شماره ۵۸۹ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۶ خرداد
صفحه را ببند
هشدارهای رئیس ستاد انتخابات تهران به گروه‌های خودسر
موضع دولت برخورد قانونی با گروه‌هایی است که با رفتارهای خودسرانه از برگزاری جلسات قانونی ممانعت و تشنج ایجاد می‌کنند

صبا شعردوست|  روز گذشته رئیس ستاد انتخابات تهران به گروه‌های خودسر هشداری جدی داد. به گزارش ایسنا، شهاب‌الدین چاووشی در جلسه شورای اداری شهرستان تهران گفت: «هیچ گروه و حزبی حق ندارد بدون تابلو و شناسنامه فعالیت کرده و برای مخالفان خود خط و نشان بکشد. ما نمی‌توانیم در داخل کشور مقابل هم صف‌آرایی کرده یا در برابر قانون مقاومت کنیم.» چاووشی معتقد است که کشور قانون دارد و نمی‌شود هر کسی براساس اجتهاد خود بندی از وصیتنامه امام(ره) را اجرا کند. میراث‌دار وصیت امام(ره)، رهبری، دولت و نهادهای قانون هستند. استنباط شخصی از سخنان امام(ره) و برهم ریختن نظم جامعه قابل پذیرش نیست. موضع دولت برخورد قانونی با گروه‌هایی است که در قالب رفتارهای خودسرانه و خودجوش از برگزاری جلسات قانونی ممانعت کرده و تشنج ایجاد می‌کنند.
رئیس ستاد انتخابات تهران همچنین به دغدغه‌های دلواپسان و خودسرها هم که این روزها با تبلیغات منفی علیه دولت و تیم مذاکره‌کننده‌اش ادامه دارد هم پاسخ داد و گفت: این‌که سر مسائل جزیی دولت را به چالش بکشیم یا تیم مذاکره‌کننده را خائن تلقی کنیم کار درستی نیست. دولت در مذاکرات به عزت، اعتبار و حقوق ملت پایبند است و رهبری هم چارچوب‌ها را مشخص کرده و از مذاکرات حمایت می‌کنند اما عده‌ای که در دوره امام(ره) هم دیدگاه‌های ایشان را تفسیر می‌کردند اکنون برای دولت مشکلاتی ایجاد کرده‌اند. از طرفی با نزدیک شدن به 2 انتخابات مهم کشور یعنی انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات مجلس خبرگان رئیس ستاد انتخابات تهران می‌گوید: «نماینده‌ای که فقط به یک بعد زندگی مردم توجه کند نماینده واقعی مردم نیست. من مطمئنم در انتخابات پیش رو مردم به نمایندگانی رأی می‌دهند که هم متدین، متعهد و هم متخصص باشند، زیرا صرف متعهد بودن یا متخصص بودن کافی نیست. در مقطعی مردم قهر می‌کنند و کسانی به مجلس می‌آیند که متدین هستند ولی اقتصاد یا دیپلماسی نمی‌دانند. در دیپلماسی باید امتیاز داد و امتیاز گرفت و هنر این است که امتیاز کمتری داد و امتیاز بیشتری گرفت؛ دیپلماسی جنگ نیست.»
بازگشت  گروه‌های خودسر
چند سالی بود که کمتر نامی از گروه‌های خودسر به گوش می‌رسید. آنها در دوره دولت  یازدهم دوباره مجال فعالیت پیدا کرده‌اند. رونمایی از تحرکاتشان  در دولت روحانی با مسأله امر به معروف و نهی از منکر در کشور همراه بود. هشداری که انصار حزب‌الله داده بود و درنهایت به برگزاری راهپیمایی در خیابان فاطمی در اعتراض به وضع حجاب در کشور انجامید. البته وزارت کشور دولت روحانی هم بارها پس از این اتفاق اعلام کرد که این گروه‌ها باید قبل از هر تحرکی درخواست مجوز قانونی نماید. با این حال روابط‌عمومی انصار حزب‌الله اعلام کرد که «برادران پلیس امنیت نیروی انتظامی در جریان کم و کیف برنامه قرار داشته و این ارتباط و هماهنگی مستمر خواهد بود.»
در ادامه اما برخی گروه‌ های بدون شناسنامه دست به اقداماتی زدند که نه‌تنها مجوزی در پی آن نبود بلکه هیچ‌گونه هماهنگی با هیچ ارگانی هم صورت نمی‌گرفت. شاید بتوان نخستین تحرک جدی آنها را تجمع در فرودگاه مهرآباد به هنگام بازگشت روحانی از سفر به نیویورک در مهرماه 92 دانست که بعد هم برنامه‌هایشان تا برهم زدن برنامه‌ها و تجمع‌های مجوزدار گسترش یافت. اخلال در مراسم اولين سالگرد آیت‌الله طاهری، امام جمعه اصفهان، لغو سخنرانی‌ هادی خانيکی در مشهد، لغو سخنرانی معصومه ابتکار، رئيس سازمان محيط‌زیست در شيراز، لغو سخنرانی سيدحسن خمينی در بروجرد، برهم زدن سخنرانی علی یونسی در شيراز، اخلال در سخنرانی محمدرضا عارف در شيراز، برهم زدن سخنرانی سيدهادی خامنه‌ای در شيراز و لغو سخنرانی علی مطهری در شيراز و حمله به او و آخرین مورد هم اخلال در سخنرانی رئیس‌جمهوری کشورمان در مراسم ارتحال امام(ره) از دیگر اقدامات این گروه‌هااست که طی یک‌سال و نيم گذشته جان تازه‌ای گرفته است.
برخورد دولت با خودسرها
گروه‌های خودسر که دست به اقدامات غیرقانونی در کشور می‌زدند، بارها مورد خطاب اعضای دولت قرار گرفته‌اند. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان بارها تندروها را مورد خطاب قرار داد و خواست که «به تندروی‌ها پایان دهند چراکه راه نقد باز است. او حتی یک‌بار طی صحبت‌هایی گفت که فریاد انتخابات نشان داد که مردم چه می‌خواهند. پنبه‌ها را از گوش‌تان دربیاورید. تندروی را تمام کنید.»  محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت نیز در آخرین نشست خبری‌اش در واکنش به بیانیه تندروها درباره تجمع مقابل ورزشگاه آزادی در اعتراض به ورود زنان به استادیوم از قوه قضائیه خواست که به این مسأله ورود کند. حالا رئیس ستاد انتخابات تهران هم در صحبت‌هایش خطاب به تندروها «آنها را به پیام انتخابات ارجاع داده و معتقد است تندروی و کندروی، چپ‌روی و راست‌روی به مفهوم سیاسی آن جواب نمی‌دهد و ما باید مشی اعتدال را برگزینیم. ما نمی‌توانیم برخورد ستیزه‌جویانه با کسانی داشته باشیم که در نظام جمهوری اسلامی ایران خدمت کرده یا دل در گروی کشور دارند. ایران به همه ایرانیان تعلق دارد و ما اجازه نمی‌دهیم این فضای مسالمت‌آمیز شکسته شود.»


تعداد بازدید :  259