شماره ۵۸۹ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۶ خرداد
صفحه را ببند
اخبار جهان

پاسخ روسیه به طرح استقرار تسلیحات نظامی در شرق اروپا
یک مقام وزارت دفاع روسیه تأکید کرد که استقرار تجهیزات نظامی سنگین آمریکا در کشورهای بالتیک و شرق اروپا، تجاوزکارانه‌ترین اقدام توسط ناتو و پنتاگون از زمان جنگ سرد به شمار می‌رود. ژنرال «یوری یعقوب اف» از مقام‌های وزارت دفاع روسیه تصریح کرد که روسیه هیچ گزینه دیگری غیر از
 گسترش نیروهای خود در غرب نخواهد داشت. اخیرا یک مقام آمریکایی از استقرار تجهیزات نظامی سنگین در کشورهای بالتیک و شرق اروپا خبر داده ‌بود. این درحالی است که دولت لیتوانی روز یکشنبه اعلام کرد که خود را برای میزبانی از تجهیزات جنگی  سنگینی که از سوی ایالات متحده می‌رسد، آماده می‌کند. وزیر دفاع لیتوانی اعلام کرد که این کشور تمامی تلاش خود را برای تهیه زیرساخت‌هایی که سلاح‌های سنگین ایالات متحده بتوانند بر آنها مستقر شوند خواهد کرد. وزیر دفاع استونی نیز در واکنشی مشابه، از تصمیم ناتو در راستای حفظ امنیت کشور‌های شرق اروپا ابراز رضایت کرد.

توافق اشرف‌غنی و بزرگان افغانستان برای تمدید دوره کاری پارلمان
رئیس‌جمهوری افغانستان پس از برگزاری
 ۱۲ نشست مشورتی با اقشار مختلف مردم افغانستان در مورد بحران مشروعیت پارلمان این کشور برای تمدید دوره کاری این مجلس به توافق رسید. به گزارش تسنیم، «محمد اشرف‌غنی» پس از مشورت با نمایندگان زنان، رسانه‌ها، جامعه مدنی و حقوق‌دانان، شخصیت‌های سیاسی، علما و روحانیون، اعضای کمیسیون مستقل انتخابات و شکایات انتخاباتی، هیأت اداری سنای این کشور و دفتر نمایندگان سازمان ملل در افغانستان برای رسیدگی به بحران پارلمان این کشور برای ادامه کار این مجلس به توافق رسید. به دنبال این توافق اشرف‌غنی به کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان دستور داد تا هرچه سریع‌تر زمان دقیق برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور را اعلام کند. وی ضمن تأکید بر این‌که تفسیر قانون اساسی وظیفه دادگاه عالی افغانستان است، اطمینان داد که هر تصمیمی پیرامون زمان برگزاری انتخابات پارلمانی براساس مصالح و منافع این کشور و با شفافیت کامل گرفته می‌شود.

حزب جمهوری‌خواه خلق خواستار تشکیل ائتلاف احزاب مخالف ترکیه شد
کمال قلچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه روز دوشنبه خواستار تشکیل دولت ائتلافی از سوی احزاب مخالف حاضر در مجلس این کشور شد. به گزارش ایرنا، قلچدار اوغلو گفت: از آن‌جا که حزب حاکم عدالت و توسعه در انتخابات همگانی روز یکشنبه 17 خرداد، 40‌درصد آرا و احزاب مخالف روی هم 60‌درصد آرا را کسب کردند، جبهه احزاب مخالف باید مامور تشکیل دولت ائتلافی شود. وی خطاب به احزاب حرکت ملی و دموکراتیک خلق‌ها گفت: ارزش‌ها و معیارهای خود را طرح و در چارچوب این ارزش‌ها و معیارها، دولت ائتلافی را تشکیل دهیم. قلچداراوغلو با درخواست از رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه برای
مداخله نکردن در امور سیاسی، افزود: «رئیس‌جمهوری باید در چارچوب مرزهای تعیین شده در قانون اساسی حرکت کرده و نباید در هر موضوعی دخالت کند».

 نخست‌وزیر یونان: تا واقع‌بینی وام‌دهندگان مقاومت می‌کنیم
«الکسیس سیپراس»، نخست‌وزیر یونان در روز گذشته اعلام کرد: آتن تا زمانی که وام‌دهندگان به واقع‌بینی برسند به مقاومت خود ادامه خواهد داد. اظهارات نخست‌وزیر یونان درحالی برگزار شد که مذاکرات میان مقامات اروپایی و دولت یونان به دلیل عدم موافقت طرفین با پیشنهادات ارایه شده تاکنون نتیجه‌ای در بر نداشته‌است. نخست‌وزیر یونان در اظهارات خود عنوان کرد: «ما با حوصله تا زمانی که نهادها واقع‌بین‌تر شوند، صبر می‌کنیم. فرصت‌طلبی سیاسی وام‌دهندگان را واداشته است آتن را برای قطع مستمری بازنشستگان تحت فشار قرار دهند». وی از صندوق بین‌المللی پول و اتحادیه اروپا خواست تا در این وضع میانجی‌گری کنند و افزود: «ما تنها وارث تاریخی طولانی از معضلات نیستیم، بلکه مسئولیت مردم یونان و امید ملت‌های اروپایی بر دوش ماست».

دیدار مقامات آمریکا و ونزوئلا در ‌هائیتی با هدف بهبود روابط
مقامات عالیرتبه ونزوئلا و آمریکا با هدف عادی‌سازی روابط خدشه‌دار شده میان این دو کشور در ‌هائیتی با یکدیگر دیدار کردند. به گزارش ایسنا، در این مذاکرات در تیم ونزوئلا «دلسی رودریگز»، وزیر امور خارجه و «دیوسدادو کابیو»، رئیس مجمع ملی حضور داشتند درحالی‌که از سوی آمریکا «توماس شنون»، مشاور وزارت امور خارجه و «پاملا وایت»، سفیر آمریکا در‌ هائیتی شرکت داشتند. هیچ‌یک از این دو طرف بیانیه‌ای را درباره این دیدار که روز شنبه در پرتوپرنس برگزار شد، منتشر نکردند اما از ‌هائیتی به خاطر میزبانی‌اش از این نشست تشکر و قدردانی کردند. رودریگز اواخر روز شنبه از طریق توییتر اعلام کرد: «ما با توماس شنون و هیأت آمریکایی با هدف عادی‌سازی روابط نشست کاری را در‌ هائیتی برگزار کردیم». وزیر امور خارجه ونزوئلا در ادامه نوشت: «ما از رئیس‌جمهوری ‌هائیتی به خاطر این‌که یک میزبان سخاوتمند بود،   متشکریم».


تعداد بازدید :  343