شماره ۵۸۹ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۶ خرداد
صفحه را ببند
دفاع معاون اول از وزیر آموزش و پرورش
جهانگیری: انصاف نیست فانی به جای تشویق استیضاح شود

گروه سیاسی| معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان این‌که در مدت مسئولیت فانی اقدامات خوبی در آموزش و پرورش انجام شده است گفت: انصاف نیست به خاطر این اقدامات وزیر مورد استیضاح قرار گیرد.
اسحاق جهانگیری صبح روز گذشته در پانزدهمین کنگره ملی پرسش مهر که در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، گفت: این دولت تلاش داشت تا در آموزش و پرورش از نیروهایی استفاده کند که متعلق به آن باشند و وزیری انتخاب کند که از بطن آموزش و پرورش باشد.
جهانگیری با یادآوری این‌که نفر اول برای آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید محمدعلی نجفی بود که از سوی مجلس رأی اعتماد نگرفت، افزود: بلافاصله دکتر فانی با سابقه درخشان و تجربه قوی معرفی شد و بحمدالله در این دو ‌سال اقدامات بسیار زیادی در آموزش و پرورش انجام گرفت.
معاون اول رئیس‌جمهوری در توصیف ویژگی‌های مثبت علی‌اصغر فانی اظهار داشت: گاهی اوقات در جلسات دولت گزارش‌هایی از آموزش و پرورش توسط دکتر فانی ارایه می‌شد که توسط جمع و حتی کسانی که تصور می‌کردند امکان انجام چنین اقداماتی وجود ندارد، مورد تحسین قرار می‌گرفت.
جهانگیری به افزایش اعتبارات آموزش و پرورش در دولت یازدهم نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به کاهش درآمدهای نفتی که عمده درآمدهای بودجه را تشکیل می‌دهد، بودجه آموزش و پرورش را در همان‌ سال 92 از 14‌هزار و 800‌میلیارد تومان به 16‌هزار و 800‌میلیارد تومان رساندیم و در ‌سال 93 این رقم به 22‌هزار ‌میلیارد تومان و در ‌سال 94 رقم 25‌هزار ‌میلیارد تومانی برای این وزارتخانه پیش‌بینی کرده‌ایم ضمن آن‌که قرار است رتبه‌بندی معلمان هم شروع شود.  معاون اول رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: معتقدیم که آموزش و پرورش نیازمند توجه بیش از این است و تلاش داریم در این مدت برخی از مطالبات سال‌های گذشته را با تمام مضیقه‌هایی که وجود دارد، پرداخت کنیم. انصاف نیست به خاطر این اقدامات وزیر آموزش و پرورش به جای تشویق، استیضاح شود. عصر روز یکشنبه جلسه منتقدان وزیر آموزش و پرورش در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر برگزار شد که پس از آن جبار کوچکی‌نژاد از نمایندگان اصلی استیضاح‌کننده به «شهروند» گفت: ما از توضیحات ایشان قانع نشدیم و فکر می‌کنم روز سه‌شنبه هیأت‌رئیسه باید برای دستور کار استیضاح تصمیم‌گیری کند. در همین زمینه علیرضا سلیمی، دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به خبرگزاری «مهر» گفت: با توجه به فضای جلسه امروز کمیسیون و نتایج مباحث مطرح شده، نامه استیضاح وزیر آموزش و پرورش احتمالا سه‌شنبه هفته جاری به هیأت‌رئیسه مجلس تقدیم می‌شود.
آزمون مجدد فراکسیون رهروان
در برابر اقلیت
روز یکشنبه کمال‌الدین پیرموذن، نماینده مردم اردبیل در مجلس و عضو فراکسیون رهروان درباره مخالفت فراکسیون اکثریت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش به خبرگزاری «مهر» گفته بود: مقرر شد هیأت‌رئیسه برای جلب اراده اکثریت استیضاح‌کنندگان و نمایندگان مجلس تلاش کرده و ترتیبی اتخاذ شود که بساط استیضاح‌ها جمع شده و طرح‌های مهم و اولویت‌دار در مجلس مطرح شود.
منصوری ‌آرانی، نماینده کاشان در مجلس شورای اسلامی نیز درباره تصمیم فراکسیون رهروان مبنی بر دفاع از علی‌اصغر فانی در روز استیضاح به «شهروند» می‌گوید: این استیضاح هم آزمون دیگری برای انسجام درون فراکسیون رهروان است زیرا فراکسیون با استیضاح وزیر آموزش و پرورش مخالفت کرده و اعضا تلاش می‌کنند امضاهای نمایندگانی  که وابستگی فراکسیونی دارند، گرفته شود که در این صورت می‌توان گفت فراکسیون اکثریت خواهد توانست روز استیضاح فضای مجلس را به نفع وزیر مدیریت کند. منصوری آرانی مشکلات آموزش و پرورش را ساختاری عنوان کرد و گفت: تازمانی که به بلوغ فرهنگی نرسیم و وزارت آموزش و پرورش را یک نهاد مصرف‌کننده بدانیم، این مشکلات ادامه خواهد یافت و با تعویض وزیر هم مسائل حل نخواهد شد.
میدان مین حاجی‌بابایی، میراث فانی
زمانی حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری از برخی از اتفاقاتی که در دولت محمود احمدی‌نژاد رخ داده با عنوان «مین‌گذاری در اداره کشور» نام برده و گفته «برخی از مین‌ها کشف شد، برخی هم در آستانه انفجار است و فقط کافی است که پایمان را از روی آن برداریم.» حالا موقعیت فانی در وزارت آموزش و پرورش را می‌توان به قدمگاه وزیر در میدان مینی تشبیه کرد که توسط وزیر پیشین کارگزاری شده است. در همین زمینه می‌توان به تعهداتی اشاره کرد که وزیر آموزش و پرورش دولت نهم برای جلب نظر نمایندگان و بدنه آموزش و پرورش ایجاد کرد و بار مالی آن را بر دوش وزیر پس از خود انداخت. وزیری که در روزهای بودجه‌ریزی دولت باید کسری‌های ناشی از تحریم را نیز در بودجه جاری آموزش و پرورش در نظر می‌گرفت. ازجمله تعهداتی که حمیدرضا حاجی‌بابایی در زمان وزارتش برای آموزش و پرورش ایجاد کرد جذب 40‌هزار پرسنل جدید بود که گفته می‌شد اسامی بسیاری از آنان را از نمایندگان منتقدش گرفت. 40‌هزار نیرویی که تنها 5‌هزار نفر از آنان به‌عنوان مربی‌های قرآنی استخدام شدند که البته بعدا درباره برخی از آنان گفته شد که «حتی نمی‌توانستند از روی قرآن بخوانند و سفارش این و آن بودند». از طرح سباح در مدارس ابتدایی و بیمه طلایی فرهنگیان به‌عنوان دیگر تعهداتی نام برده می‌شود که زمان حمیدرضا حاجی‌بابایی ایجاد شد اما وزیر دولت بعدی به دلیل مشکلات اقتصادی که برای کشور به وجود آمد نتوانست آن را ادامه دهد. به گفته یک منبع نزدیک به وزارتخانه آموزش و پرورش کاهش تعهدات بیمه طلایی فرهنگیان که در زمان وزیر پیشین به وجود آمده بود به تنهایی توانست نارضایتی زیادی در میان معلمان ایجاد کند زیرا معلمان می‌دیدند همان پول از حقوق آنها کسر می‌شود اما بیمه طلایی دیگر خدماتی مانند دندانپزشکی را برای آنها پوشش نمی‌دهد. این منبع به «شهروند» گفت: تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس که در زمان حاجی‌بابایی عملی شد به تنهایی ماهانه حداقل 10‌میلیارد تومان به خزانه دولت بازگرداند درحالی‌که فانی سیاست تعطیلی‌های پنجشنبه را ادامه نداد و ترجیح داد دانش‌آموزان سر کلاس درس باشند.  با این همه علی‌اصغر فانی در زمان وزارتش با اعتراضات معلمان نسبت به دریافتی‌های خود نیز مواجه شد اعتراضاتی که حالا نمایندگان منتقد دولت با استفاده از آن وزیر را برای استیضاح به صحن علنی مجلس فراخوانده‌اند، هرچند به نظر می‌رسد این‌بار حامیان وزیر در مجلس از فرصت‌های از دست رفته در زمان استیضاح فرجی‌دانا درس گرفته و تلاش‌ها برای جلب نظر منتقدان را جدی‌تر گرفته‌اند. محمدعلی اسفنانی، نماینده مردم فریدن در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با «شهروند» با بیان این‌که فعالیت‌هایی برای جلوگیری از عزل وزیر در مجلس به جریان افتاده است، گفت: برخلاف آنچه برخی از نمایندگان پیش‌بینی کرده‌اند احتمال نیفتادن وزیر هم وجود دارد زیرا از روز گذشته تماس‌هایی از طریق فراکسیون رهروان ولایت و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها با نمایندگان منتقد وزیر گرفته شده که به نظر من می‌تواند بر سرنوشت استیضاح تاثیرگذار باشد. وی افزود: آرای خاکستری مجلس هنوز تصمیم خود را نگرفته‌اند و مخالفان استیضاح تلاش‌های خود برای تاثیرگذاری بر این قشر از نمایندگان را آغاز کرده‌اند.

