شماره ۳۵۸ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۹ مرداد
صفحه را ببند
فرجی‌دانا از جامعه دانشگاهی و حامیانش تشکر کرد
روز استیضاح افشاگری نمی‌کنم
نتایج یک نظرسنجی از 4 هزار استاد دانشگاه: رضایتمندی 80‌درصد استادان دانشگاه‌ها از فرجی‌دانا

شهروند| استادان و دانشجویان حمایت کردند، وزیر علوم تشکر. در حالی‌ که قرار است رضا فرجی‌دانا بعد از یک‌هفته انتظار، امروز، چهارشنبه صبح زود به مجلس برود تا در اولین جلسه استیضاح وزرای دولت یازدهم و اولین جلسه استیضاح وزرای علوم در تاریخ جمهوری اسلامی شرکت کند، واکنش‌ها همچنان به برگزاری جلسه استیضاح او ادامه دارد؛ استیضاحی که گفته می‌شود به یکی از تاریخی‌ترین جلسات استیضاح تبدیل خواهد شد.
پس از حمایت گسترده تعداد زیادی از استادان دانشگاه‌ها و دانشجویان، فرجی‌دانا دیروز از آنها تشکر کرد: «فکر می‌کنم کار درخور و شایسته‌ای نکرده باشم که بتوانم این نوع پشتیبانی وسیع را از قشرهای مختلف داشته باشم.» او با بیان این‌که با تمام توان در حال انجام وظایف خود در وزارت علوم هستم، گفته است: «در روند انجام وظیفه وزرا در دستگاه‌های مرتبط، گاهی نمایندگان نیاز می‌بینند که سوال یا استیضاحی را مطرح کنند که این حق مجلس است.»
وزیر علوم با بیان این‌که باید برای رفع دغدغه نمایندگان تلاش کنیم، گفت: «فردا تلاش خواهیم کرد دغدغه نمایندگان را حل کرده و اگر توانستیم موضوعات مختلف را تبیین کنیم مطمئنا مورد پذیرش نمایندگان قرار خواهد گرفت. تا امروز تمام تلاشم رفع دغدغه ‌نمایندگان بوده است. ما به هیچ‌عنوان از کنار دغدغه‌ها به راحتی عبور نکرده بلکه به تک‌تک آنها پرداختیم، فکر می‌کنم هر آنچه در توان داشتم از نظر قانونی و شرعی انجام دادم تا دغدغه نمایندگان برطرف شود.»
او درباره سخنان مطرح شده از سوی عده‌ای مبنی بر روشنگری در جلسه علنی امروز از سوی وزیر گفت: «ما مخالف افشاگری هستیم، اساسا من مشکل جدی با لفظ افشاگری دارم و خواهش می‌کنم در مورد ما این واژه را به کار نبرید چون افشاگری از نظر شرعی درست  نیست.»
وزیر علوم همچنین درباره ادعاهای مطرح شده از زبان وی مبنی بر این‌که اگر رأی اعتماد از مجلس نگیرم به کانادا خواهم رفت، گفت: «حرف‌های عجیبی زده می‌شود به‌طوری‌ که افراد فکر می‌کنند من در کانادا زندگی می‌کنم این در حالی است که تنها برای یک فرصت مطالعاتی به کانادا سفر کردم حال این موضوع را مطرح کرده‌اند که من کانادایی هستم. خانه و زندگی و همه علایق ما در ایران است. حال اگر از مجلس رأی اعتماد نگیرم و وزیر علوم نباشم به کار معلمی‌ام می‌پردازم؛ آخر مگر می‌شود من معلمی دانشگاه را رها کنم بروم کانادا، بروم کانادا چه کار کنم راننده تاکسی شوم؟»
دفاع متفاوت نعمت‌زاده از وزیر علوم
اما با وجود تشکر وزیر علوم از کسانی که در چند روز گذشته از عملکردش حمایت کرده‌اند، حمایت‌ها از او ادامه دارد. دیروز و بعد از حمایت وزیر ورزش از عملکرد فرجی‌دانا، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت تمام‌قد از او دفاع کرد؛ او به «اقتصادنیوز» گفت: استیضاح وزیر علوم ایراد فنی دارد و در این موضوع کلی‌گویی شده است: «امیدواریم این موضوع هرچه سریع‌تر برطرف شود. زمانی که من در وزارت نفت مسئولیت پتروشیمی‌ها را داشتم آقای فرجی‌دانا در دانشکده فنی دانشگاه تهران، استاد بود. من و ایشان همکاری‌های بسیار خوبی در زمینه‌های پژوهشی با یکدیگر داشته‌ایم و ایشان همیشه شخص مثبتی از نظر من بوده است.» او ادامه داد: «نزدیک به 9ماه است با یکدیگر در هیأت دولت هستیم. وزیر علوم در سمت راست من می‌نشیند و همان اوایل که در هیأت دولت آمده بود، به من می‌گفت که شما سابقه حضور در هیأت دولت را دارید و از آن‌جایی که من اولین‌بارم است که به هیأت دولت آمده‌ام شما باید به من کمک کنید، وزیر علوم علاوه بر این‌که بسیار خوب بر حوزه کاری خود مسلط شد، فرد بسیار اهل مطالعه و دقیق و صاحب ایده است و از نظر من کار او حرف ندارد. ظلم است فردی که به کار خود تسلط کامل داشته و وضع مطلوبی را در سطح دانشگاه‌های کشور به‌وجود آورده است به دلیل مسائلی که مربوط به ایشان نیست استیضاح   شود.»
