شماره ۵۸۴ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۰ خرداد
صفحه را ببند
توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR)

توانبخشي مبتني‌بر جامعه يا CBR)  (Community Based Rehabilitation  راهبردي است در درون برنامه توسعه جامعه براي اجراي توانبخشي، عدالت‌اجتماعي و با پيوستن تمام افرادي كه به‌نوعي ناتواني دارند، خانواده‌هاي آنان، افراد جامعه و خدمات ويژه مناسب بهداشتي، آموزشي، حرفه اي و اجتماعي تحقق مي‌يابد.
CBR  در ايران با ارایه خدمات شش‌گانه به معلولان كه شامل: آموزش در خانواده، آموزش در جامعه، استفاده از سيستم ارجاع، ارایه وسايل كمك‌توانبخشي، اشتغال و كاريابي معلولان و خدمات حمايت اجتماعي معلولان است به‌دنبال تغيير نگرش منفي نسبت به معلولان و ورود آنان به صحنه اجتماعي از طريق تقويت توانمندي‌هايشان است تا بتواند به اصول پنجگانه خود تحت‌عنوان اصل مساوات، اصل عدالت اجتماعي، اصل همبستگي، اصل تلفيق عموم  و اصل كرامت و عزت‌نفس جامه‌عمل بپوشاند. دفتر مركزي ستاد گسترش توانبخشي مبتني‌بر جامعه، مستقر در سازمان بهزيستي كشور و زيرمجموعه معاونت امور توانبخشي است كه اين دفتر متشكل از گروهي از كارشناسان توانبخشي و اجتماعي بوده و مبادرت به امر برنامه‌ريزي، سياست‌گذاري، نظارت و كنترل بر حسن اجراي برنامه در كل كشور، تهيه و ترجمه متون و مقالات علمي مرتبط است.
توانبخشی مبتنی‌بر جامعه به سه طریق در مناطق تحت‌پوشش اجرا می‌شود:  
1- از طریق مراکز بهداشت و خانه‌های بهداشت
2- دهیاران و شوراهای توانبخشی محلی
3- تسهیلگران میانی و محلی
نحوه اجرا:
همکاران شاغل به‌مدت 12 روز آموزش‌های لازم را دریافت کرده و با نحوه اجرای طرح آشنا می‌شوند. پس از استقرار در محل سکونت، معلولان ساکن در روستا شناسایی شده و نیازهای آنان برآورده می‌شود.
افراد نیازمند آموزش در خانواده، آموزش را ازطریق کتابچه‌های مخصوص و به‌وسیله انتخاب مربیان در خانواده دریافت کرده و اطلاعات لازم درمورد معلولیت خود را فرامی‌گیرند.
معلولان شناسایی‌شده نیازمند آموزش‌های رسمی، به‌صورت ادغام‌یافته در مدارس عادی، نهضت و مهدهای کودک آموزش لازم را دریافت می‌کنند.
افراد نیازمند خدمات تخصصی توانبخشی از قبیل وسایل کمک‌توانبخشی، اشتغال و بازتوانی، حمایت و خدمات‌درمانی و سایر خدمات جهت دریافت خدمات مذکور به سطوح بالاتر ارجاع داده می‌شوند.
اهداف کلی طرح، شناسایی معلولان مناطق روستایی و دورافتاده که به خدمات توانبخشی دسترسی ندارند، است که از این طریق با خدمات آشنا شده و از طریق امکانات و منابع محلی و سازمان‌بهزیستی خدمات موردنظر رادریافت می‌کنند.
ضمنا دخالت و همکاری خانواده، اهالی منطقه و خود معلول در امر توانبخشی از نقاط قوت طرح است.


تعداد بازدید :  247