شماره ۵۸۹ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۶ خرداد
صفحه را ببند
«شهروند» از آغاز به کار نمایشگاه هوایی پاریس گزارش می‌دهد
مذاکره وزیر راه و شهرسازی با‌ «ایرباس»

گروه اقتصاد| مشهور است که نمایشگاه هوایی پاریس همیشه بدون برنامه و شلوغ است و اصولا با باران‌های ناگهانی هم مختل می‌شود؛ با این وجود همچنان نقشی تعیین‌کننده و مهم در صنعت هوایی و دفاعی دارد. این نمایشگاه دوسالانه که از‌ سال 1909 برگزار می‌شود روز گذشته افتتاح شد و تا 21 ژوئن ادامه دارد. مانند همیشه با آغاز نمایشگاه سیل عظیم تماشاچیان آماتور و مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ به آن سرازیر شدند. هرچند این نمایشگاه مربوط به کل صنعت هوایی است اما بیشتر اوقات اخبار مربوط به دو غول هواپیماسازی یعنی ایرباس و بویینگ است. قدرت‌نمایی این دو شرکت در نمایشگاه‌های مختلف همیشه خبرساز بوده است. با این وجود به نظر می‌رسد اوضاع آنها چندان مساعد نباشد. به گفته کای فون رومر تحلیلگر موسسه کاون و شرکا، کل سفارشات هواپیمای بویینگ و ایرباس تا پایان هفته احتمالا 387 فروند کمتر از سال‌های گذشته خواهد بود. تمایل به خرید هواپیما پس از بحران مالی جهانی بدان معناست که ایرباس و بویینگ هنوز 12‌هزار سفارش هواپیمای تحویل نشده در فهرست خود دارند.
اما به غیر از بویینگ و ایرباس این نمایشگاه برای هواپیماسازان کوچکتر مانند بمباردیرف امبرائر، ATR اهمیت زیادی دارد زیرا آنها فرصت کمتری برای عرضه محصولات خود برای تماشاچیان جهانی دارند. بمباردیر در این نمایشگاه بالاخره هواپیمای یک راهرو CS3300 را به نمایش خواهد گذاشت. این شرکت در سال‌های گذشته با تعویق در ارایه سفارشات و کاهش فروش (از 2008 تاکنون فقط 243 سفارش دریافت کرده است) و مشکلات ساخت CS3300 دست و پنجه نرم کرده و مجبور شده مدیریت خود را عوض کند. از سوی دیگر با توجه به این‌که نمایشگاه در پاریس برگزار می‌شود، محصولات ایرباس اهمیت بیشتری می‌یابند. شاهکار این شرکت هواپیمایA350 است که هر روز به‌طور نمایشی پرواز خواهد کرد. از آن‌جا که موضوع نمایشگاه امسال حفظ محیط‌زیست است کنفرانس و برنامه‌های خبری دربرابر نوآوری‌های مربوط به سوخت و محصولات جدید برگزار می‌شود. در همین زمینه شرکت ایرباس هواپیمای E-FAN 2.0 را نمایش می‌دهد که الکتریکی است و می‌تواند با سرعت 136 مایل برثانیه به مدت یک ساعت پرواز کند. وزن آن کمتر از یک تن است و مجهز به باتری‌های لیتیوم یونی است. این هواپیمای دونفره الکتریکی در جنوب فرانسه ساخته می‌شود و تا پایان 2017 آماده  خدمت‌رسانی است. همچنین این نمایشگاه سمبلی برای قدرت‌نمایی نیز به حساب می‌آید و رقبا سعی می‌کنند یکدیگر را به چالش بکشند. در همین زمینه هواپیمایی قطر با توجه به موفقیت قابل توجه خود طی سال‌های اخیر 5 هواپیمای خود ازجمله یک فروندA380 و یک بویینگ 787 دریم لاینر را به نمایش می‌گذارد.
علاوه بر تمام این موارد نمایشگاه هوایی پاریس در صنعت تجهیزات دفاعی نیز اهمیت خاصی دارد. در این نمایشگاه آمریکا و روسیه فقط به دلایل سیاسی در آن شرکت کرده‌اند. اما اوکراین هواپیمای آنتونوف An-178 را به نمایش گذاشته است. چین و پاکستان جت جنگندهJF-17 را که با همکاری یکدیگر ساخته‌اند نیز به نمایش گذاشته‌اند. هردو این هواپیماها پروازهای نمایشی انجام می‌دهند.
حضور رسمی ایران در نمایشگاه
با توجه به اهمیت این نمایشگاه، بسیاری از روسای شرکت‌های بزرگ و مقامات دولتی برای مذاکره و بستن قرارداد در آن حضور می‌یابند. در همین زمینه وزیر راه دیروز به فرانسه سفر کرد تا ضمن سخنرانی در آکادمی دیپلماتیک بین‌المللی با موضوع اقتصاد ایران در چشم‌انداز لغو تحریم‌های بین‌المللی، با رئیس اجرایی گروه ایرباس، رئیس ایر‌فرانس، وزیر مسکن فرانسه و دبیر دولت فرانسه در امور حمل‌ونقل، مذاکره کند. همچنین عباس آخوندی به دعوت مسئولان وزارت حمل‌ونقل فرانسه از نمایشگاه بین‌المللی پاریس بازدید و با مدیران ارشد شرکت‌کننده ملاقات خواهد کرد.  هدف ایران از شرکت در این نمایشگاه، مذاکره و گفت‌وگو با عرضه‌کنندگان درجه یک ناوگان هوایی در جهان به منظور تشویق فروش هواپیما به ایران و همچنین دعوت به سرمایه‌گذاری در توسعه فرودگاه‌ها به‌ویژه در بخش تجهیزات ناوبری است.


تعداد بازدید :  412