شماره ۳۵۸ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۹ مرداد
صفحه را ببند
گزارش تکان‌دهنده وزیر کشور از وضع اعتیاد در جمع مجلسی‌ها و ائمه جمعه
سایه اعتیاد بر سر 1/4میلیون کودک
5/5‌میلیون نفر در کشور به صورت مستقیم با اعتیاد درگیرند

شهروند| «یک‌میلیون و 400‌هزار کودک در خطر ورود به چرخه اعتیاد هستند». دیروز، وزیر کشور با گزارشی نگران‌کننده از وضع اعتیاد در کشور پا به مجلس گذاشت. از وجود یک‌میلیون و 300‌هزار معتاد در کشور حکایت کرد و فیلمی را به نمایش درآورد که در آن فردی که شیشه کشیده بود، پدر و مادر خود را به قتل رسانده و به نزدیکان خود تجاوز کرده بود. گزارشی که عبدالرضا رحمانی‌فضلی از وضع اعتیاد در کشور به مجلسی‌ها داد از سوی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، تکان‌دهنده توصیف شده است. حسین نقوی‌حسینی در این خصوص می‌گوید: «رحمانی‌فضلی در جلسه غیرعلنی مجلس فیلمی را از فردی که شیشه کشیده بود و پدر و مادر خود را به قتل رسانده بود و به نزدیکان خودش تجاوز کرده بود به نمایش گذاشت که صحنه‌های وحشتناکی در آن وجود  داشت.»
هرچند جزییاتی از گزارشی که وزیر کشور یا به عبارتی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به مجلس برد، اعلام نشده اما رحمانی‌فضلی با هدف اجتماعی کردن موضوع موادمخدر در جمع ائمه‌جمعه هم گزارشی درخصوص وضع اعتیاد در کشور
 ارایه کرده است.
 او در جمع ائمه‌جمعه، با اشاره به این‌که 100‌هزار معتاد کف خیابانی داریم، گفت: «۱۰۰‌هزار معتاد کف خیابانی داریم که متولی نگهداری و ترک آنها ما هستیم. همچنین طبق آمارهای شیوع‌شناسی یک‌میلیون و 300‌هزار معتاد در کشور داریم که با احتساب خانوارهای آنها 5/5‌میلیون نفر به صورت مستقیم با موادمخدر درگیرند. 53‌درصد از معتادان متأهل هستند که اگر هر خانواده دو فرزند داشته باشد یک‌میلیون و 400‌هزار کودک در خانواده معتاد وجود دارد که اگر مراقبت نشوند در مدار بعدی وارد چرخه اعتیاد  می‌شوند.»
وزیر کشور از افزایش دوبرابری اعتیاد در میان زنان حکایت کرد و گفت: «7‌درصد از معتادان در کشور بی‌سوادند و بقیه دیپلم و لیسانس دارند. رقم اعتیاد در زنان که قبلا حدود 4‌درصد بود اکنون دوبرابر شده و به 3/9‌درصد رسیده است. در 2-3‌سال گذشته نوع مصرف موادمخدر در کشور تغییر کرده و مصرف شیشه از 6/3‌درصد به 22‌درصد افزایش یافته است.»
به گفته دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر، 60‌درصد معتادان کشور شاغل هستند. او ادامه داد: «3‌میلیارد دلار چرخه اقتصادی موادمخدر در کشور است و ما با انواع و تنوع بسیاری در تولید، مصرف و تبلیغات مواجهیم، این به اقتصاد کشور لطمه می‌زند. در بازرسی‌های انجام‌شده مشخص شد موادمخدرهای صنعتی در آرایشگاه‌های زنانه و فروشگاه‌ها به فروش می‌رسند و چون بو و دود ندارند خانواده‌ها آن را
حس نمی‌کنند.»
رحمانی‌فضلی، سیاست‌های ستاد مبارزه با موادمخدر را در بحث پیشگیری بهترین راه‌حل دانست و گفت: «در پیشرفته‌ترین کشورها 30‌درصد معتادان با درمان پاک می‌مانند اما در کشور ما به 20‌درصد رسیده است و 80‌درصد به اعتیاد برمی‌گردند.»
او با تأکید بر این‌که مردم باید پای کار بیایند و آگاه شوند، گفت: «55‌درصد طلاق، 24‌درصد قتل، 35‌درصد سرقت، 27‌درصد همسرآزاری و کودک‌آزادی و 40‌درصد زندانی شدن به دلیل موادمخدر است.
