شماره ۳۵۸ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۹ مرداد
صفحه را ببند
ادامه واکنش ها به قتل محمدعلی چراغی در درگیری با کارگران سد معبر شهرداری
دستور شورا برای تهیه گزارش ویژه از مرگ کارگر بازیافت
رئیس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران: برخی از پیمانکاران را از بین «لات»‌های تهران انتخاب می‌کنند

مرگ «محمدعلی چراغی»، کارگری که در جریان درگیری با ماموران سد معبر شهرداری تهران کشته شده، جلسه علنی دیروز شورای شهر تهران را تحت‌تأثیر قرار داد. اعضای شورا در تذکرهای جداگانه از شهرداری تهران خواستند به این موضوع رسیدگی و عاملان این حادثه را معرفی کند.
محمدعلی چراغی یکی از کارگران بازیافت بود که شانزدهم مرداد امسال زمانی که درحال جمع‌آوری زباله‌ها بود و اتفاقا پسرش را هم همراهش برده بود با یکی از ماموران سد معبر شهرداری منطقه 4 درگیر شد؛ ماموری که در این درگیری با پنجه بوکس به چراغی حمله کرد، حملاتی که او را جلو چشم پسرش از پا درآورد. چراغی چند روز پیش در یکی از بیمارستان‌های تهران درگذشت و خبر مرگ او آن‌قدر تکان‌دهنده بود که حتی واکنش کمیسیون اجتماعی مجلس را هم در پی داشت. سخنگوی کمیسیون اجتماعی از این‌که افرادی به‌عنوان پیمانکار شهرداری فعالیت و با پنجه بوکس به مردم حمله می‌کنند انتقاد کرد و این برخورد را غیرانسانی خواند و از شهرداری تهران خواست دراین‌باره به مجلس توضیح بدهد. دامنه انتقادات از مرگ این کارگر دیروز به صحن علنی شورای شهر تهران هم رسید. دیروز «احمد مسجدجامعی»، رئیس شورا که از معاون خدمات شهری شهرداری تهران خواسته بود تا در جلسه شورا حاضر شود و گزارشی درباره این حادثه بدهد، خودش جلسه شورا را با تسلیت به خانواده چراغی آغاز کرد و گفت: «مرگ مرحوم چراغی که کارگر تفکیک زباله بوده را تسلیت می‌گویم. ما در شورا این واقعه دردناک را به جد ریشه‌یابی و دنبال خواهیم کرد. توجه به جان و حیثیت انسان‌ها موضوعی است که مورد اهتمام شورای چهارم قرار دارد. با پرداختن به این موضوع باید از تکرار این‌گونه مسائل جلوگیری و اهمیت آن معلوم شود.» مسجدجامعی با بیان این‌که شهرداری مستقیم و غیرمستقیم در قتل این کارگر دخیل است به حوادث مشابهی که شهرداری تهران در آنها مسئول است و باید در برابر حوادث رخ‌داده برای شهروندان پاسخگو باشد، اشاره کرد ازجمله مرگ کودک هشت‌ساله‌ای که چندی پیش در یکی از استخرهای غیراستاندارد زیرمجموعه شهرداری تهران جانش را از دست داد. او گفت: «از دوستان شورا که در سایر حوادث مشابه مثل آتش‌سوزی خیابان جمهوری و حادثه واژگونی اتوبوس اسکانیا اقدام به بررسی و پیگیری موضوع کردند، درخواست می‌کنم این حادثه را نیز پیگیری کرده و به ریشه‌یابی آن بپردازند تا این حوادث تکرار نشود.»
دیروز «معصومه آباد»، رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران هم با اشاره به واقعه دلخراش مرگ مرحوم «علی چراغی» گفت: «موضوع حق حیات انسان‌ها آن‌قدر ارزش دارد که اشکالی ندارد، ساعت‌ها به این مسأله  در شورا پرداخته شود. این حادثه از لحاظ این‌که در حضور فرزند مرحوم چراغی رخ داده واقعا دلخراش بود و یک مشاجره که می‌تواند هیچ نباشد و با حضور پلیس 110 خاتمه یابد با درگیری و پنجه بوکس باعث مرگ پدر چهار فرزند شد.» او از معاونت خدمات شهری خواست تا گزارشی دراین‌باره تهیه و به شورا ارایه کند. آباد در بخش دیگری از حرف‌هایش با اشاره به سقوط جوان 18ساله در پارک بسیج گفت: «الان حدود سه روز است که درحال مکاتبه در مورد این حادثه هستیم که حتی آتش‌نشانی نیز اجازه ورود پیدا نکرده است.»
