس مجلس و رئیس‌جمهوری اگر با صراحت اتفاق افتاده باشد قطعا باید مورد رسیدگی قرار گیرد تا عده‌ای با چنین اقداماتی که سوءاستفاده از یک مراسم ملی است، خارج از دایره قانون از الفاظ توهین‌آمیز نسبت به مسئولان کشوری استفاده نکنند.
غلامعلی جعفرزاده ‌ایمن‌آبادی، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به اقدامات و توهین‌های برخی در مراسم تشییع شهدای غواص، گفت: اعمال روز سه‌شنبه می‌تواند سرآغاز برخی از خشونت‌ها در جامعه باشد. این نماینده مجلس همچنین گفته است: یکی از سخنرانان مراسم تشییع شهدای غواص مطالبی تاریخی را از صدر اسلام مطرح کرد و نسبت داد، مبنی براینکه خیلی نیاز نیست رهبر جهان اسلام در موضوعات متعدد ورود کند و وقتی ما تشخیص دادیم، ایشان می‌توانند درباره هر موضوعی صحبت کنند که این تفکر بسیار خطرناک است و در صورت اجرایی شدن آن، سنگ روی سنگ در کشور بند نخواهد شد.
پلاکارد و شعار علیه مذاکره‌کنندگان هسته‌ای
توزیع پلاکاردها و سردادن شعار علیه مذاکرات هسته‌ای و تیم مذاکره‌کننده ایرانی نیز واکنش‌های انتقادی را در میان نمایندگان مجلس برانگیخته است.
در همین زمینه «کاظم جلالی» رئیس فراکسیون رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی، استفاده جریانی و جناحی از ارزش‌ها و شهدا را ناشایست خواند و گفت: در مراسم تشییع پیکر 175 شهید غواص تصاویری دیدم که جفا به مذاکره‌کنندگان بود. به گزارش ایرنا، جلالی با تأکید بر این‌که در این مراسم بدنه و قاطبه مردم آمده بودند، گفت: این اتفاقات ملی را نباید ملوث برخی حرکات ناشایست کرد. مثلا برخی تصاویر از مذاکره‌کنندگان دیدم. آیا جواب مذاکره کنندگان این است؟ زیرا آنها همان‌طور که یکی از خطبای جمعه تعبیر کرده بود، رزمندگان جبهه مقابله با زیاده‌خواهی غرب هستند.
سیدعبدالواحد موسوی‌لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات نیز در حاشیه اولین نشست شورای عمومی فصلی حزبی حزب ندای ایرانیان ضمن انتقاد از اتفاقات صورت گرفته در تشیع‌جنازه غواصان شهید گفت: در حقیقت آمدند و از تشیع‌جنازه برای مقابله با مذاکرات استفاده کردند که خیلی بی‌انصافی است. به گفته موسوی‌لاری تبدیل تشییع ‌جنازه سربازانی که برای وطن شهید شدند و همه هم به آنها علاقه‌مند هستند به یک میتینگ سیاسی چیز بدی است. می‌گویند برای تشییع پیکر این شهدا بوده، این درست است ولی ما می‌گوییم اقلا راستگو باشید و میتینگ سیاسی برگزار نکنید.  غلامعلی جعفرزاده ‌ایمن‌آبادی هم در این‌باره گفته است: متاسفانه بعضا مطالبی را به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نسبت می‌دادند که درست نیست و مطمئنم هر اقدامی شود که برخلاف منویات و خواست رهبر معظم انقلاب باشد، قطعا شهدا نیز راضی به آن نخواهند بود. چنانکه خبرگزاری ایلنا گزارش داده است، یکی از مداحان مراسم روز سه‌شنبه در قسمتی از سخنان خود گفته است: «مردمی که در وسط جنجال هسته‌ای در این مراسم حاضر شده‌اند آمده‌اند به کسی که می‌رود و می‌نشیند و می‌گوید توافق هسته‌ای کمتر از شهادت نیست، بگویند که اگر مردی یک ساعت بیا در شلمچه، اگر مردی یک ساعت بیا در هور، اگر مردی یک ساعت بیا در بید مجنون. این‌جا می‌نشینی و توافق هسته‌ای و آب این مملکت را به تحریم ربط می‌دهی. اگر عرضه نداری برو کنار. این مداح همچنین در ادامه سخنان خود گفته است مسئولان ما چگونه به خود اجازه می‌دهید در نظام جمهوری اسلامی، حالا در بیرون هرکاری می‌کنید خودتان می‌دانید و خدای خودتان، آن هم اجازه نمی‌دهیم بهتان. مسئولی که در جمهوری اسلامی به خاطر پز دادن مقابل یک دیپلمات با ‌هزار قلم آرایش و سر باز و فقط یک کلاه نمادین بر روی سر می‌روی و با او حال و احوال و مذاکره می‌کنی، خاک بر سرت بی‌غیرت.» علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز رفتار برخی افراد در مراسم تشییع شهدای غواص را نوعی تندروی دانست و گفت: مصادره شهدا برای رسیدن به هدف‌های سیاسی کار غلطی است. ما معتقدیم که شهدا زنده‌اند و نزد خدا روزی می‌خورند. قطعا این کارها موجب آزردگی آنهاست. این نماینده مجلس همچنین گفته است: مصادره شهدا به هدف‌های سیاسی، کار درستی نیست یعنی این‌که ما به شکلی جلوه دهیم که اگر این شهدا بودند، طرفدار فلان گروه بودند، غلط است، همان‌طور که امروز خانواده‌های شهدا گرایش‌های مختلف سیاسی دارند. مطهری همچنین گفته است: نباید بزرگداشت شهدا را وسیله‌ای برای تسویه‌حساب‌های سیاسی قرار دهیم. درعین‌حال شهیندخت مولاوردی معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده نیز با اشاره به مراسم تشییع ۲۷۰ شهید دوران دفاع مقدس در صفحه شخصی خود در فیس‌بوک نوشت: به یاد غواصان دریادل که این روزها مظلومیت و غربتشان آتش به جانمان انداخته است. شهدا متعلق به همه ملت ایرانند. امشب عجیب ذهنم درگیر این موضوع شده و مدام با خودم کلنجار می‌روم که‌ ای‌ کاش شهدا توسط عده‌ای مصادره به مطلوب نمی‌شدند. در هیچ جای دنیا با این سرمایه‌ها چنین نمی‌کنند. او همچنین نوشته است: امشب بارها از خودم سوال کردم آیا شهدا و خانواده‌هایشان راضی هستند که دستمایه تسویه‌حساب‌های سیاسی و بازی با منافع ملی باشند؟ ‌ای ‌کاش عده‌ای حداقل با تشییع این پیکرهای مطهر کاسبی نمی‌کردند. ‌ای‌کاش...

 


تعداد بازدید :  240