شماره ۳۵۸ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۹ مرداد
صفحه را ببند
پافشاری مجلس باعث عقب‌نشینی تاکتیکی شورای رقابت و خودروسازان شد
فریب« ارزانی خودرو»
نمایندگان مجلس می‌گویند: کاهش 3‌درصدی قیمت خودرو کافی نیست

گروه اقتصادی شهروند| در شرایطی که قرار بود با وعده مجلسیان، هفته پایانی مرداد با کاهش 15 تا 20‌درصدی قیمت خودرو‌ها همراه شود روز دوشنبه خبر کاهش 3‌درصدی برخی خودروهای پرتیراژ از سوی رضا شیوا رئیس شورای رقابت منتشر شد تا منت‌گذاری بر سر مردم آغاز شود!
گفته شد که خودروسازان برای تأمین نظر مردم این کار را داوطلبانه صورت داده‌اند، حال آن‌که بحث فراتر از این نکات بود و حاشیه سود بالا و پاداش‌های کلان و اجحاف قیمت‌گذاری باید پاسخی می‌یافت و روشن می‌شد چرا قیمت خودرو در ایران تا این حد بالا رفته که خودرویی چون پراید تا دوبرابر قیمت واقعی‌اش به فروش می‌رسد (به گفته قاضی‌پور نماینده مجلس).
حال در چنین فضایی، مجلس‌نشینان همچنان این میزان کاهش را کافی نمی‌دانند و با پیگیری کمیسیون صنایع قصد دارند تا همکاری شورای رقابت و خودروسازان برای بالا نگه داشتن قیمت‌ها را به نفع مردم بشکنند. بر همین پایه است که کمیته مشترک میان مجلس و خودروسازان که برای بازنگری در قیمت خودروها تشکیل شده بود، به دلیل کم‌کاری و بی‌اعتنایی خودروسازان در ارایه اطلاعات، منحل اعلام شد تا موضوع در تقابلی سازنده به نفع حقوق مردم دنبال شود.
قیمت‌ها را باید کاهش دهند
تقابلی که تاکنون با رفاقت و همراهی بخش‌های مختلف به بالا رفتن قیمت‌ها منجر شده بود و حالا قرار است در فازی تازه دنبال شود. در این خصوص علی علیلو، عضو کمیسیون صنایع هشدار داده و اعلام کرده است: کاهش 3‌درصدی قیمت خودرو کافی نبوده و شورای رقابت و خودروسازان باید تصمیم مناسبی را برای کاهش منطقی قیمت خودرو اتخاذ کنند. این روزها، خودروسازان در شرایطی با موج انتظار افکار عمومی و مجلس برای کاهش سطح قیمت‌ها رو‌به‌رویند که ماه‌های اخیر بحث واردات خودرو‌های خارجی با تعرفه پایین هم مطرح شده و مردم می‌خواهند بدانند چرا باید خودروهای تولید داخل گران را جایگزین خودروهای کیفی خارجی و ارزان بکنند؟این روزها سوال عمومی این است که حمایت بی‌شائبه از خودروسازان داخلی تا کی قرار است ادامه یابد و چرا مردم باید هزینه پاداش‌های بالای مدیران این حوزه را بدهند؟ اما باز هم با وجود بالا بودن تعرفه واردات خودروهای خارجی، آخرین اطلاعات از گمرک نشان می‌دهد که واردات خودرو در چهار ماه ابتدای‌ سال‌جاری نسبت به مدت مشابه از نظر تعداد 168‌درصد و از نظر ارزش 154‌درصد افزایش داشته و مردم با تمام گرانی‌ها خودروهای خارجی را در اولویت دارند؛ اگر توان خرید داشته باشند!
مانور خبری ارزانی!
بی‌میلی بیشتر مصرف‌کنندگان به خرید تولیدات داخلی موضوعی است که در چند روز گذشته خودروسازان و قطعه‌سازان را به واکنش وادار کرده و به نظر می‌رسد تاکتیک ارزانی 3‌درصدی هم در راستای اقناع افکار عمومی و به سان «ارزانی گول زنک» مطرح شده باشد تا خوراک خبری برای عرضه پدید ‌آید. زیرا کاهش خفیف قیمت خودرو در شرایطی خبررسانی می‌شود که مشکل گرانی چندمیلیونی است و تنها درخصوص برخی خودروهای پرتیراژ اعمال شده است. تأکیدات مجلس مبنی بر کاهش قیمت خودرو در شرایطی با عقب‌نشینی شورای رقابت همزمان شده که خبر ارزانی 3‌درصدی چون شوخی جلوه می‌کند زیرا اگر رکود حاکم بر بازار جای خود را به رونق بدهد این 3‌درصد ذوب در گرانی آتی خواهد شد! به هرسو حالا براساس گفته رضا شیوا، رئیس شورای رقابت نیز مذاکرات به نتیجه رسیده و با مذاکراتی که شورای رقابت با خودروسازان داشته، قیمت خودروهای پرتولید، سه‌درصد کاهش خواهد یافت. تنها 3‌درصد و آن هم پس از یک‌ماه اعلام مناسب بودن قیمت‌ها از سوی خودروساز، وزارت صنعت و شورای رقابت!
حال باید منتظر ماند و دید مجلسیان در این ماجرا تا چه حد قدرتمند عمل خواهند کرد و مقابل این جریان انحصاری تولید و عرضه خودرو چقدر منافع مردم را کسب خواهند کرد.
ارزانی زیر یک‌میلیون‌تومانی4 خودرو!
براساس اعلام اخیر برخی خودروها نظیر پراید، تیبا، سمند و پژو 405 کاهش قیمتی از 600هزار تا یک‌میلیون تومانی را تجربه کردند اما باید دید این قیمت‌ها با توجه به آپشن‌بندی‌های متنوع و گیج‌کننده خودروسازان چگونه اعمال می‌شوند و آیا می‌توان به این مانور هماهنگ خبری دل‌خوش کرد یا خیر؟ بر پایه این خبر، در شرکت سایپا احتمالا پراید و تیبا و در شرکت ایران‌خودرو، پژو 405 و سمند به میزان 3‌درصد قیمت نهایی را کاهش می‌دهند. در همین راستا، برخی قیمت‌های جدید که قرار است در همین هفته از سوی خودروسازان اعمال شود عبارت است از: قیمت سایپا 131 اس ایکس با قیمت 19‌میلیون و 500‌هزار تومان (604‌هزار تومان کاهش)، سایپا 111 اس‌ال 19‌میلیون و 300‌هزار تومان (597‌هزار تومان کاهش)، سایپا 111 اس‌ال ایکس با قیمت 19‌میلیون و 830‌هزار تومان (614‌هزار تومان کاهش)، تیبا اس ایکس با قیمت 23‌میلیون و 475‌هزار تومان ( 726‌هزار تومان کاهش)، سمند سورن 32‌میلیون و 133‌هزار تومان ( 993‌هزار تومان)، سمند ال ایکس دوگانه‌سوز 30‌میلیون و 818‌هزار تومان (953‌هزار تومان)، پژو 405 دوگانه‌سوز 29‌میلیون و 215‌هزار تومان (903‌هزار تومان کاهش). یکی از خودروسازان نیز در همین رابطه اعلام کرده است که مابه‌التفاوت 3 تا 5‌درصدی نیز به خریداران نقدی برگشت داده خواهد شد.


تعداد بازدید :  125