شماره ۵۸۲ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۸ خرداد
صفحه را ببند
تیم کواچ یک گام عقب‌تر از‌ سال گذشته
والیبال؛ 4 شکست و کورسوی امید

شهروند| تیم‌ملی والیبال کشورمان که پیش‌بینی می‌شد امسال هم بتواند به روند صعودی خود در سال‌های گذشته ادامه دهد، شروع خوبی در لیگ جهانی 2015 نداشت تا نگرانی‌ها بابت احتمال نزولی‌شدن نمودار عملکرد این تیم به اوج برسد.
ستاره‌های کم‌فروغ
اگر بخواهیم به بررسی 4 باخت والیبال ایران در 4 دیدار نخست لیگ جهانی والیبال بپردازیم، شاید اصلی‌ترین دلیل را بتوان در میان ستاره‌های تیم‌ملی جست‌وجو کرد. بازیکنانی چون معروف،‌ موسوی، قائمی و ظریف که به ستاره‌های ایران و پدیده‌های والیبال دنیا مشهور شده بودند، در 2 دیدار مقابل آمریکا و 2 بازی در خاک لهستان به هیچ‌وجه عملکرد خوبی نداشتند تا جایی که کواچ در خیلی از مواقع تیم دوم خود را در زمین قرار داد و حتی نتیجه هم گرفت. البته مصدومیت‌های مکرر بازیکنان کلیدی هم دلیلی برای تغییرات پی‌درپی در ترکیب ایران بوده است.
افت 3 امتیازی
اگر کارنامه تیم‌ملی ایران را در مقطع مشابه فعلی در لیگ جهانی‌سال 2014 بررسی کنیم،‌ متوجه افت نتایج تیم کواچ می‌شویم. با این‌که بلندقامتان ایرانی‌سال قبل هم در 2 دیدار نخست مقابل ایتالیا شکست را پذیرا شدند اما خیلی زود به خودشان آمدند و در خاک برزیل بعد از یک باخت 3 بر 2، این تیم را در بازی دوم 3 بر صفر شکست دادند تا 3 امتیاز بیشتر از حالا که فقط یک امتیاز دارند،‌ کسب کرده باشند.
محکوم به طلسم‌شکنی
تنها نقطه امیدی که برای صعود ایران از این گروه باقی مانده است،‌ 2 دیدار سخت مقابل روسیه است. روس‌هایی که مثل ایران در 4 بازی اخیر شکست خورده و حالا اختلاف به ترتیب 9 و 11 امتیازی را با لهستان و آمریکا در جدول احساس می‌کنند. قطعا قهرمان المپیک نمی‌خواهد در خاک خودش شانس صعود را از دست بدهد و از طرف دیگر هم ایران برای امیدوار ماندن به بازی‌های تهران،‌ محکوم به برد روسیه است،‌ اتفاقی که تا به حال در بازیهای رسمی برای ایران رخ نداده است. البته تک امتیازی که شاگردان کواچ از لهستان کسب کردند، شاید استارتی برای جمع‌آوری امتیازات در لیگ جهانی 2015 باشد.
حسینی:  جای خالی معدنی احساس می‌شود
امیرحسینی،‌ کاپیتان سابق تیم‌ملی والیبال درباره 4 شکست متوالی شاگردان کواچ به «شهروند» می‌گوید:  «در 4 بازی که مقابل آمریکا و لهستان برگزار کردیم،‌ بازیکنان به هیچ وجه نتوانستند بازی خودشان را انجام دهند. فکر می‌کنم یکی از مسائلی که کاملا جلب توجه می‌کند افت ستاره‌های تیم ما در بازی‌های اخیر بوده است. شاید معروف و موسوی تا‌سال گذشته برای حریفان شناخته شده نبودند اما شناخت دقیق حریفان باعث شده آنها کنترل شده و حتی عصبانی شوند.» وی همچنین می‌افزاید: ‌ «شاید نبود یک دستیار سطح بالای ایرانی که بتواند از نظر روحی و روانی به بازیکنان در مواقع سخت کمک کند، بیشترین ضربه را به تیم‌ملی زده است. مثلا مرحوم معدنی‌سال گذشته به خوبی می‌توانست این نقش را بازی کند اما الان هیچ همکلامی نیست که فشار را از روی بازیکنان بردارد. در هر صورت در شرایط فعلی که شانس صعود ایران به حداقل رسیده،‌ از رئیس فدراسیون گرفته تا هر شخصی که همراه تیم‌ملی است، باید باعث ایجاد آرامش میان بازیکنان شوند.»


تعداد بازدید :  339