شماره ۵۸۲ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۸ خرداد
صفحه را ببند
روی خط خبر

رئیس سازمان غذا و دارو: ایرانیان سالی ۱۰‌هزار ‌میلیارد تومان دارو مصرف می‌کنند
شهروند| ایرانیان هر‌ سال 10‌هزار‌میلیارد تومان دارو مصرف می‌کنند. این را رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد و گفت که بخش عمده‌ای از هزینه‌های داروی کشور را بیمه‌ها و دولت پرداخت  می‌کنند.
ماجرا اما فراتر از این اعداد و ارقام است. بررسی‌ها از وضع مصرف دارو در ایران نشان می‌دهد که 10 تا 15‌درصد داروها در ایران بدون مشورت با پزشک مصرف می‌شوند، مصرفی که گفته می‌شود، هر ‌سال منجر به بستری شدن 10 تا 20‌درصد از بیماران به خاطر سوء مصرف یا عارضه دارویی می‌شود. مصرف مسکن‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها هم در رتبه اول قرار دارد. پیش از این سرپرست وقت صندوق بیمه خدمات درمانی گفته بود که سرانه مصرف دارو در ایران، 4 برابر میانگین جهانی است، محمد باقر هداوند همان زمان تأکید کرده بود که هر ایرانی به‌طور متوسط 339 عدد دارو در ‌سال مصرف می‌کند، به گفته همین مسئول، 20‌درصد از داروهای کشور به صورت خودسرانه مصرف می‌شود. اتفاقی که سبب می‌شود تا هر ‌سال بیش از 10‌هزار مورد عارضه ناشی از مصرف اشتباهی دارو ثبت شود. آمارها نشان می‌دهد در دنیا به‌طور ميانگين 2/1 قلم دارو در هر نسخه وجود دارد، اين در حالي است كه در ايران اين رقم 2/3 قلم دارو در هر نسخه است. استناد بررسی‌ها تنها به همین آمارها نیست، مدیر امور بین‌الملل و اطلاع‌رسانی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران هم قبلا گفته بود که ایران دومین مصرف‌کننده دارو در آسیاست. منصور رستگارپناه این را هم گفته بود که ایران پس از چین رتبه دوم مصرف دارو را دارد. به گفته او، مسکن‌ها، قطره‌های چشمی و آنتی‌بیوتیک‌ها بیشترین میزان مصرف خودسرانه را به خود اختصاص می‌دهند.
این در حالی است که استفاده از مسکن‌ها به مقدار زیاد و طولانی مدت، موجب نارسایی کلیه و کبد می‌شود. نکته قابل توجه اما هزینه‌هایی است که با مصرف این داروها به سیستم دارویی کشور تحمیل می‌شود. کارشناسان دارویی معتقدند که مصرف خودسرانه داروها، منجر شده تا هزینه‌های دارویی هم بالا رود. حالا رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو، به همین موضوع اشاره می‌کند. او با بیان این‌که بازار دارویی ایران به 10‌هزار‌میلیارد تومان رسیده است، به اهمیت اقتصاد مقاوتی اشاره می‌کند.« هرگز به دنبال این نبوده و نیستیم که در حوزه دارو به خودکفایی ۱۰۰درصدی برسیم اما اقتصاد مقاومتی یعنی از درون بجوشیم.» دیناروند معتقد است که توسعه صنعت داروسازی در کشور باید درون‌زا و برون‌نگر باشد. او در عین حال می‌گوید: «در سالی که گذشت دسترسی آسان مردم به دارو بیشتر شد، واردات کاهش پیدا کرد و تولید داخل به اندازه پاسخگویی به نیازهای مردم بالا رفت.»
با همه اینها اما این مسئول در سازمان غذا و دارو ایرادات را هم پذیرفت.« قطعا هنوز مشکلاتی وجود دارد و هنوز بیمارانی هستند که در دسترسی به دارو دچار مشکل هستند اما همواره تلاشمان این بوده که این دشواری‌ها را به حداقل ممکن برسانیم.» او با تأکید بر این‌که درحال حرکت به سمت کاهش مشکلات هستیم ادامه می‌دهد: «به‌هرحال بازار دارویی ما یک بازار 10هزار‌میلیارد تومانی است که بخش عمده آن را دولت و بیمه‌ها پرداخت می‌کنند و بخشی هم به عهده مردم است. تلاش ما این است که سهم دولت در پذیرش این هزینه‌ها بیش از سهم مردم باشد و مردم توان جبران هزینه‌ها را
داشته باشند.»

رحمت‌الله حافظی: شهرداری تهران نسبت به تخلفات بودجه‌ای ‌سال 89 پاسخگو باشد
شهروند| رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، با اشاره به این‌که در برخی از بندهای ارایه‌شده در گزارش تلفیق بودجه‌ سال 89 شهرداری تهران تخلف و بعضا جرم صورت گرفته است، اظهار کرد:  باید شهرداری تهران به این موارد پاسخ دهد و مستندات خود را ارایه دهد.
رحمت‌الله حافظی در جلسه دیروز شورای شهر تهران درباره گزارش تلفیق بودجه 89 شهرداری تهران، با اشاره به این‌که این گزارش باارزش است، افزود:  برحسب صحبت‌های صورت گرفته این گزارش 177 صفحه بوده اما درنهایت براساس جلسات مشترک حسابرس با کمیسیون بودجه شورا و شهرداری تهران و با اصلاحات صورت‌گرفته درنهایت 48 صفحه به شورا ارایه شده است. او با بیان این‌که آنچه قرار بود شهرداری مدرک می‌آورد تا قانع کند یا از بندها خارج کند، اتفاق افتاده است، تصریح کرد:  در این گزارش مواردی است که شهرداری به آن پاسخ نداشته است.رئیس کمیسیون سلامت، شورای شهر تهران با اشاره به این‌که گزارش 48 صفحه تلفیق استماع شده است، گفت:  تکلیف بعدی این است که شهرداری تهران برای تمامی موارد این گزارش پاسخ مکتوب ارایه دهد تا بعد از گزارش شهرداری، نسبت به پذیرفتن آن یا ارجاع گزارش تلفیق و پاسخ شهرداری به سازمان بازرسی کل کشور تصمیم گرفته شود.حافظی با تأکید بر این‌که در برخی از بندهای ارایه‌شده تخلف و بعضا جرم صورت گرفته است، اظهار کرد:  باید شهرداری تهران به این موارد پاسخ و مستندات خود را ارایه دهد.


تعداد بازدید :  307