شماره ۳۵۸ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۹ مرداد
صفحه را ببند
زمین در ایلام آرام نمی‌گیرد
ساعتی 10 زلزله

گروه حوادث| این‌جا زمین گهگاه نمی‌لرزد. زمین زیرپایشان240 بار  لرزیده؛ پس‌لرزه‌هایی به ابعاد 6ریشتر.  در بخش مورموری آبدانان ایلام، ترس و وحشت حکمفرماست.  دوشب را بیرون از خانه‌هایشان سپری کرده‌اند اما هنوز نمی‌دانند آن پایین‌ها چه می‌گذرد و چه اتفاقی برای لایه‌های زمین می‌افتد، یک غرش و بعد...  
آجر روی آجر بند نمی‌شود.  هرچه تیرآهن، بتن، سیمان و آجر در دیوارها کار گذاشته‌اند، پایین می‌ریزد.  سروصداها که تمام شد، تازه معلوم می‌شود «زمین‌لرزه» دقیقا چه بر سر خانه و زندگی‌شان آورده است.  لرزه‌های کوچک و بزرگ مورموری از عصر روز یکشنبه شروع شد.  ساعت 2: 07 بامداد دوشنبه بود که زلزله 1/6ریشتری، مردم بخش مورموری و آبدانان را غافلگیر کرد و 332 زخمی برجای گذاشت.  17 نفر به بیمارستان منتقل شدند و دیگر مصدومان به صورت سرپایی مداوا شدند.
اطلاع‌رسانی به‌موقع
وقتی هشدارها با نخستین زلزله 6/4ریشتری در ایلام کلید خورد، مردم شب را بیرون از خانه سپری کردند.  اگر مردم به هشدارهای ستاد بحران توجه نمی‌کردند مطمئنا این زلزله با این بزرگی فاجعه مرگباری را رقم می‌زد.  زلزله تلفات جانی نداشت  اما آسیب‌های جدی به منازل مسکونی مردم وارد کرده است.  با توجه به برآورد کارشناسان، 17‌هزار واحد مسکونی شهری و روستایی شهرستان آبدانان در اثر زمین‌لرزه صبح دوشنبه خسارت دیده‌اند.  
زلزله‌های سریالی در 3 استان
 خوزستان و لرستان هم از لرزش‌های بی‌امان این زمین‌لرزه بی‌نصیب نبودند.  وقوع چند پس‌لرزه و زمین‌لرزه در منطقه شمال استان خوزستان و لرستان موجب شد تا مردم به بوستان‌ها پناه ببرند. در حالی‌ که زلزله با ابعاد بزرگ و کوچک در 3 استان کشور جولان می‌داد، شامگاه دوشنبه مردم شهر مرزی دهلران زمین‌لرزه  8/5ریشتری را تجربه کردند.  این زمین‌لرزه که چندین کیلومتر آن سوتر در بخش موسیان شهرستان دهلران به وقوع پیوست، خسارت‌هایی به‌دنبال داشت. در 2 روز گذشته 80 لرزش هم در لرستان احساس شد و 10 پس‌لرزه خفیف در شهرستان اندیمشک رخ داد. حمیدرضا گودرزی فرماندار اندیمشک به شهروند گفت: درحال حاضر در 5 نقطه شهر اردوگاه پیش‌بینی شده و هم‌اکنون چادرها برپا شده‌اند. از شامگاه دوشنبه تا عصر سه‌شنبه 10 پس‌لرزه در شهرستان احساس شد که شدیدترین آنها 8/5 ریشتر ابعاد داشته است. رضا آریایی، مدیرکل حوادث غیرمترقبه لرستان گفت: «برای آمادگی در برابر خطرات احتمالی و وقوع پس‌لرزه‌ها در شهرستان پلدختر 4 کمپ اسکان موقت دایر شده است که در این کمپ‌های اسکان به شهروندان پلدختری چادر داده شده است. استان لرستان به‌عنوان یکی از همسایگان استان ایلام آمادگی 2 محموله امدادی را به این استان ارسال کرده است.»
