شماره ۵۹۱ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۸ خرداد
صفحه را ببند
حمله همه‌جانبه به تالاب شیرین سو

تالاب شیرین سو در شهرستان کبودرآهنگ یکی از زیباترین مناطق زیست‌محیطی همدان است. تالابی که طبیعی نیست و به‌خاطر ساخت سد خاکی شیرین سو در پی گذشت سال‌ها پدید آمده است. داستان از این قرار است که سد مخزنی شیرین سو برای مصرف کشاورزی و کنترل سیلاب‌ها احداث شد و از آن‌جا که در 60 کیلومتری این سد هیچ آبندانی وجود نداشت پرندگان مهاجر آب جمع شده پشت سد را مکانی مهم و مطلوب برای توقف خود انتخاب کردند و بسیاری از پرندگان هم در همانجا مأوا برگزیدند و ماندگار شدند. به گفته سوزنچی، فعال محیط‌زیست همدان اینک این تالاب زیستگاه و محل تخم‌گذاری پرنده‌های زیبایی چون یلوه آبی، حواصیل خاکستری، لک‌لک و حتی فلامینگو شده است. از این رو براساس قوانین کنوانسیون رامسر این آب بند، به خاطر سکونت بیش از
90 گونه جانوری، تالاب شناخته شد و تحت حمایت قوانین تالاب‌ها درآمد و باید زیر نظر سازمان محیط‌زیست   باشد.
اما اکنون این تالاب دچار معضلات بزرگی است. یکی از آن معضلات از نظر سوزنچی حق‌آبه‌ای بود که شرکت آب ‌سال گذشته به کشاورزان فروخت. نتیجه‌اش پایین آمدن آب قسمت بزرگی از تالاب و مردابی شدن آن بود که البته با برگزاری کمپین‌های اعتراضی مسئولان اداره آب در تصمیم خود تجدیدنظر کردند اما آثار تخریبی‌اش ماندگار شد. مشکل دیگر این تالاب تبدیل شدنش به یکی از قطب‌های گردشگری استان است. تالاب شیرین سو که در نزدیکی غار علیصدر قرار گرفته است پذیرای گردشگرانی است که هیچ آشنایی با حفظ موازین زیست‌محیطی ندارند و در کمترین زمان ممکن بزرگترین تخریب را به محیط‌زیست وارد می‌کنند. مشکل دیگر تالاب کودهای کشاورزی است که به آن وارد می‌شود و موجب آلودگی شدیدش شده است. فرهاد گیتی‌جمال، فعال محیط‌زیست همدان هم پیش از این در گفت و گو با تبسم گفته بود: «زمين‌هاي كشاورزي زيادي در بالادست تالاب شيرين‌سو وجود دارد كه متاسفانه در اثر استفاده كشاورزان از كودهاي نيتراته، فسفاته تپاسه و آفت‌كش‌هاي كلره كه در دنيا منسوخ شده و از طريق روانابي كه در اثر بارندگي اتفاق مي‌افتد باعث شستن خاك و ورود اين كودها و آفت‌كش‌ها به تالاب شده و باعث مرگ و مير پرندگان و ماهي‌هاي اين تالاب مي‌شوند  .»
آسیب دیگری که به این تالاب وارد شده چرای مفرط دام‌ها است. گیاهان رشد‌کننده در کناره‌های تالاب منبع غذایی دام‌ها هستند. اما تالابی که باید تحت حفاظت سازمان محیط‌زیست قرار گیرد و رفت و آمد در آن تحت کنترل باشد با هجوم دام‌ها مواجه شده است به طوری که چرای مفرط دام‌ها پوشش گیاهی بخشی از تالاب را نابود کرده است .


تعداد بازدید :  173