شماره ۳۵۸ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۹ مرداد
صفحه را ببند
محمدرضا یزدانی خرم در گفت و گو با «شهروند»:
دولت قبل با شعاردادن توقع مردم را از ورزش بالا برد
می دانستم نهالی که در والیبال کاشتم، میوه می‌دهد در کشتی هم علمی کار کردم اما خادم راه مرا ادامه نداد

حسین جمشیدی| وقتی در سال‌های اخیر صحبت از موفقیت‌های والیبال می‌شود، شاید آنهایی که از سال‌ها قبل این رشته را دنبال می‌کردند دائما در صحبتهایشان رئیس سابق این فدراسیون را یکی از عوامل موفقیت عنوان می‌کنند، البته داورزنی نیز هیچ وقت یادش نرفته که فدراسیونی را تحویل گرفت که پر از استعداد در بخش تیمهای پایه بود. همان مدیر به کشتی رفت و چون کسی کمکش نکرد خیلی زودتر از آنچه فکرش را می‌کرد کارش با این فدراسیون خاتمه یافت، اگرچه خودش معتقد است اگر زمان می‌دادند کشتی را هم مثل والیبال می‌ساخت. محمدرضا یزدانی‌خرم با تجربه‌های فراوانی که دارد این روزها به‌عنوان دبیر فدراسیون بین‌المللی زورخانه‌ای فعالیت می‌کند و از ارتباط خوبش با وزیر ورزش خبر می‌دهد. در ذیل گفت‌وگوی «شهروند» را با محمدرضا یزدانی‌خرم می‌خوانید:  
چه شد که پس از مدتی دوری از ورزش به فدراسیون بین‌المللی زورخانه‌ای رفتید؟
من هیچوقت از ورزش دور نیستم زیرا از زمانی که یادم می‌آید، زندگی‌ام درگیر ورزش بوده است. با مهرعلیزاده رابطه خوبی دارم و او به من پیشنهاد داد که در راهی که سال‌هاست آغاز کرده او را همراهی کنم. من هم سعی می‌کنم به‌عنوان دبیر این فدراسیون، ورزش زورخانه‌ای را که به‌عنوان یک ورزش ملی شناخته‌شده، به تمام جهانیان معرفی کنم.   
این روزها اکثر رشته‌های ورزشی درحال آماده‌سازی خود برای بازی‌های آسیایی هستند، نتایج ایران را در این بازی‌ها چطور پیش‌بینی می‌کنید؟
فدراسیون‌هایی که قرار است اعزام شوند قطعا باید بودجه خوبی داشته باشند و تا الان به 90‌درصد آمادگی برای حضور در این مسابقات رسیده باشند. در دوره قبلی سرمایه‌گذاری نسبتا خوبی شد و ما هم که در فدراسیون کشتی حضور داشتیم توانستیم 11 مدال آوریم که یک نتیجه تاریخی بود. یادم می‌آید که شبانه‌روز کار می‌کردیم و در آخر نتیجه زحماتمان را دیدیم. به عقیده بنده کمیته المپیک باید کنکوری سخت را برای شرکت در این رقابت‌ها بگذارد که هر کس از آن عبور کرد، قطعا موفق شود. در زمان‌ هاشمی‌طبا یادم می‌آید که تست‌های مخصوصی را گذاشته بودند که هر ورزشکاری موفق به قبولی در آن می‌شد، کاملا آماده به مسابقات می‌رفت.   
پس شما معتقدید فقط رشته‌های مدال‌آور باید به این رقابت‌ها اعزام شوند؟
اصلا پایه و اساس حضور در بازی‌های آسیایی مدال‌آوری است و کسی برای کسب تجربه آن‌جا نمی‌رود. الان هم اگر رشته‌ای با رفاقت انتخاب شده باشد، نه‌تنها نتیجه نمی‌گیرد، بلکه به‌کل کاروان ایران ضربه می‌زند. کل بودجه باید صرف رشته‌هایی شود که قطعا مدال می‌آورند.   
عدم موفقیت کاروان ایران در تکرار مقام چهارمی دوره قبلی را ناکامی می‌دانید؟
بار قبل فدراسیون‌ها بسیار خوب کار کردند و البته بودجه بسیار زیادی هم صرف این بازیها شد. نتیجه خوبی هم به‌دست آمد اما مسئولان دولت و ورزش آمدند و گفتند هدفمان برای 2014 دومی است که همان زمان مشخص بود دست‌نیافتنی است اما چون می‌دانستند در ‌سال 2014 نیستند، این صحبت‌ها را مطرح کردند. آقایان با همین شعارها توقع مردم را هم بالا بردند. برای این دوره نیز بودجه کاهش یافته است، پس نمی‌توان گفت نرسیدن به مقام چهارمی ناکامی است. اگر بودجه را 2 برابر کرده بودیم، باید به دومی هم فکر می‌کردیم اما حالا که بودجه نصف شده، پس هشتم شدن هم ناکامی محسوب نمی‌شود.  
3،2 سالی است که والیبال با نتایجش مردم را شگفت‌زده کرده و برخی معقتدند شما هم نقش زیادی در این موفقیت‌ها دارید؟
من 17‌سال در فدراسیون والیبال بودم و آن زمان می‌گفتند ایران در ورزش‌های دسته‌جمعی موفق نیست. همین‌مسأله به ما برخورد و باعث شد تا از کشورهای پرقدرت دنیا در والیبال الگوبرداری کنیم. مثلا تیم‌های ما در هفته 3 روز تمرین می‌کردند اما روس‌ها در روز 3 بار به تمرین می‌پرداختند. در هرحال موفقیت والیبال یک کار دسته‌جمعی بود و داورزنی هم که مسئولیت فدراسیون را از من تحویل گرفت، از دوستان خودمان بود و راهی که در پیش گرفته بودیم، ادامه داد.   
سهم خودتان را از موفقیت‌های فعلی والیبال چقدر می‌دانید؟
ما برنامه داشتیم و نمودار برای آینده ترسیم کرده بودیم که به همین دلیل من می‌دانستم به‌زودی والیبال به سکوهای جهانی می‌رسد. نوجوانان ما در دوران من قهرمان جهان شدند و جوانان نیز به مقام سومی رسیدند. همان بازیکنان هستند که این روزها برای کشورمان افتخارآفرینی می‌کنند. به‌هرحال ما نهال این موفقیت‌ها را ما کاشتیم و زحمت بسیاری هم داشت. الان هم به داورزنی می‌گویم که نگه داشتن قهرمانی از به دست آوردن آن بسیار سخت‌تر است و باید دوباره پروسه استعدادیابی آغاز شود.  
چرا در کشتی نتوانستید با وجود این همه تجربه در والیبال موفق باشید؟
در کشتی هم علمی کار کردیم و دقیقا کارهایی را که در والیبال انجام داده بودیم، تکرار کردیم. نتیجه‌اش هم 3 مدال طلای کشتی فرنگی در المپیک بود. البته 3 مدال کشتی آزاد هم می‌توانست طلایی باشد اما به دلیل تغییر کادر فنی این اتفاق رخ نداد. بعد از این‌که من رفتم، چون سیستم مدیریتی خادم با من تفاوت داشت، راه مرا ادامه نداد و الان هم بر سر اعزام 2 تیم به آسیایی و جهانی مشکل دارد. قطعا مسابقات جهانی مهم‌تر است و باید تیم اصلی به این رقابت‌ها برود. 


تعداد بازدید :  90