شماره ۵۸۹ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۶ خرداد
صفحه را ببند
محمود میرلوحی:
برای مقابله با گروه‌های خودسر کل کابینه باید موضع بگیرند

گروه سیاسی| هشدار رئیس ستاد انتخابات تهران به گروه‌های خودسر را می‌توان آخرین و در عین حال مشخص‌ترین واکنش دولت نسبت به گروه‌های خودسر ارزیابی کرد. شهروند در گفت‌وگو با سیدمحمود میرلوحی معاون پارلمانی وزارت کشور دولت اصلاحات این موضوع را بررسی کرده است.
به نظر شما نزدیک شدن به ایام انتخابات   یا اغتشاش گروه‌های خودسر در مراسم سالگرد 14‌خرداد در حرم امام(ره) تا چه اندازه توانسته‌اند انگیزه بیشتری برای مبارزه با گروه‌های خودسر به دولت بدهد؟
مجموعه این دلایل می‌تواند مطرح باشد. مزاحمت‌های عناصر خودسر دیگر مرز اخلاق و قوانین را پشت سر گذاشته. من فکر می‌کنم دولت بالاخره تحت‌تأثیر انتظارات افکار عمومی و وعده‌های رئیس‌جمهوری برای آرام‌سازی فضای جامعه در راستای اظهارنظر صاحبنظران و تضارب آرا تصمیم جدی برای مقابله با این گروه‌ها گرفته است.
فکر می‌کنید قصد این گروه‌ها برای ابراز وجود دوباره در برابر دولت چه می‌تواند باشد؟
اینها می‌خواهند دوباره جامعه را برگردانند به فضای پرهزینه سابق که مجددا شعارهای خود را سر بدهند و برای مردم هزینه ایجاد کنند.  علنی انجام نمی‌شود اما به‌هرحال دولت هم در سوی دیگر میدان باید پاسخگوی اقدامات این افراد باشد.
برخی از این گروه‌ها در صورت دخالت دولت مدعی می‌شوند دولت، آزادی‌های مشروع آنها را سلب کرده است، به اعتقاد شما، مبارزه با گروه‌های خودسر چگونه می‌تواند از محدودسازی آزادی‌های شهروندی متمایز بشود؟
اینها به نماینده مجلس با سنگ در روز روشن حمله کرده‌اند، یک کلانتری را به محاصره درآورده و چند ساعت به کارشان ادامه داده‌اند. دستگاه‌های مسئول باید برخورد کنند. امروز گویی فقط رئیس‌جمهوری در کشور حق اظهارنظر ندارد. از سوی دیگر اگر یک نفر بخواهد از دولت حمایت کند فورا تهمت و نسبت‌های ناروا آغاز می‌شود حتی در برخی از رسانه‌های منتقد، مقابله با دولت را نوعی فریضه می‌دانند و حمایت از دولت را گناه تلقی می‌کنند.
به نظر شما، عدم برخورد متناسب دولت با این افراد چه تبعاتی می‌تواند برای جامعه به همراه داشته باشد؟
اهمال در برخورد با اینها آرامش را از جامعه می‌گیرد. گویی مردم در 24 خرداد ‌سال 92 به فرد دیگری رأی داده‌اند که حالا اینها با این اعتمادبه‌نفس از مواضع خود دفاع می‌کنند. رأی مردم معنادار و هدفمند بود. به این معنا که نمی‌خواهیم شعارهای توخالی ادامه پیدا کند و می‌خواهیم مذاکرات هم ادامه داشته باشد. دولت برای لغو تحریم‌ها تلاش می‌کند افرادی که تا دیروز می‌گفتند تحریم‌ها برای ما فرصت و برکت است دولت را به خیانت متهم می‌کنند.
عملکرد دولت را در مقابله با این افراد چگونه ارزیابی می‌کنید؟
به نظر من، وزرا هنوز آنچنان که باید درخصوص این موضوع اظهارنظر نکرده‌اند و بیشتر اظهارنظرها از سوی رئیس‌جمهوری صورت گرفته است درحالی‌که دولت باید به صورت واحد وارد شود و از دیدگاه‌های رئیس‌جمهوری پشتیبانی کند.


تعداد بازدید :  320