شماره ۵۹۱ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۸ خرداد
صفحه را ببند
برگزاری پانزدهمین ضیافت بخش خصوصی برای تقدیر از هنرمندان سینما و تلویزیون
تندیس حافظ برگزیدگانش را شناخت
از رضا عطاران، محسن تنابنده و همایون شجریان تا شهرام ناظری، بهروز افخمی و امین حیایی

شهروند | پانزدهیمن جشن «حافظ»، تنها جشن خصوصی سینما و تلویزیون ایران سه‌شنبه شب 26 خردادماه درحالی برگزار شد که به دلیل همزمانی آن با مراسم تشییع «175 غواص شهید» و 100 شهید گمنام رنگ و بوی این اتفاق ‌غم‌انگیز را گرفته بود. ستایش و شوخی‌های هنرمندان با همایون شجریان، درخواست عجیب داریوش ارجمند از مسئولان و گلایه مرضیه برومند از علی معلم از جالب‌ترین اتفاقات این شب به یادماندنی بودند که در تالار وزارت کشور برگزار شد. شخصیت «ببعی» از مجموعه تلویزیونی «کلاه قرمزی» نخستین میهمان پانزدهمین جشن حافظ بود. او در کلیپی به زبان انگلیسی به حاضران در جشن تبریک گفت و اولین ترانه جشن را رضا یزدانی با شعری از حافظ خواند. بهنوش بختیاری، مجری این مراسم بود. علی معلم، دبیر پانزدهمین جشن حافظ نخستین سخنران جشن بود. «این دوره از جشن حافظ مصادف با تشییع پیکر جوانانی از وطن است که جان خود را برای این مرز و بوم فدا کردند. تشییع‌ جنازه دلیرمردانی که برای دفاع از کشور کمان را زمین نگذاشته‌اند. به همین منظور و به یاد آنها ترانه علیرضا قربانی با نام «جوانان وطن» را که کلیپ آن برای شهدای 8‌ سال دفاع مقدس ساخته شده است، پخش می‌کنیم.» اینها را او گفت و بعد از آن کلیپ «جوانان وطن» پخش شد.
از یاد مستند‌سازان تازه درگذشته تا دعوت رد شده رامبد جوان از فردوسی‌پور
جایزه بهترین فیلم مستند به «محسن استادعلی» برای مستند «جایی برای زندگی» اهدا شد. سعید امیرسلیمانی، به همراه پسر و دخترش، سپند و کمند امیرسلیمانی اهداکنندگان این جایزه بودند. استادعلی هم یاد دو مستند‌ساز تازه درگذشته را زنده کرد و جایزه خود را به زنده‌یاد محمدرضا مقدسیان و زنده‌یاد مرتضی ندایی، مستندسازان سینمای ایران اهدا کرد. سعید راد که برای دادن جایزه بهترین چهره تلویزیونی روی سن آمده بود از حضار خواست تا برای شادی روح این شهیدان بایستند و دست بزنند. عادل فردوسی‌پور، مجری «نود» برنده این جایزه بود. رامبد جوان، مجری برنامه «خندوانه» هم برنده دومین جایزه این بخش بود که از مهران غفوریان جایزه‌اش را گرفت. جوان به فردوسی‌پور که هنوز روی صحنه ایستاده بود، گفت: «عادل خیلی بد است که دعوت من را برای حضور در «خندوانه» قبول نکرد.»  شهاب عباسی و یوسف صیادی میهمانان بعدی بودند که برای اعلام جایزه بهترین بازیگر مرد کمدی  روی سن آمدند. مهران رجبی برای بازی در «دردسرهای عظیم» و «معراجی‌ها» برنده این جایزه شد. جایزه‌ای که به گفته خودش اولین جایزه رسمی‌اش در طول سال‌ها فعالیتش است. نیوشا ضیغمی و الهام حمیدی هم جایزه بهترین بازیگر زن را به ریما رامین‌فر اهدا کردند. الیکا عبدالرزاقی، بازیگر سینما و تلویزیون چند شب پیش میهمان برنامه «خندوانه» بود و آن‌جا برای اولین‌بار از سوتی‌هایش صحبت کرد. به نظر می‌رسد این اتفاق به مذاق او حسابی خوش‌آمده چراکه او در مراسم حافظ  روی سن آمد و سوتی‌های خودش را در دوره‌های قبلی این جشن برای حاضران تعریف کرد. اتفاقی که باعث شد تا دیگر بازیگران زن هم بعضی از سوتی‌هایشان را تعریف کنند.
