شماره ۳۵۸ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۹ مرداد
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

سالروز ترور تروتسكي
74‌سال پیش، برابر با بیستم آگوست 1940 میلادی، لئون تروتسکی از رهبران انقلاب بلشويكي ‌سال 1917 روسيه که معتقد به جهاني شدن سوسياليسم آن هم از نوع خالص بود در مکزیک و با ضربات کلنگ به قتل رسید. پاره‌اي از مورخان این ترور را توطئه استالين دانسته‌اند. ايجاد ارتش سرخ از ابتكارات تروتسكي بود. تروتسكي پس از مرگ لنين، با استالين كه مخالف صدور انقلاب سوسياليستي به ساير نقاط جهان بود مشکلاتی پیدا کرد و همين باعث تبعيد او از شوروي شد.

دستگیری دکتر مصدق
61‌سال پیش، برابر با بیست‌ونهم مرداد 1332 خورشیدی، يك روز پس از کودتای 28 مرداد، دكتر مصدق و چند تن از يارانش ازجمله دكتر صديقي و دكتر شايگان در خانه‌اي در خيابان كاخ (فلسطین فعلی) دستگير و زنداني شدند. آنان عصر 28 مرداد هنگامي كه خانه دكتر مصدق زير گلوله بود با گذر از روی ديوار از خانه خارج شده بودند. در همين روز بسياري از مقامات و هواداران دكتر مصدق دستگير و به افسراني كه در عمليات كودتا شركت كرده بودند يك درجه ترفيعي داده شد.

تحویل دانشگاه به رضا
46‌سال پیش، برابر با بیست‌ونهم مرداد 1347 خورشیدی، شوراي دانشگاه تهران پروفسور فضل‌الله رضا، از دانشمندان تراز اول رياضيات و الكترونيك جهان را به رياست دانشگاه تهران انتخاب کرد. پروفسور رضا متولد یازدهم دي‌ماه 1293 خورشیدی در رشت است. او پس از ورود به دانشگاه تهران برنامه‌هاي درسي و ضوابط تحصيلي را اصلاح كرد. آزمايشگاه‌هاي دانشكده‌ها و كتابخانه‌هاي پژوهشي را نوسازي و تأليف كتاب‌هاي درسي و امر تحقيق را رونق داد. رضا در آن دوره، دكتر محمدحسن گنجي استاد جغرافيا و پدر هواشناسي ايران را معاون دانشگاه تهران كرد. دكتر گنجي همان کسی است كه دستور داده بود به روزنامه‌هايي كه درياي مازندران را درياي خزر بنويسند گزارش هوا (پيش‌بيني هواشناسي) ندهند.


تعداد بازدید :  128