شماره ۵۸۲ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۸ خرداد
صفحه را ببند
بارسلونا 5 ستاره شد
ابدی و دست نیافتنی...

شهروند| سکانس آخر شب رویایی فوتبال، آرزوی معمولا نشدنی همه بچه‌های فوتبال خیابانی بود؛ گل زدن و بلافاصله شنیدن سوت پایان داور! خالق این آرزو هم با زدن گل در وقت‌های تلف شده که مدام تلف می‌شد به آرزوی بچگی خود رسید و فاتح لیگ‌قهرمانان اروپا شد. نیمار جونیور فقط وقتی توانست نشانی از مسیح(ع) را روی پیشانی خود بگذارد که شعبده‌بازی آندرس اینیستا مطمئن باشد. ستاره بارسلونا با یک پاس فوق‌العاده، اجازه داد راکیتیچ برخلاف فینال فصل قبل لیگ اروپا، این‌بار در فینال منجر به پنجمین قهرمانی تیمش در لیگ قهرمانان(چهارمین قهرمانی در 9‌سال اخیر) نقش‌آفرین شود.
تاریخ‌سازی موراتا
موراتا با استفاده از پاس پشت پای مارکیسیو به دومین زننده گل در 2 بازی رفت و برگشت نیمه‌نهایی و فینال تبدیل شد. روند بازی به نفع یووه تغییر یافته بود اما ناگهان جادوی مسی به نقطه آغاز رسید و او با به‌هم ریختن دفاع حریف به سوارس اجازه داد در ریباند، دروازه بانوی پیر را باز کند. بعد از این گل، تدابیر تاکتیکی آلگری موثر جلوه نکرد و درنهایت نیمار در آخرین ثانیه‌های وقت‌های تلف شده، گل سوم را زد. وقتی هجوم دوربین‌ها هنگام شادی گل را دیدیم، متوجه شدیم بازی دیگر حتی به مدت یک‌ثانیه هم از وسط زمین به جریان نمی‌افتد.
رکوردها
سوت پایان جونیت چاکر ترک، بارسا را به اولین برنده سه‌گانه در 2 مقطع تبدیل کرد. پیش از این سلتیک در‌سال 1967، آژاکس در‌سال 1972، آیندهوون در‌سال 1988، منچستریونایتد در‌سال 1999، اینترمیلان در‌سال 2010، بارسلونا در‌سال 2009 و بایرن‌مونیخ در‌سال 2013 در یک فصل لیگ و جام حذفی داخلی و لیگ‌قهرمانان اروپا( جام‌باشگاه‌های سابق) را بالای سر برده بودند.
  نیمار، مسی و رونالدو با 9 گل به‌طور مشترک آقای گل شدند./   یوونتوس با این شکست به تنهایی رکورددار باختن در فینال شد؛ 6 بار! /  آندرس اینیستا به اولین بازیکنی تبدیل شد که در 3 فینال لیگ‌قهرمانان پاس گل می‌دهد؛ هرچند هم‌تیمی‌اش مسی موفق نشد اولین زننده گل در 3 فینال این رقابت‌ها شود./  بارسا برای سومین‌بار، فینال لیگ‌قهرمانان را با اختلاف 2 گل برد.‌سال 2009، 2 بر صفر و‌سال 2011، 3 بر یک منچستریونایتد را برد و امسال هم 3 بر یک یوونتوس را از سر راه برداشت. /  این فینال،‌درصد بازی‌های بدون برد یووه بدون کیلینی مصدوم در فصل جاری را به 45.5‌درصد رساند./  بارسلونا، اولین قهرمان تاریخ لیگ‌قهرمانان شد که برای بردن جام از دور گروهی تا فینال، قهرمانان بوندس‌لیگا و سری A را شکست داد./  اینیستا 48 پاس از مجموع 50 پاسش در نیمه‌اول را سالم به مقصد رساند.
چهره ویژه؛ ژاوی
انگار همین دیروز ژاوی هرناندس با پیراهن تیم‌ملی اسپانیا در یورو 2008 جولان می‌داد. در شب برلین، فرصت بازی به او هم رسید و عاقبت با آن بازوبند دولایه کاپیتانی و درحالی که توپ بازی را زیر لباسش قرارداده بود، جام‌قهرمانی را بالای سر برد. وداع باشکوه او احتمالا با خداحافظی پیرلویی که در پایان رقابت گریست و جی‌جی بوفون، خالق آن دفع شاهکار در نیمه اول (شبیه ضربه‌ای که 9‌سال قبل در همین ورزشگاه از زیدان گرفت) همراه خواهد شد تا 2 تیم به یک باره خالی از اسطوره شوند. به هرحال بارسلونا وقت زیادی برای تفکر درباره این موضوع ندارد چون درحال حاضر غرق در لذت سه‌جامه شدن است. هیچ‌کس فکر نمی‌کرد انریکه هم مانند گواردیولا در اولین فصل حضورش در بارسلونا، سه‌گانه رقم بزند اما از اخراج در اواسط فصل پایان‌یافته نجات یافت و حالا مغرورانه از نامعلوم بودن آینده‌اش در بارسلونای ساخت خودش می‌گوید!

 


تعداد بازدید :  333