خوانش ابیاتی از حافظ با اهدای جایزه بهترین خوانندگان تیتراژ
جمشید مشایخی اولین جایزه بهترین موسیقی تیتراژ را به شهرام ناظری برای فیلم‌ سینمایی «ایران برگر» اهدا کرد. اما بهرام رادان دومین تندیس این بخش را به همایون شجریان برای فیلم «آرایش غلیظ» اهدا کرد. شجریان که به نظر می‌رسید از دریافت این تندیس شگفت‌زده است، گفت: «چرا من آخه!؟ خوشحالم که این جایزه را که اولین جایزه رسمی من است و مزین با نام حضرت حافظ است دریافت می‌کنم.» در همین زمان بود که علی معلم از او خواست تا قطعه‌ای از حافظ را بخواند و همایون شجریان با اشاره به این‌که برایش خواندن راحت‌تر از حرف زدن است، ابیاتی از حافظ را برای حاضران خواند. در ادامه مراسم، هنگامه قاضیانی جایزه بهترین بازیگر مرد درام تلویزیونی را به داریوش ارجمند برای بازی در سریال «ستایش» اهدا کرد. ارجمند پس از دریافت جایزه‌اش در پیشنهادی غیرمعمول از مقامات ارشاد خواست تا جشن حافظ را وارد تقویم رسمی کشور کنند. او سپس به صدای همایون شجریان اشاره کرد که؛ ‌«همایون همواره ما را حیرت‌زده می‌کند. هرچند سنی از استاد شجریان گذشته، اما غمی نداریم چون همایون هست.» تندیس بهترین بازیگر زن درام تلویزیونی هم به شبنم مقدمی برای سریال «مدینه» رسید که پژمان بازغی و شیلا خداداد اهداکنندگان این جایزه بودند.
تندیس «حافظ» بهترین فیلمنامه تلویزیونی نیز توسط حمید گودرزی و لادن مستوفی به محسن تنابنده برای مجموعه «پایتخت» اهدا شد. حمید گودرزی هم تحت‌تأثیر صدای همایون شجریان قرار گرفته بود، چراکه بیان کرد: «فکر می‌کنم نیمچه هنری دارم، اما با شنیدن صدای همایون جان متوجه شدم هیچ هنری نداریم.» محسن تنابنده هم در ادامه صحبت او به شوخی گفت: «البته من هم با خواندن راحت‌ترم! همایون امشب کار و کاسبی ما را تعطیل کرد!» بعد از آن هم اشاره کرد که این تندیس تنها به خودش تعلق ندارد و خشایار الوند و حسن وارسته او را در نوشتن فیلمنامه «پایتخت3» همراهی کرده‌اند. در بخش دیگری از این برنامه جایزه بهترین کارگردانی تلویزیونی توسط کوروش تهامی و لیندا کیانی به بهروز شعیبی برای مجموعه «پرده‌نشین» اهدا شد. شعیبی نیز جایزه‌اش را به همسرش تقدیم کرد. در ادامه مراسم سیروس الوند و پوران درخشنده برای اهدای تندیس بهترین مجموعه تلویزیونی روی صحنه آمدند و تندیس این بخش را به حمید مدرسی برای مجموعه «کلاه قرمزی» اهدا کردند. جایزه بخش نقد و نوشته نیز به امیر پوریا توسط علی معلم اهدا شد.
