شماره ۳۵۸ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۹ مرداد
صفحه را ببند
امیرعبداللهیان در مصاحبه با العالم:
هر تحرکی از داخل عراق علیه ایران آغاز شود، وارد عمل می‌شویم

حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه کشورمان در مصاحبه‌ای با شبکه العالم،  امنیت ملی ایران را خط‌قرمز کشورمان دانست و گفت: هر تحرکی از داخل خاک عراق علیه ایران آغاز شود، نیروهای مسلح ایران آن نقطه تحرک گروه‌های تکفیری و تروریستی را مورد هدف قرار خواهند داد. وی همچنین تأکید کرد: ایران برای مبارزه با تروریسم نیازی به همکاری با
 آمریکا نمی‌بیند.
در این مصاحبه حسین امیرعبداللهیان در واکنش به اظهارات اخیر نخست‌وزیر انگلیس مبنی بر همکاری با ایران در مبارزه با گروه تروریستی داعش گفت: ما مبارزه با تروریسم را یک وظیفه بین‌المللی، انسانی و اخلاقی خودمان می‌دانیم، لذا وقتی با رفتارهای ضدانسانی گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق مواجه شدیم به سرعت در حمایت از مردم آن کشورها که مورد آسیب تروریست‌ها قرار گرفته بودند از امکاناتی که می‌توانستیم در چارچوب حقوق بین‌الملل به کار بگیریم، استفاده کردیم و این کشورها را برای مبارزه با تروریسم تقویت کردیم.
وی افزود: ما از ابتدا اعلام کرده‌ایم که برای مبارزه با تروریسم در عراق نیازی به همکاری با آمریکا نمی‌بینیم. آمریکایی‌ها اگر جدی هستند، در عمل باید اثبات کنند برای مبارزه با تروریسم در عراق مصمم هستند. امیرعبداللهیان درخصوص اقدامات گروه تروریستی داعش در عراق و تهدید منطقه کردستان عراق گفت: ورود داعش به شهر موصل هیچ ارزش نظامی نداشت و داعش در پی خیانت و جنگ روانی وارد این شهر شد.
امیرعبداللهیان ادامه داد: مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق و دیگر مسئولان این منطقه به این نتیجه رسیدند که داعش می‌تواند امنیت این منطقه را به خطر بیندازد. ما همان‌گونه که به حمایت سیاسی و مشورتی از دولت عراق پرداختیم در مورد منطقه کردستان نیز همین‌گونه رفتار کردیم. ما در سامرا، بغداد و منطقه کردستان عراق نَه نیروی جنگی مستقر کردیم و نَه سلاح ارسال کردیم ولی هم به دولت بغداد و هم به منطقه کردستان عراق تجارب و مشورت‌های خود را ارایه کرده‌ایم.
امیرعبداللهیان در پاسخ به این سوال که ایران چه تدابیری را برای جلوگیری از رسیدن داعش به مرزهای خود اتخاذ کرده، اظهار کرد: امنیت ملی ایران خط‌قرمز ما است. از زمان شروع بحران عراق، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از مرزهای این کشور مراقبت کرده‌اند.
امیرعبداللهیان در پاسخ به این سوال که آیا جمهوری اسلامی ایران حد فاصلی را برای هدف قرار دادن گروه‌های تروریستی و تکفیری با هدف جلوگیری از نزدیک شدن این گروه‌ها به مرزهایش تعیین کرده است، تأکید کرد: نیروهای مسلح ایران در مرزهای کشور همه تدابیر لازم را اتخاذ کرده‌اند و ضرورتی نمی‌بینیم که در داخل خاک عراق حریمی امنیتی را مشخص کنیم اما هر تحرکی از داخل خاک عراق علیه ایران آغاز شود، نیروهای مسلح ایران آن نقطه تحرک گروه‌های تکفیری و تروریستی را مورد هدف قرار خواهند داد.
امیرعبداللهیان در پاسخ به سوالی درباره نخست‌وزیر جدید عراق و نقش ایران در تعیین حیدر العبادی گفت: روابط تهران - بغداد راهبردی است. در چارچوب این روابط طبیعی است که نگاه ما به عراق در مجموعه کشورهای منطقه همراه با تعامل سازنده باشد. وی ادامه داد: ما در این مسأله نقشی محوری در چند سطح ایفا کردیم. علاوه بر رهبران عراقی با رهبران منطقه نیز گفت‌وگو داشتیم. به‌طور مشخص وزیر خارجه آقای دکتر ظریف با وزرای خارجه برخی کشورهای حوزه خلیج‌فارس گفت‌وگو داشتند و بنده سفری را به امارات، کویت و عمان داشتم و از طریق برخی دوستانمان در حوزه خلیج‌فارس تلاش کردیم دیدگاه‌های مقامات عربستان‌سعودی را دریافت کنیم. در عین ‌حال با توجه به شرایطی که در روابط ما با ترکیه، قطر و برخی کشورهای دیگر منطقه حاکم است، تلاش کردیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم و مشورت منطقه‌ای نسبتا جامعی را نسبت به اوضاع و احوال جاری در منطقه با نگاه به حل سیاسی در عراق داشته باشیم.
امیرعبداللهیان درباره ادعای هماهنگی ایران و آمریکا در زمینه انتخاب العبادی با توجه به استقبال دو کشور از معرفی وی برای تشکیل کابینه اظهار کرد: در انتخاب نخست‌وزیر عراق آمریکا هیچ نقشی ایفا نکرد. آمریکایی‌ها سیاست خاص خودشان را در عراق دنبال می‌کردند. امیرعبداللهیان درخصوص این‌که آیا انتخاب نخست‌وزیری جدید عراق می‌تواند نقشی در بهبود روابط ایران و عربستان ایفا کند، اظهار داشت: من در حاشیه مراسم تحلیف عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر به آقای عبدالعزیز، فرزند پادشاه عربستان گفتم تهران آماده برگزاری مذاکرات سازنده با ریاض است. ما معتقدیم ایران و عربستان می‌توانند به حل مشکلات منطقه کمک موثری کنند. ما علاقه‌مند نیستیم از طریق رسانه‌ها با عربستان سخن بگوییم بلکه علاقه‌مند به مذاکره دوجانبه برای حل مشکلات جهان اسلام هستیم.


تعداد بازدید :  97