حمایت 80‌درصد استادان از عملکرد
 وزیر علوم
دیروز معاون فرهنگی، اجتماعی وزارت علوم نتایج یک نظرسنجی را اعلام کرد که یک موسسه علمی - پژوهشی از اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌های سراسر کشور انجام داده. به گفته سیدضیاء‌ هاشمی «براساس این نظرسنجی که بیش از چهار‌هزار نفر از اساتید دانشگاه‌های دولتی به‌طور تصادفی انتخاب و در آن شرکت کرده‌اند بیش از 80‌درصد اساتید ارزیابی مثبتی از «عملکرد وزارت علوم» داشتند و عملکرد این وزارتخانه را موفق ارزیابی کرده‌اند. یکی از بهترین راه‌ها برای تحلیل وضع واقعی مسائل و موضوعات دانشگاه‌ها مراجعه به نخبگان دانشگاهی به‌ویژه اساتید است. اکنون بیش از 20‌هزار استاد در سطح دانشگاه‌های وزارت علوم فعالیت می‌کنند که می‌توانند مشاوران خوبی برای برنامه‌ریزی‌های وزارت علوم باشند. از همین جهت بهره‌گیری از دیدگاه آنها در مسیر فعالیت‌ها و اصلاح بهبود برنامه‌ها و رصد وضع دانشگاه‌ها چراغ راه وزارت علوم است.»
به گفته او برآورد کلی این نظرسنجی نشان‌دهنده این است که با یک فرصت تاریخی و کم‌سابقه روبه‌رو هستیم: «این نظرسنجی نشان‌دهنده میزان بالای امید و اعتماد بین اساتید دانشگاهی است و این مسأله مهم‌ترین فرصت و ظرفیت برای آموزش عالی در جهت رشد توسعه علمی، تقویت وحدت و همدلی و ترویج قانون‌مداری است. طبق این نظرسنجی 50‌درصد اساتید شایستگی و توانایی مدیریت‌های منصوب در دانشگاه‌ها را در سطح بسیار بالا ارزیابی کردند و نزدیک به 30‌درصد این شاخص را در سطح متوسط می‌دانستند. این در حالی است که طبق این نظرسنجی 70‌درصد پاسخ‌دهندگان معتقد بودند در دوره گذشته توجه به «شایستگی مدیران» نامطلوب بوده و فقط 11‌درصد آن را مطلوب توصیف کردند.»
وزارت علوم: هیچ نشریه ضدانقلابی
 در دانشگاه‌ها منتشر نمی‌شود
از طرف دیگر مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در واکنش به ادعای انتشار نشریات ملحد در دانشگاه‌ها با بیان این‌که هیچ‌گونه نشریه ملحد و ضدانقلابی که در دانشگاه‌ها در حال انتشار باشد وجود ندارد، گفته است: «چنانچه نشریه‌ای از چارچوب قانون تخطی کرده باشد طبق قانون با آن برخورد  می‌شود.»
میرزایی درباره دلایل فرهنگی که در نامه استیضاح‌کنندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شده بود، گفت: «تمامی تشکل‌های دانشجویی طی فرآیند قانونی و با تأیید هیأت نظارت بر تشکل‌ها که مرکب از رئیس دانشگاه و مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری است فعالیت خودشان را آغاز کرده‌اند، بنابراین با توجه به نظارت دقیقی که بر تشکل‌ها صورت می‌گیرد تمام تشکل‌های قانونی و با نظارت رئیس دانشگاه و مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند.»
او با تأکید بر این‌که هیچ نشریه ملحد یا ضدانقلابی در دانشگاه‌ها منتشر نمی‌شود، ادامه داد: «در این دوره با تعداد محدودی از نشریات که کمتر از 2‌درصد هستند برخورد قانونی شده است که شامل توقیف‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت و تذکرات شفاهی و کتبی می‌شود. مطابق آیین‌نامه شورایعالی انقلاب فرهنگی در هر دانشگاه نیز هیأت نظارت بر نشریات دانشجویی متشکل از معاونت فرهنگی، نماینده نهاد، نماینده اساتید و نمایندگان دانشجویان وجود دارد که به تخلفات رسیدگی می‌کند.»
عذرخواهی احمد توکلی از فرجی‌دانا
احمد توکلی، نماینده مردم تهران در مجلس و مدیرمسئول سایت «الف» هم دیروز از رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم عذرخواهی کرد. او در این‌باره گفت: « در خبرهای اصلی الف گزارش خبری با این تیتر آمده بود: احتمال خروج وزیر از کشور پس از استیضاح و تکذیبیه وزارت علوم. این تیتر با شگرد رسانه‌ای القاکننده صحت خبر خروج از کشور است. گرچه در متن چنین نیست اما این جفا در حق برادر ارجمند جناب دکتر فرجی‌داناست و الف نباید مرتکب می‌شد. نظر من درباره استیضاح قبلا در همین صفحه آمده است، ولی حفظ حقوق همه مردم به‌ویژه مدیران جمهوری اسلامی برهمه فرض است. وقتی وزارت علوم تکذیب می‌کند و سندی هم در دست نیست چه جای تردید است؟»

 


تعداد بازدید :  115