به همین منظور در شهرهایی که اجتماعی شدن و پیشگیری را اجرا کردیم در ایام عید نوروز 35‌درصد از سرقت کاهش یافت و این به دلیل جمع‌آوری معتادان و بردن آنها به مراکز نگهداری بوده است.»  دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به موضوع اعتیاد دانش‌آموزان تأکید کرد: «یک‌درصد دانش‌آموزان یا معتاد هستند یا موادمخدر را تجربه کرده‌اند. ضمن این‌که 6/1‌درصد دانشجویان دانشگاه‌های وزارت بهداشت و 6/2 دانشجویان دانشگاه‌های وزارت علوم درگیر اعتیاد هستند.» رحمانی‌فضلی افزود: «27‌هزار بیمار مبتلا به ایدز در کشور داریم که 60‌درصد به دلیل تزریق موادمخدر و سرنگ مشترک بوده است.» او همچنین با اشاره به همسایگی کشور ما به افغانستان و زیر کشت بودن 210‌هزار هکتار از اراضی این کشور در حوزه موادمخدر گفت: «متأسفانه تروریست‌ها حامی موادمخدر هستند و کمک به داعش از طریق موادمخدر انجام می‌شود و خود آنها قاچاقچی موادمخدر هستند. به همین دلیل به دنبال مسدود کردن مسیرها رفتیم و اکنون 90‌درصد مرزها قابل مدیریت شده‌اند و مسیر ترانزیت به سمت آب‌های آزاد تغییر کرده و داد کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را درآورده است.»
عمده لابراتورهای تولید موادمخدر صنعتی در تهران و کرج متمرکز است. دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به این نکته گفت: «در ‌سال گذشته دو‌هزار و 836 گروه و باند را متلاشی و 395 لابراتور را منهدم کرده‌ایم که عمدتا در تهران و کرج بوده‌اند. همچنین به‌طور میانگین روزانه 5/1 تن موادمخدر در کشور کشف می‌شود که به نظر ما همین میزان نیز
مصرف می‌شود.»
وزیر کشور در ادامه، از تشکیل صندوق حمایت از معتادان خبر داد و گفت: «مهارت‌آموزی، صیانت و ایجاد اشتغال از اقداماتی است که برای معتادان ترک داده‌شده انجام می‌شود آنها از نظر روحی و مددکاری باید تقویت شوند. درحال حاضر، 6/2‌درصد از دانشجویان وزارت علوم، 6/1‌درصد در وزارت بهداشت و 4دهم‌درصد در سطح دانش‌آموزان دچار اعتیاد هستند و در مقابل 4/97‌درصد مردم معتاد نیستند.» او در رابطه با نتیجه ملموس اجتماعی شدن موادمخدر در کشور هم گفت: «بحث پیشگیری موضوعی است که قابل اندازه‌گیری نیست اما اثر خود را خواهد گذاشت به‌طوری که کمیته حمایت از خانواده‌ها فعال شده است و فعلا درحال شناسایی خانوارها هستیم، همچنین ظرفیت‌ها درحال ایجاد بوده و به آنها کمک خواهیم کرد.»
گزارش تکان‌دهنده
 وضع اعتیاد در جلسه غیرعلنی مجلس
به نظر می‌رسد گزارش مشابه و شاید تلخ‌تر و نگران‌کننده‌تر از این گزارش هم از سوی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، به مجلسی‌ها داده شده است، چرا که دیروز صبح رحمانی‌فضلی در جلسه‌ای غیرعلنی، گزارشی از وضع اعتیاد و تأثیر آن بر خانواده‌ها به نمایندگان مجلس ارایه کرد. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، پس از ارایه این گزارش از سوی وزیر کشور، به ایسنا گفته است: «وضعیت اعتیاد در جامعه
 تکان‌دهنده است.»  
حسین نقوی‌حسینی یادآور شد: «آقای رحمانی‌فضلی در جلسه غیرعلنی مجلس آماری از تعداد معتادان آقا و خانم،‌ کاهش سن اعتیاد، عوارض اعتیاد و تأثیر آن روی خانواده‌ها و تلاش نیروی انتظامی برای کشف موادمخدر و شیوه‌های مبارزه با موادمخدر را به نمایندگان ارایه کرد.
گزارش ارایه‌شده، گزارش تکان‌دهنده‌ای بود و درخواست وزیر کشور این بود که باید تمهیداتی اندیشیده شود که همه مردم نسبت به مقابله با موادمخدر احساس مسئولیت کنند و در حوزه فرهنگ‌سازی و آموزش فعالیت‌های لازم انجام شود و همه نهادها درگیر این موضوع شوند تا بتوان این بزه اجتماعی را محدود و کنترل کرد.»


تعداد بازدید :  105