 برخی پیمانکاران را  
از‌ بین «لات‌» های تهران می‌آورند
اظهارنظرها و تذکرهای اعضای شورای شهر تهران درباره حادثه مرگ «محمدعلی چراغی» با محسن سرخو که خودش رئیس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران ابعاد دیگری به خود گرفت. او با انتقاد از نحوه انتخاب پیمانکاران در شهرداری تهران به این نکته اشاره کرد که چرا فردی که پیمانکار شهرداری بوده «پنجه بوکس» داشته است. سرخو با تأکید بر این‌که نگهداری چنین ادواتی جرم است، ادامه داد: «برخی پیمانکاران را از بین «لات‌های» تهران می‌آورند، کسانی که با مردم سروکار دارند و مهم‌تر این‌که ادواتی که نگهداری آنها جرم است، نباید توسط این افراد استفاده شود. آیا پیمانکاران شهرداری افرادی هستند که ادواتی مثل پنجه بکس را که نگهداری آنها جرم است، در مقابل مردم و کودکان استفاده می‌کنند؟ شهرداری باید توضیح دهد، پیمانکاران را بر چه اساسی انتخاب می‌کند. شهرداری باید توضیح دهد چه کارهایی را باید به پیمانکاران واگذار و چه کارهایی را نباید واگذار کرد. همچنین باید در مورد چگونگی انتخاب پیمانکاران و این‌که حاکمیتی یا اجرایی هستند، توضیح داده شود.» او از شهرداری خواست تا در مورد احقاق حقوق خانواده جان‌باخته وارد عمل شود و گفت: «شهرداری باید بگوید چه کاری در قبال خانواده علی چراغی که نان‌آور خود را از دست داده، در راستای احقاق حقوقشان انجام خواهد داد.»
معاون شهردار تهران: یک هفته وقت بدهید
مجتبی عبداللهی، معاون شهردار تهران که دیروز برای پاسخگویی درباره حادثه مرگ محمدعلی چراغی به شورا آمده بود گزارش کوتاهی از این حادثه ارایه کرد و از شورای شهر وقت خواست تا شهرداری تهران بررسی‌ها درباره این حادثه و ابعاد آن را تکمیل کند. عبداللهی گفت: «این اتفاق پنجشنبه 16 مرداد رخ داده است و علی چراغی یک هفته در بیمارستان بوده و در طول این یک هفته بیمارستانش را نیز تغییر داده است، اما با وجود تلاش پزشکان، او به رحمت خدا رفته است. چراغی نه دستفروش بوده و نه سد معبر کرده است، ظاهرا پیمانکاران بازیافت خشک، با او درگیر می‌شوند و طی این درگیری چراغی به بیمارستان منتقل می‌شود و علت درگیری هم هنوز مشخص نیست، البته فرد متخلف خود را به اداره آگاهی معرفی کرده و در مراجع قضایی پرونده تشکیل شده است.» او از اعضای شورا درخواست کرد فرصت یک‌هفته‌ای نیز برای پیگیری جزییات این موضوع به شهرداری داده شود: «باید به کلانتری برویم تا بتوانیم گزارش مبسوطی تهیه کنیم. اگر عوامل پیمانکار خاطی هستند باید با آنها برخورد شود و دستگاه قضا و شهرداری با آنها برخورد می‌کند.»
