شماره ۵۸۹ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۶ خرداد
صفحه را ببند
هواپیمای حامل نمایندگان انصار الله به موقع نرسید
آغاز مذاکرات صلح یمن در ژنو بدون حضور نمایندگان انصار‌الله
بان‌کی‌مون خواستار برقراری آتش‌بس در ماه رمضان شد

نشست ژنو درباره بحران یمن در حالی با حضور دبیرکل سازمان ملل در ژنو آغاز شد که ایجاد وقفه در مسیر حرکت هواپیمای حامل نمایندگان گروه‌های سیاسی یمن به ژنو و غیبت نمایندگان انصارالله در نخستین روز مذاکرات بر تردیدها درباره احتمال موفقیت این مذاکرات افزوده است.
بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، روز گذشته بعد از آغاز مذاکرات ژنو و دیدار و گفت‌وگو با هیأت اعزامی عبدربه منصور‌هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی و متواری یمن، در آستانه ماه رمضان، توقف دو هفته‌ای درگیری‌ها را برای امدادرسانی بشردوستانه در این کشور جنگ‌زده خواستار شد. بان‌کی‌مون همچنین با اشاره به آغاز ماه مبارک رمضان در دو روز آینده، دوره‌ای از «هماهنگی، صلح و آشتی» را خواستار شد.
با این حال «عبدالعزیز جباری»، عضو هیأت اعزامی دولت مستعفی یمن عنوان کرد «تا پیش از خروج حوثی‌ها از شهر‌های یمن برقراری آتش‌بس ممکن نیست». ریاض یاسین، وزیر خارجه و رئیس هیأت اعزامی دولت مستعفی یمن نیز در گفت‌وگو با شبکه اسکای‌نیوز گفت: «برای حل واقعی بحران یمن تلاش می‌کنیم. وی افزود: «تا این لحظه از اعضای هیأت انصارالله اطلاعی نداریم. هرگونه مذاکراتی باید براساس قطعنامه 2216 باشد و ما برای رایزنی
 برای آتش‌بس موقت حاضریم.»
آغاز این نشست درحالی رقم خورد که هواپیمای حامل نمایندگان گروه‌های سیاسی یمن شامل جنبش انصارالله، پس از وقفه چندساعته، آماده عزیمت به ژنو شد. به گزارش برخی از منابع عربی، به علت مخالفت مقامات مصر، هواپیمای حامل نمایندگان گروه‌های سیاسی یمن از ورود به حریم هوایی این کشور بازمانده و در مسیر حرکت به ژنو در جیبوتی متوقف شده بود. این درحالی است که
بان‌کی مون بدون دیدار با هیأت انصارالله ژنو را ترک کرد. احمد فوزی سخنگوی سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای درخصوص روز نخست این نشست گفت: «امروز مشورت‌های اولیه میان طرف‌های درگیر در بحران یمن در دو سالن مجزا انجام می‌شود، به‌طوری که اسماعیل ولد شیخ احمد فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن میان 2 سالن در حرکت خواهد بود و امیدوار است بتواند 2 هیأت را در یک جا جمع کند».


تعداد بازدید :  251