شماره ۵۸۹ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۶ خرداد
صفحه را ببند
پایان نمایش 6 مامورنما در پایتخت

شهروند| 6 مرد مامورنما با همدستی یکدیگر باند سرقت تشکیل دادند. اعضای این گروه سارق با معرفی خود به‌عنوان مامور پلیس مبارزه با موادمخدر خودروها را متوقف کرده و تحت بازرسی قرار می‌دادند. این درحالی است که وقتی اعضای این باند در بن‌بست قانون قرار گرفتند، مشخص شد آنها 12 جرم سنگین را در لیست سیاه پرونده‌شان یدک می‌کشند.
رازگشایی از این ماجرا با شکایت یک مالباخته در کلانتری 104 عباس‌آباد آغاز شد. ششم اردیبهشت‌ماه مردی که وحشت‌زده پای در کلانتری گذاشته بود، داستان عجیبی را پیش روی ماموران قرار داد. او در ادعاهایش گفت: «ساعت 16 بعد از ظهر در خیابان شهید بهشتی پیاده درحال حرکت بودم که یک خودرو پژو پارس سفیدرنگ با 3 نفر سرنشین جوان قوی هیکل در چند متری من توقف کرد. سرنشین صندلی جلو با نشان دادن یک دستگاه بی‌سیم از من خواست تا به ماشین آنها نزدیک شوم و ضمن معرفی خود به‌عنوان مأمور موادمخدر مرا مجبور کرد تا سوار ماشین آنها شوم. آنها شروع به ضرب‌وشتم من کردند و مرا توزیع‌کننده موادمخدر معرفی می‌کردند. شوکه شده بودم سپس مجبورم کردند تا تمامی پول،
عابر بانک، گوشی تلفن‌همراه و.... را در داخل یک کیسه پلاستیکی مشکی قرار داده و به آنها تحویل دهم و به بهانه اطمینان پیدا کردن آنها از سرقتی نبودن عابربانک مجبور شدم تا رمز عابر بانک خود را نیز در اختیارشان قرار دهم. فاصله‌ای چند صد متری را با خودرو رفته بودیم که یک نفر از سرنشینان پژو عنوان داشت که مرا اشتباهی دستگیر کرده‌اند و به این بهانه بسته پلاستیک مشکی را که اموالم در آن قرار داده شده بود، به من بازپس دادند و پس از پیاده کردن من به سرعت از محل دور شدند. وقتی محتویات داخل پلاستیک را بازرسی کردم تازه متوجه شدم که آنها سارق بوده‌اند. 800‌هزار تومان پول و عابربانک حاوی مبلغ یک‌میلیون و 200‌هزار تومان را به سرقت بردند.»
با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع «سرقت تحت عنوان مأمور» و به دستور شعبه سوم بازپرسی دادسرای ناحیه 34 تهران، پرونده جهت رسیدگی در اختیار اداره پنجم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.
سرنخ طلایی
کارآگاهان اداره پنجم پلیس آگاهی در شاخه نخست تحقیقات با در نظر گرفتن این موضوع که «سرقت‌های تحت عنوان مأموران موادمخدر» از شیوه و شگرد انجام سرقت توسط سارقان طایفه فیوج است، به بررسی بانک اطلاعات مجرمان سابقه‌دار این طایفه پرداخته و با انجام چهره‌نگاری از شاکی پرونده و همچنین چند مالباخته دیگر که به همین شیوه و شگرد مورد سرقت قرار گرفته بودند، موفق به شناسایی یکی از مجرمان سابقه‌دار این طایفه به نام «یوسف» 35ساله شدند. بررسی سوابق «یوسف» نشان می‌داد که او بارها به اتهام ارتکاب جرایم مختلف سرقت، ضرب‌وجرح، جعل عنوان مأمور، زورگیری و کلاهبرداری دستگیر و روانه زندان شده و آخرین‌ بار در‌ سال 87 به اتهام سرقت مسلحانه به 17‌سال حبس محکوم شده که پس از گذشت یک ‌سال از دوران محکومیت و با تامین قرار وثیقه از زندان مرخصی گرفته و از آن زمان به بعد متواری شده است.
دستگیری اعضای باند   سارقان مامورنما
در شرایطی که هیچ‌گونه اطلاعات جدیدی درباره یوسف در اختیار کارآگاهان وجود نداشت، کارآگاهان با بهره‌گیری از اطلاعات کامل درباره شیوه و شگرد ارتکاب جرایم توسط سارقان طایفه فیوج اطمینان داشتند که دیگر همدستان یوسف نیز باید از همین طایفه باشند. همین موضوع کافی بود تا کارآگاهان موفق به شناسایی داماد و پسر یوسف به‌عنوان همدستان او شوند.
در ادامه تحقیقات پلیسی، سرانجام مخفیگاه یوسف در منطقه واوان شناسایی شد و 6 متهم این پرونده در عملیات ضربتی و همزمان ماموران در بن‌بست قانون قرار گرفتند. بررسی سوابق آنها نشان داد که ارتکاب جرایم مختلفی طی سال‌های گذشته و در شهرهای مختلف کشور، به شرح ذیل در پرونده‌های متهمان ثبت شده است: 1- پرونده‌های متعدد تحت عنوان «سرقت» 2– جعل عنوان مأمور 3– زورگیری 4– کلاهبرداری 5– کف‌زنی 6– موادمخدر 7– نگهداری غیرمجاز تجهیزات پلیسی 8– درگیری با ماموران 9– خروج غیرمجاز از کشور 10– سرقت‌های مقرون به آزار و اذیت 11– آزار و اذیت با چاقو 12– سرقت مسلحا  نه.
سرهنگ کارآگاه داوودفرد، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این خبر گفت: «6 متهم پرونده با قرار قانونی روانه بازداشتگاه شدند. از تمامی مالباختگانی که به این شیوه و شگرد مورد سرقت قرار گرفته‌اند دعوت می‌شود تا جهت شناسایی متهمان و طرح و پیگیری شکایات خود به اداره پنجم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در خیابان وحدت اسلامی مراجعه کنند.»


تعداد بازدید :  274