 قالیباف: خیلی متاسفم
سوی دیگر شهر شهردار تهران هم دیروز به حادثه درگذشت کارگر تفکیک زباله واکنش نشان داد. محمدباقر قالیباف گفت: «متاسف هستم و عرض تسلیت دارم، اما این گزارش هنوز دقیق نشده و رسیدگی نهایی صورت نگرفته است. به گزارش ایلنا، محمدباقر قالیباف با اشاره به این‌که طبیعتا مراجع ذیربط و قوه قضائیه به این موضوع رسیدگی می‌کنند، گفته است متاسفانه همیشه این مشکل وجود دارد و در سد معبرهایی که به وجود می‌آید، این درگیری‌ها میان ماموران شهرداری و افرادی که در آن‌جا حضور دارند اتفاق می‌افتد. حتی در‌ سال چندین نفر از ماموران شهرداری هم هستند که نقص عضو می‌شوند. من درباره این حادثه اطلاعات بیشتری ندارم اما می‌دانم سابقه چنین درگیری‌هایی وجود داشته است.» شهردار تهران ادامه داد: «درباره اتفاقی که دیروز رخ داده است نیز طبیعتا مراجع قضایی رسیدگی می‌کنند و در صلاحیت آنهاست تا مشخص شود چه کسی مقصر بوده است و کسی که مقصر باشد حتما با او برخورد لازم صورت  می‌گیرد.»
پس از سخنان او، دکتر معصومه آباد، با ابراز تأسف از این‌که فرزند متوفی شاهد این حادثه بوده، توضیح داد: متاسفانه مشاجره‌ای که می‌توانست به راحتی با دخالت پلیس خاتمه یابد، به درگیری با پنجه بکس انجامید و مرحوم چراغی با چهار فرزند بر اثر این درگیری جان خود را از دست داد. رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورا همچنین با اشاره به حادثه فوت نوجوان 18ساله در پارک بسیج گفت: با توجه به محرومیت شهر تهران از فضاهای تفریحی مناسب برای کودکان هفت‌سال به بالا، به‌رغم حادثه‌ای که در پارک ارم رخ داد و هنوز خانواده مصدومان به من زنگ می‌زنند و می‌گویند دختر 22ساله ما فلج شده و هنوز نتوانسته روی پای خود بایستد، اما ما پارک ارم را تعطیل نکردیم. اما در اتفاقی که در پارک بسیج رخ داده و منجر به فوت نوجوان 18ساله شده، ما هیچ اطلاعاتی از حادثه سقوط جوان از بالای سرسره نداریم و حتی به آتش‌نشانی اجازه ورود و تهیه گزارش نداده‌اند. محسن سرخو نیز درباره حادثه مرگ این شهروند تذکر داد: درباره حادثه فوت مرحوم علی چراغی با توجه به این‌که پیمانکار طرف قرارداد، پیمانکار بازیافت و جمع‌آوری زباله خشک بوده، معاون خدمات شهری باید گزارشی درباره این موضوع ارایه بدهد. رئیس کمیته حمل‌ونقل شورا گفت: از آقای عبداللهی می‌خواهم توضیح بدهند که چه سازوکاری برای انتخاب پیمانکاران شهرداری داریم و چه وظایفی را به پیمانکاران واگذار می‌کنیم. آیا مسئولیت‌های حاکمیتی را به پیمانکاران واگذار می‌کنیم یا کارهای اجرایی. همچنین پیمانکاران را چطور انتخاب می‌کنیم. آیا از لات‌های تهران پیمانکار برمی‌گزینیم یا آدم‌ها گزینش می‌شوند؟ محسن سرخو گفت: آیا پیمانکاران شهرداری افرادی هستند که ادواتی مثل پنجه بکس را که نگهداری آنها جرم است، در مقابل مردم و کودکان استفاده می‌کنند؟ ضمنا شهرداری باید بگوید برای احقاق حقوق خانواده این مرحوم با چهار فرزند که نان‌آور خود را از دست داده‌اند، چه سازوکاری تدارک دیده است.
معاون  قالیباف:
پیگیر ماجرای قتل مرحوم چراغی هستیم
معاون شهرداری  با بیان این‌که مدیریت پیمانکاری بلافاصله خود را به کلانتری معرفی کرده است، گفت: این فرد چند بار به کلانتری احضار شده  و تشکیل پرونده هم صورت گرفته است. عبداللهی با بیان این‌که من از دیروز ظهر در جریان این موضوع قرار گرفته‌ام، ادامه داد: باید به کلانتری برویم تا بتوانیم گزارش مبسوطی تهیه کنیم. اگر عوامل پیمانکار خاطی هستند باید با آنها برخورد شود و دستگاه قضا و شهرداری با آنها برخورد  می‌کند. معاون خدمات شهری همچنین گفت: رسیدگی به خانواده متوفی را نیز در دستورکار داریم و آنچه در توانمان است برای خانواده مرحوم
 انجام می‌دهیم.


تعداد بازدید :  130