شماره ۵۸۹ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۶ خرداد
صفحه را ببند
امروز، نخستین گام ایران برای رسیدن به جام‌جهانی روسیه
شروع ماراتن 2018
کی‌روش: فقط به‌دنبال 3 امتیاز هستیم

شهروند| خاطرات و تاریخ به احترام تیم‌ملی کلاه از سر برمی‌دارند. هرچه باشد تیم کارلوس کی‌روش درحالی از ساعت  17:30 امروز در ورزشگاه داش‌آغوز مقابل ترکمنستان، یکی از اقمار شوروی سابق اولین بازی در مرحله مقدماتی جام‌ملت‌های آسیا و جام‌جهانی را برگزار می‌کند که در اولین بازی همه ادوار گذشته مقدماتی جام‌ملت‌های آسیا نه‌تنها پیروز شده بلکه در 10بازی، تنها یک گل خورده است.
تاریخ باشکوه در بازی اول
به عبارت بهتر تیم‌ملی در هریک از 10 باری که اولین بازی خود در جام‌ملت‌های آسیا را انجام داد، پیروز شد، 50 گل (میانگین 5گل در هر بازی) به ثمر رساند و تنها یک گل (مقابل اردن در اولین بازی مقدماتی جام‌ملت‌های آسیا در سال 2004) دریافت کرد. پس با استناد به این تاریخ باشکوه، پیروزی بر رقیبی به نام ترکمنستان چندان سخت نخواهد بود. چه این‌که ما از انجام بازی اول با ترکمنستان خاطره خوبی داریم؛ برتری 4 بر 2 در اولین بازی آخرین دور مقدماتی المپیک 1996 با درخشش امثال مهدوی‌کیا و تفکرات مردی به نام حسن حبیبی روی نیمکت. هر چند در تنها باری که بازی دوم یک تورنمنت را مقابل ترکمنستان برگزار کردیم با گل ثانیه‌های پایانی پیوس در مرحله گروهی بازی‌های آسیایی هیروشیما از شکست مقابل رقیب کم‌آوازه گریختیم. اگر بازی اول ایران در بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی را هم در ‌آمار لحاظ کنیم به این نتیجه می‌رسیم که تیم‌ملی در 9 باری که بازی اول این دور را برگزار کرده، 6 برد و 3 تساوی (همگی بدون گل) به‌دست آورده، یکی کمتر از گل‌های زده خود در تمام بازی‌هایش دراولین بازی مقدماتی جام‌ملت‌ها(49 گل) زده و درست مانند مقدماتی جام‌ملت‌های آسیا فقط یک گل (این‌بار مقابل قطر) دریافت کرده است.
‎‌اما امروز
تیم ملی پس از برتری روحیه‌ساز اما دشوار مقابل ازبکستان، حالا در آمادگی کامل و بدون مصدوم به مصاف رقیب شکست خورده ازبکستان در بازی‌های آسیایی هیروشیما می‌رود. سرمربی پرتغالی تیم‌ملی پیش از همه به آمادگی تیمش قبل از بازی با ترکمنستان ایمان دارد: «مطمئن هستیم که می‌توانیم بازی‌ها را خوب شروع کنیم. هر 2 تیم با آمادگی کامل در میدان ظاهر می‌شوند. پیش از بازی با ترکمنستان با یکسری مسائلی که انتهای فصل برای بازیکنان به‌وجود می‌آید روبه‌رو بودیم اما در مجموع آماده این مسابقه هستیم. وقتی شما رقابت‌هایی چون انتخابی جام‌جهانی را آغاز می‌کنید، کسب 3 امتیاز مهم است.  تیم‌ملی درکنار چند بازیکن باتجربه مانند تیموریان، شجاعی و حسینی، جوانانی مانند آزمون و ترابی در اختیار دارد و امروز ضمن نشان دادن قدرت، باید بدون مصدوم از ورزشگاه «اسپورت توپولومی» شهر داش‌آغوز بیرون بیاید.
به دنبال اولین برد
در روزهایی که در رده امید، 4 بر 2 و 4 بر یک ترکمنستان را می‌بردیم، مجله‌های آن روزگار، پس از هر باخت تیم بزرگسالان به اعراب، از اولین باخت به فلان رقیب می‌نوشتند و حالا اگر امروز ترکمنستان را ببریم، رسانه‌های رقیب باید از اولین شکست ترکمنستان از ما یاد کنند چون در 4 رویارویی قبلی 2 بار به آنها باختیم و 2 بار هم تن به تساوی داده‌ایم. این آمار، ترکمن‌ها را به تنها تیم آسیا تبدیل کرده که حداقل 3 بار با ایران بازی کرده و نباخته است. آخرین سوت عبدالحسین جمال جمعه، داور بحرینی حکم به شکستن این تابو می‌دهد یا نه؟


تعداد بازدید :  261