شماره ۵۸۹ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۶ خرداد
صفحه را ببند
در لاهيجان و اهواز صورت گرفت
مرگ دو جوان و زندگي دوباره 6 بيمار

شهروند| 6 بيمار در 2 نقطه كشور به زندگي بازگشتند. آنها تنها به رضايت خانواده دو مرگ مغزي احتياج داشتند تا با پيوند اعضا به زندگي دوباره بازگردند. دانشجوي رشته پزشكي در لاهيجان و پسر 26ساله در اهواز، دو بيمار مرگ مغزي بودند كه پس از مرگشان به زندگي 6 بيمار حيات دوباره بخشيدند و آنها را از مرگ نجات دادند.
فاطمه روي تخت بيمارستان رازي خوابيده بود. او با مرگ دست و پنجه نرم می‌كرد و صداي نفس‌هايش تنها از لوله‌ها و دستگاه‌هايي كه به او وصل بود شنيده می‌شد. فاطمه زنده بود ولي با مرگ فرقي نداشت. او كه دانشجوی پزشکی ورودی‌ سال ۱۳۹۱ واحد بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی گیلان بود چهاردهم خردادماه بر اثر آنوریسم مغزی دچار مرگ مغزی شد. فاطمه معروف به ‌هاله آقایی‌پورفطرتی اهل لاهیجان بود كه بر اثر حادثه‌اي دچار مرگ مغزي شد. پس از آن در بيمارستان رازي لاهيجان بستري شد و تنها با دستگاه زنده مانده بود. ولي خانواده‌اش ميان بسته شدن پرونده زندگي دخترشان و اين‌كه او را با دستگاه زنده نگه دارند، مانده بودند. آنها در نهايت 8 روز بعد از مرگ مغزي دخترشان تصميم خود را گرفتند. پدر و مادر فاطمه تصميم گرفتند كه اجازه ندهند دخترشان براي هميشه بميرد و قلبش در خاك دفن شود. تصميمي كه باعث شد فاطمه پس از مرگش باز هم زنده بماند.
ساعت ۱۰ و نیم صبح روز جمعه در بیمارستان رازی سكانس پاياني زندگي فاطمه رقم خورد. خانواده‌اش با او وداع كردند. وداع تلخي كه اميد تپيدن قلب دخترشان آن را كمي شيرين‌تر می‌كرد. پدر و مادر اين دختر دانشجو آخرين لحظات را در كنار دخترشان ماندند و در نهايت در ميان اشك و اندوه او را تا اتاق عمل همراهي كردند تا برود و به زندگي 3 نفر حيات دوباره ببخشد.  با رضایت خانواده «فاطمه آقایی‌پورفطرتی» از لاهیجان که دچار مرگ مغزی شده بود، 2کلیه وی در مرکز رازی رشت به  2 بیمار نیازمند پیوند و کبد وی براي پیوند به بیمارستان نمازی شیراز منتقل شد. یکی از بستگان فاطمه، در مورد اين موضوع گفت: قلب، کلیه و كبد فاطمه كه همه او را ‌هاله صدا می‌زدند با رضایت پدر و مادرش  به  3نفر اهدا شد و فاطمه براي هميشه در خاك دفن شد. ولي پدر و مادرش از اين كار راضي هستند و می‌دانند كه دخترشان براي هميشه زنده مانده و حتي پس از مرگ هم قلبش می‌تپد.
اهدای 3 عضو به  3 بيمار در اهواز
 3 بيمار ديگر هم   با فداكاري خانواده پسر جوان در اهواز زنده ماندند. رضا پسر 26ساله‌اي بود که در اهواز دچار مرگ مغزی شده بود. او تصادف كرده   و پس از اين حادثه دچار مرگ مغزي شده بود. خانواده اين پسر با رضايتشان به 3 بیمار نیازمند زندگی دوباره بخشیدند. آنها صبح ديروز با پسرشان وداع كردند و رضايتنامه اهدای اعضاي بدن او را امضا كردند تا به 3بيمار حيات دوباره ببخشند. پسر جوان مُرد ولي كليه و كبدش زنده ماندند و به بدن  3 بيمار زندگي دادند. امین بحرینی مدیر مرکز پیوند اعضای بیمارستان گلستان اهواز در اين مورد گفت: کلیه‌های رضا رضایی‌کشکولی که بر اثر حادثه و ضربه به سر دچار مرگ مغزی شده بود به 2 بیمار کلیوی اهوازی اهدا و کبد این بیمار نیز برای پیوند به بیمارستان نمازی شیراز منتقل شد. عمل پیوند صبح روز دوشنبه در بیمارستان گلستان اهواز با موفقیت انجام شد.

 


تعداد بازدید :  913