شماره ۵۹۱ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۸ خرداد
صفحه را ببند
اخبار داوطلبی

در 30 روستای هدف گردشگری کردستان
جشنواره معرفی توانمندی‌های روستاییان برگزار می‌شود
 معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کردستان از برگزاری جشنواره معرفی توانمندی‌های روستاییان در
 30 روستای هدف گردشگری استان خبرداد.
برگزاری جشنواره‌های محلی و روستایی از سری برنامه‌هایی است که منجر به جذب‌گردشگری و توسعه‌گردشگری در هر منطقه‌ای خواهد شد. اداره‌کل میراث‌فرهنگی کردستان هم در راستای توسعه‌گردشگری و طبیعتگردی اقدام به برگزاری جشنواره معرفی توانمندی‌های روستاییان در
 30 روستای هدف گردشگری استان کرده است.
درقالب این جشنواره‌ها، آداب و رسوم مردم  محصولات کشاورزی و صنایع‌دستی این روستاهای هدف گردشگری معرفی می‌شوند. در این جشنواره‌ها محصولات لبنی، نان محلی، سوغات و غذاهای محلی در اختیار گردشگران و میهمانان قرار می‌گیرد.
وطن‌دوست از دیگر برنامه‌های این جشنواره‌ها را برگزاری موسیقی محلی و معرفی خوانندگان محلی، ارایه طب‌سنتی و معرفی گیاهان و گل‌های دارویی و شفابخش منطقه ذکر کرد و افزود: در این جشنواره علاوه‌بر به نمایش گذاشتن صنایع‌دستی و سوغات هر روستا، این محصولات به گردشگران هم فروخته می‌شود. وی به اهداف برگزاری این جشنواره‌های روستایی اشاره کرد و اظهار داشت: شناساندن روستاهای هدف گردشگری به اقشار مختلف مردم به‌ویژه گردشگران، برگزاری تورهای روستاگردی و تقویت امکانات و خدمات در روستاها ازجمله اهداف برگزاری این جشنواره‌ها است.
برگزاری جشنواره‌های روستایی می‌تواند به‌عنوان برند گردشگری برای روستاهای استان موردتوجه مردم، مسئولان و همچنین گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد.

هنرهای سنتی فراموش‌شده استان  مرکزی  احیاء  می‎شوند
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: یکی از وظایف و رسالت‌های اصلی میراث‌فرهنگی در استان مرکزی احیای هنرهای فراموش شده است که این هنرها احیاء می‎شوند. هنر جاجیم‌بافی و گلیم گل‌برجسته که از هنرهای منسوخ شده بود در استان دوباره احیا شده و قدک‌بافی که با نام چادرشب‌دوزی شناخته می‎شود نیز در نیمور محلات احیاء شد.
قدک‌بافی یکی از هنرهای قدیمی و بومی شهر نیمور بوده که پس از 30‌سال فراموشی دوباره رونق گرفته و احیاء شده است. نمایشگاه صنایع‌دستی نیمور برپا شده و برپایی این‎گونه نمایشگاه‎ها علاوه‌بر رونق بازار صنایع‌دستی سبب آشنایی مردم با انواع صنایع‌دستی و انگیزه برای یادگیری آنان می‏‌شود.
یکی از اولویت‌های اصلی این نهاد در حوزه صنایع‌دستی، ایجاد بازارچه‌ و مکانی مناسب برای خرید و فروش محصولات بوده که این امر سبب ایجاد انگیزه در هنرمندان شده و برای این منظور تاکنون گام‌هایی برداشته شده است.
در جای‌جای استان مرکزی هنرهای سنتی بسیاری وجود دارد که در اثر گذر زمان به فراموشی سپرده شده و باید به‌منظور آشنایی مردم با فرهنگ و تمدن این سرزمین این هنرها احیا شوند، در این راستا هنر جاجیم‌بافی و گلیم گل‌برجسته که از هنرهای منسوخ شده بود با همکاری هنرمندان این رشته‌ها احیاء و بازآموزی آن در دستورکار قرار گرفته است: هنرهایی چون گره‌چینی، کاربافی، قفل‌سازی و کار با آثار فلزی و کرباس‌بافی را نیز احیاء کرده و نسبت به تربیت هنرمندان این رشته‌ها اقدام کنیم. حسینی با اشاره به تجهیز کارگاه قدک‌بافی در نیمور از توابع شهرستان محلات گفت: در راستای احیاء قدک‌بافی در نیمور یک کارگاه با تجهیز 3 دستگاه موردنیاز افتتاح شد تا بتوانیم به تولید انبوه برسیم.

مرکز آموزش هنرهای سنتی بادرود  افتتاح  شد
با حضور معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان اصفهان، مرکز آموزش هنرهای سنتی بادرود افتتاح شد. یکی از اهداف این مرکز آموزشی ارتقا و احیای هنرهای دستی ازبین‌رفته یا درحال‌فراموشی است.
شهر بادرود ازجمله شهرهای کشور بوده که در رشته‌هایی همچون سفالگری و مسگری در گذشته حرفی برای گفتن داشته اما عدم‌توجه، این هنرها را به‌دست فراموشی سپرده است. با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر بادرود و با دراختیار گذاشتن ساختمان تاریخی و میراثی آب‌انبار حاج‌جامعی از سوی این دو نهاد، مرکز آموزش هنرهای سنتی بادرود افتتاح شد.
ثبت‌نام از علاقه‌مندان برای آموزش هنرهای سنتی قلم‌زنی، چرم‌دوزی، سفالگری، نگارگری و تذهیب از فردا آغاز و کلاس‌ها بعد از ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود. پس از به حد نصاب رسیدن هنرآموزان و با همکاری اساتید برجسته شهرستان و استان، آموزش این هنرها به‌صورت رایگان آغاز و به قبول‌شدگان گواهی آموزشی اعطا خواهد شد و در این مرکز آموزشی، شرکت‌کنندگان و علاقه‌مندان رشته‌های صنایع‌دستی را به
 صورت اصولی فرا می‌گیرند.


تعداد بازدید :  176