گله مرضیه برومند برای انتخاب آهنگ سمفونی مردگان
در بخش دیگری از این جشن با پخش کلیپی از مرضیه برومند تقدیر شد اما برومند نسبت به موسیقی این کلیپ گله داشت و توضیح داد: «این کلیپ را خود ما درست کردیم و یک هفته برایش وقت گذاشتیم اما وقتی پخش شد، فکر کردم مرده‌ام! چون موسیقی انتخابی ما ملودی «خونه مادربزرگه» بود، اما از آقای معلم گله دارم که چرا موسیقی را عوض کردند که مثل سمفونی مردگان شده بود؟!» تهمینه میلانی و حمید جبلی جایزه برومند را به او اهدا کردند. میلانی با لحن طنزی خطاب به خوانندگان گفت: «من هم می‌خواهم بخوانم، از همه شما هم بهتر می‌توانم!» در همین زمان بود که جبلی هم به شوخی افزود: «به من هم کسی نگفت بخوانم، خیلی منتظر بودم!»
کت دنیای تصویر، میهمانان با لباس رسمی تشریف بیاورند
در ادامه این برنامه ترانه‌ای درباره سینما با صدای رضا یزدانی اجرا شد. سپس آزاده صمدی و میلاد کی‌مرام جایزه بهترین صداگذاری را به حسن زاهدی برای فیلم «ایران‌برگر» اهدا کردند. بیژن امکانیان و عبدالله اسکندری هم جایزه بهترین فیلمبرداری را به مرتضی غفوری برای فیلم «چند متر مکعب عشق» ارایه کردند. سروش صحت و ویشکا آسایش نیز جایزه بهترین موسیقی متن را به بهزاد عبدی برای فیلم «متروپل» اهدا کردند. آسایش خاطره‌ای از تپق زدن خودش در برنامه زنده تلویزیونی تعریف کرد و سروش صحت هم که هنگام رفتن روی صحنه کتی را پوشیده بود، توضیح داد که این کت مال برنامه دنیای تصویر است! چون سال‌های قبل در کارت دعوت برنامه نوشته
شده بوده که میهمان‌ها با لباس رسمی بیایند. بهزاد عبدی هم بعد از گرفتن جایزه‌اش از حاضران خواست مسعود کیمیایی کارگردان «متروپل» را تشویق کنند.
جایزه ویژه هیأت داوران به رضا عطاران رسید
مجید مظفری و بهاره کیان‌افشار تندیس حافظ بهترین فیلمنامه را به بهروز افخمی برای فیلمنامه «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» اهدا کردند. افخمی هم جایزه‌اش را به مرجان شیرمحمدی، همسرش اهدا کرد. در ادامه مراسم، شهاب رمضان خواننده پاپ، یک ترانه اجرا کرد. در این جشن فرزاد حسنی و امین زندگانی جایزه بازیگری مرد را به مجید صالحی و امین حیایی اهدا کردند. مجید صالحی که جایزه‌اش را برای فیلم «استراحت مطلق» گرفته است، از رضا عطاران تشکر کرد که او را به رضا کاهانی کارگردان این فیلم معرفی کرده است. فاطمه گودرزی و رعنا آزادی‌ور نیز جایزه بهترین بازیگر زن را به گوهر خیراندیش برای فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» و آنا نعمتی بازیگر «انارهای نارس» اهدا کردند. جایزه ویژه هیأت داوران برای نویسندگی، کارگردانی و بازیگری در فیلم «رد کارپت» به رضا عطاران و احمد احمدی تهیه‌کننده این فیلم اهدا شد. رضا داودنژاد، جواد عزتی و یوسف تیموری این جایزه را اهدا کردند. جایزه بهترین کارگردانی هم به حمید نعمت‌الله برای فیلم «آرایش غلیظ» اهدا شد و سحر جعفری‌جوزانی جایزه بهترین فیلم را به پدر و عمویش، مسعود و فتح‌الله جعفری‌جوزانی کارگردان و تهیه‌کننده «ایران‌برگر» اهدا کرد. یغما گلرویی، محمد سریر، بیوک میرزایی، امیر جعفری، اصغر همت، کتایون ریاحی، عباس غزالی، آزاده نامداری، علیرضا قربانی، مرتضی حیدری، نادر فلاح و ... از دیگر هنرمندان حاضر در برنامه بودند. همچنین اعلام شد که حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد و علیرضا رضاداد، دبیر پیشین جشنواره فیلم فجر، محمدحسن انصاری‌فرد بازیکن اسبق باشگاه پرسپولیس و یکی از حامیان مالی برنامه هم حضور دارند.

 


تعداد بازدید :  218