دیگران درباره استیضاح نظر بدهند

وزیر آموزش و پرورش گفت: لفظ استیضاح روشن و به معنای طلب توضیح است، اگر فرصتی در اختیار ما قرار گیرد، در موقع مقرر توضیحات لازم را خواهیم داد.
به گزارش ایلنا، علی‌اصغر فانی در حاشیه کنگره پرسش مهر، درباره استیضاح خود گفت: من نمی‌توانم، درباره این موضوع حرف بزنم و مدافعان یا مخالفان استیضاح باید در مورد درستی یا نادرستی آن اظهارنظر کنند.
او همچنین گفته است: ادعا نمی‌کنیم؛ آموزش و پرورش بی‌نقص است و روشن است منابعی که در طول دولت یازدهم در اختیار ما قرار گرفته، چشمگیر بوده است. آموزش و پرورش نهاد بسیار گسترده‌ای است و 40‌میلیون مخاطب دارد و میزان منابعی که دولت در اختیار این وزارتخانه قرار داده و مجلس هم تصویب کرده و اقداماتی که ما انجام داده‌ایم، روشن است.
فانی با اظهار امیدواری نسبت به این‌که گشایشی در وضع اقتصادی دولت ایجاد شود تا منابع بیشتری در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد، افزود: با منابع و اعتبارات بیشتر، خدمات بیشتری را می‌توانیم، ارایه دهیم.
فانی با بیان این مطلب که آموزش و پرورش در 22 ماهه عمر دولت برای افزایش بهره‌وری تلاش کرده است، تصریح کرد: امسال جایزه دستگاه بهره‌وری را دریافت کردیم که نشانگر آن است که مدیریت آموزش و پرورش در راستای اقتصاد مقاومتی اقدام کرده و بهره‌وری را بالا برده است. امیدواریم با تعلق منابع بیشتر به آموزش و پرورش خدمات بهتری ارایه کنیم.


تعداد بازدید :  341