عملیات‌های  امدادی
پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان امدادونجات هلال‌احمر درباره آخرین اقدامات انجام شده پس از زلزله در ایلام گفت:  پس از وقوع زلزله اورژانس گروه‌های امدادونجات و دانشگاه علوم پزشکی اجرای عملیات جست‌وجوی نجات را به سرعت با همکاری استانداری انجام دادند و خوشبختانه مصدومان حادثه در وضع مطلوبی قرار دارند.   وی افزود:  با توجه به گرمای منطقه و ضربه‌هایی که زلزله به سیستم زیربنایی شهرها وارد کرده بود، سیستم آبرسانی با  مشکلات  مواجه شد.  رئیس سازمان امدادونجات هلال‌احمر ادامه داد: اکنون 3 فروند بالگرد در منطقه مورموری و آبدانان در حال امدادرسانی هستندبه گفته دکتر کولیوند نزدیک به ۱۷۰ نفر از امدادگران جمعیت هلال احمر از استان های مجاور برای کمک به مردم در مناطق زلزله زده استان ایلام حضور دارند. کولیوند تأکید کرد:  23 دستگاه آمبولانس در مناطق زلزله‌زده به منظور زلزله‌های احتمالی مستقر شده و امروز تنها دغدغه ما بحث اسکان است.  کولیوند درباره ترمیم روحیه مردم زلزله‌زده نیز گفت:  پس‌لرزه‌ها از منظر روحی و روانی موجب شده آنان به خانه‌هایشان نروند به همین خاطر در تلاشیم فضای اسکان آنان را به‌طور کامل فراهم کنیم. رئیس سازمان امدادونجات هلال‌احمر گفت:  نیازهای اولیه مردم در مناطق زلزله‌زده کاملا تأمین شده و 55‌هزار بطری آب میان مردم در حال توزیع است.  همچنین 21‌هزار قوطی غذا نیز به منطقه ارسال شده و وضع آب شهر مورموری و آبدانان نیز به‌زودی به حالت طبیعی بازمی‌گردد.  نیروهای امدادگر هلال‌احمر 900 چادر در 26 روستا و هزارو صدچادر هم در شهر کلات مورموری، توزیع کردند. رئیس سازمان امداد و نجات مهمترین نیاز مردم مناطق زلزله زده استان ایلام را در شرایط فعلی « یخ » عنوان کرد و گفت: به دلیل گرمای هوا، در شرایط فعلی مردم بیشتر به یخ نیاز دارند.
447 زن باردار در میان زلزله‌زدگان
امین صابری‌نیا، رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور هم گفت: در بخش بهداشت و درمان در 3حیطه بهداشت بیماری‌های واگیردار، بهداشت محیط و بهداشت بیماری‌های خاص مثل دیابت، 3‌هزار خانواده منطقه حادثه‌دیده را بررسی کردیم.  صابری‌نیا ادامه داد:  447زن باردار در منطقه از سوی پزشکان تحت‌نظر قرار گرفتند.  به گفته وی نظارت بر بهداشت محل اسکان و بررسی بهداشت آب آشامیدنی از دیگر اقداماتی بود که تیم بهداشتی در مناطق زلزله‌زده آن را پیگیری کرد.  
زلزله‌ای بدون تلفات  
مرتضی اکبرپور، معاون ستاد مدیریت بحران کشور هم گفت:  تاکنون سابقه نداشته در زلزله‌ای با قدرت بیش از 6 ریشتر تلفات انسانی نداشته باشیم که این امر به واسطه‌ اطلاع‌رسانی به موقع و مناسب مسئولان بوده است.  معاون ستاد مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: پس از جمع‌بندی میزان خسارت‌ها درخصوص تأمین اعتبار اضطراری اقدام خواهد شد. این در حالی است که رئیس‌جمهوری و معاون اول وی دستور ویژه‌ای برای بازسازی مناطق زلزله‌زده داده‌اند.  همچنین دکتر روحانی  بر ضرورت مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی، تأکید کرده‌اند.
