شماره ۵۹۱ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۸ خرداد
صفحه را ببند
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت خبر داد:
آماده‌باش وزارت بهداشت برای مقابله با آنفلوآنزای پرندگان
سازمان دامپزشکی مازندران از خروج مرغ زنده جلوگیری کرد

شهروند| با گذشت یک روز از انتشار خبر شیوع آنفلوآنزای پرندگان در روستایی در مازندران، وزارت بهداشت به صورت رسمی وارد عمل شد و برای مقابله با این بیماری و جلوگیری از سرایت آن در میان انسان‌ها، آماده‌باش خود را اعلام کرد. این درحالی بود که دیروز رئیس کمیته کشوری آنفلوآنزا گفته بود که ماجرای شیوع این بیماری در میان پرندگان را باید از خود سازمان دامپزشکی پیگیری کرد، نه وزارت بهداشت. او همان روز به «شهروند» گفت که «هیچ مورد انسانی از آنفلوآنزای پرندگان گزارش نشده است.» موضوعی که به تأیید رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هم رسید. حالا همین مسئول از آماده‌باش وزارت بهداشت برای مقابله با آنفلوآنزای پرندگان خبر می‌دهد. بیماری که در صورت مشاهده نوع انسانی آن، دردسرهای زیادی را برای نظام سلامت ایجاد می‌کند. محمدمهدی گویا به‌اقدامات وزارت بهداشت برای کنترل این بیماری و جلوگیری از انتقال آن به انسان توضیحاتی می‌دهد و به ایسنا می‌گوید: «بلافاصله پس از اعلام تلفات پرندگان از سوی سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی ساری و بابل وارد عمل شدند و کل منطقه و کسانی که با این پرندگان در تماس بودند، تحت مراقبت قرار گرفته و داروی پیشگیری و آموزش‌های لازم به آنها داده شد.» رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان این‌که کسانی که در تماس با این پرندگان بودند، تا 14 روز تحت نظارت ما هستند، ادامه می‌دهد: «اگر علایمی از بیماری آنفلوآنزای پرندگان در این افراد مشاهده شود، حتما اقدامات لازم صورت می‌گیرد، درحال حاضر سیستم در وضع آماده‌باش قرار گرفته و ما با سازمان دامپزشکی همکاری می‌کنیم. به این صورت که اگر مواردی از تلفات پرندگان مشاهده کنیم، توسط سیستم‌ مراقبت‌های بهداشتی اولیه وزارت بهداشت به سازمان دامپزشکی اطلاع داده می‌شود.»
گویا در پاسخ به این‌که آیا جای نگرانی درخصوص انتشار این بیماری در کشور وجود دارد، توضیح می‌دهد: «ما همه اقدامات لازم را انجام می‌دهیم و با توجه به تجربیاتی که از سال‌های گذشته داریم، سعی می‌کنیم چنین اتفاقی نیفتد.» او با اشاره به ارتباط مستقیم وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی کشور می‌گوید: «وزارت بهداشت هر موردی از تلفات پرندگان را مشاهده کند، به سازمان دامپزشکی اطلاع داده و نمونه‌ها بلافاصله مورد بررسی قرار می‌گیرد و سازمان دامپزشکی نیز اگر با موردی برخورد کند به وزارت بهداشت اطلاع می‌دهد. بر این اساس ما با سازمان دامپزشکی همکاری نزدیکی داریم و به نظر ما هر دو سیستم توانایی لازم در برخورد با این مسأله را دارند.»
رئیس اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان این‌که اقدامات لازم به اطلاع مردم استان مازندران و به‌خصوص کسانی که در آن محل قرار گرفته‌اند، خواهد رسید،‌ افزود: «از مردم می‌خواهیم از تماس با پرنده‌ای که تلف شده، جدا خودداری کنند و به‌خصوص به کودکان آموزش دهند که چنین کاری انجام ندهند. همچنین اگر موردی از تلف شدن پرندگان مشاهده کردند حتما به مسئولان بهداشتی محل یا مسئولان دامپزشکی اطلاع‌دهند.» گویا ادامه داد: «همچنین کسانی که با پرندگان در تماس هستند یا به بازارهای فروش پرندگان مراجعه می‌کنند، باید نکات بهداشتی که مهم‌ترین آن شست‌وشوی دست‌هاست را رعایت کنند.»
رئیس اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به تأکید مسئولان سازمان دامپزشکی مبنی بر خودداری جدی مردم از خرید طیور زنده از بازارچه‌های عرضه پرندگان زنده گفت: «مردم توصیه‌های سازمان دامپزشکی را جدی بگیرند.»
ماجرای شیوع آنفلوآنزای پرندگان پس از انتشار اطلاعیه سازمان دامپزشکی در روز سه‌شنبه برملا شد. بلافاصله پس از اعلام این سازمان بود که سازمان جهانی بهداشت هم در بیانیه‌ای جزییات بیشتری از این بیماری را منتشر کرد. جزییاتی که در اطلاعیه سازمان دامپزشکی نبود. براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت که به اطلاعات گرفته شده از وزارت جهاد کشاورزی استناد کرده بود، انتشار ویروس آنفلوآنزای مرغی در نوگاردان مازندان شروع شده که این ویروس 17 پرنده از 25 پرنده مشکوک به بیماری در این محل را از پا درآورده و 8 پرنده باقی‌مانده نیز معدوم شدند. دلاور حیدرپور، رئیس جهاد کشاورزی استان مازندران هم گفته بود که شیوع آنفلوآنزای مرغی در دو روستای آمل و بابل شناسایی شده که حالا با عملیات‌های بهداشتی انجام شده، بیماری کنترل شد.
دبیر انجمن مرغداران کشور اعلام کرده بود که این بیماری از سمت پاکستان و از طریق وزش بادهای شدید به مناطقی از گلستان و مازندران آمده است.  حالا همین اتفاق شایعه‌های گرانی مرغ را افزایش داد. مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی اما تأکید می‌کند که آنفلوآنزای پرندگان، قیمت مرغ را بالا نمی‌برد: «با توجه به تمهیدات انجام شده نگرانی بابت شیوع این بیماری در مرغداری‌ها نیست و بروز این بیماری باعث افزایش قیمت مرغ نمی‌شود.» عظیم حجت به ایسنا می‌گوید: «روند تولید گوشت مرغ به صورت خطی و مستمر در کشور ادامه دارد، از این رو آنفلوآنزای پرندگان که طی روزهای اخیر در یکی از روستاهای استان مازندران شیوع پیدا کرده است نمی‌تواند تاثیری در افزایش قیمت گوشت مرغ داشته باشد.» به گفته او مسئولان سازمان دامپزشکی در پی شیوع این بیماری از خروج مرغ زنده از استان جلوگیری کردند.


تعداد بازدید :  123