روند توزیع چادر و غذا
محمد سلیمانی مدیرعامل سازمان هلال‌احمر ایلام که هنوز در بخش زلزله‌زده ایلام درحال امدادرسانی به مردم شهر‌ها و روستا‌ها است در رابطه با نحوه توزیع چادر و غذا در بین زلزله‌زدگان به شهروند گفت: «امدادگران هلال‌احمر به هر خانواده‌ای که در این زلزله خانه‌هایشان آوار شده بود چادر توزیع کردند اما متاسفانه همه مردم شهر حاضر به زندگی در کمپ‌هایی که برپا شده است نیستند. هر خانواده یک چادر می‌خواهد و ما از لحاظ قانون سازمان، اجازه پخش چادر بین خانوارهایی که خانه‌هایشان آسیبی ندیده است نداریم. مردم که از وقوع دوباره زلزله وحشت‌زده شده‌اند به خیابان‌ها آمده‌اند و متاسفانه همین امر یکی از مشکلات توزیع چادر را ایجاد کرده است. یکی از مشکلات دیگری که روز دوشنبه وجود داشت کمبود آب بود که با امدادرسانی به موقع و توزیع 2500 بطری آب معدنی این مشکل رفع شد. با توجه به این‌که هوا گرم است مردم شرایط سختی را تحمل می‌کنند و بیشتر آنها نگران ادامه این وضع در روزهای آینده هستند. توزیع غذا نیز در بین زلزله‌زدگان به صورت کنسرو است که همین موضوع نیز باعث اعتراض آنها شده اما در این شرایط امکان توزیع موادغذایی دیگری وجود ندارد. در بررسی‌ها و هشدارهایی که انجام شده است نیز اعلام شد تا زمانی که این پس‌لرزه‌ها متوقف نشود مردم شهر و روستا باید خارج از خانه‌هایشان زندگی کنند.» عملیات جست و جو و نجات تقریبا پایان یافته اما هنوز عملیات اسکان و تغذیه اضطراری ادامه دارد. شبکه‌های لرزه‌نگاری  موسسه  ژئوفیزیک  از ساعت ۱۵:۵۴ مورخ ۲۶ مرداد ماه الی ساعت ۱۲ امروز ۲۸ مرداد تعداد ۲۲۹ زمین لرزه در حوالی مورموری واقع در استان ایلام ثبت کرده‌اند.
روند عجیب زلزله در ایلام ادامه‌دار خواهد بود
از زمان وقوع زلزله در مرموری و آبدانان ایلام یک تیم متخصص از مرکز زلزله‌نگاری کشوری به منطقه اعزام شدند تا از نزدیک فعالیت منطقه را رصد کنند. تا این‌که شبکه زلزله‌نگاری موسسه ژئوفیزیک از روند غیرطبیعی زمین‌لرزه‌های ایلام خبر داد. علی مرادی، رئیس شبکه لرزه‌نگاری تهران در موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در رابطه با تحقیقات انجام شده این موسسه گفت: «در زلزله اخیر استان ایلام، خوشبختانه به دلیل وجود پیش‌لرزه‌ها، مردم آگاه شدند و به همین دلیل تلفات این زمین‌لرزه کاهش یافت. اما از ویژگی‌های این منطقه این است که زمین‌لرزه‌ها از روند طبیعی سایر زمین‌لرزه‌ها پیروی نمی‌کنند و در منطقه زاگرس، زمین‌لرزه‌ها برای مدت طولانی و در یک بازه زمانی تولید می‌شود. تا همین لحظه بیش از ۲۳۰ زمین‌لرزه در ایلام ثبت شده که شدت ۴ زمین‌لرزه آن بین ۵ تا ۶ ریشتر بوده است و همین امر نشان می‌دهد روند پس‌لرزه‌ها ادامه‌دار خواهد بود. اما از‌ سال ۱۹۲۷ تاکنون در منطقه ایلام، زلزله‌ای با شدت 5/6 و بیشتر نداشته‌ایم و این از ویژگی‌های خوب این منطقه است.»
تقدیر استاندار ایلام
 از امدادرسانی در مناطق زلزله‌زده
 استاندار ایلام گفت: « کمک‌رسانی به مناطق زلزله‌زده بسیار عالی بوده است و تاکنون بیش از ۵۵‌هزار بطری آب معدنی و ۲۲‌هزار قوطی کنسرو به مناطق زلزله‌زده ارسال شده است.» محمدرضا مروارید در گفت‌وگو با تسنیم افزود: « آب شرب و سالم تمامی مناطق وصل شده است و با وجود پس‌لرزه‌ها امدادرسانی نیز سرعت گرفته است.»
او افزود: « کمک‌های امدادی و مواد غذایی و چادر و آب معدنی از استان‌های تهران، لرستان، همدان، خوزستان، کرمانشاه و آذربایجان‌غربی و شرقی به مناطق زلزله‌زده ایلام ارسال شده است.»

 


تعداد بازدید :  125