شماره ۵۸۲ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۸ خرداد
صفحه را ببند
در گفت‌وگو با نمایندگان مجلس بررسی شد
سرنوشت قیمت کالاها پس از گرانی بنزین

مهام|  آثار روانی رشد قیمت بنزین در سومین ماه از ‌سال 94 موجب نوسان قیمتی در بازارهای مختلف، ازجمله خرده‌فروشی‌ها شد؛ حال این پرسش مطرح است که آیا باز هم گرانی در راه است؟
تنها یک روز پس از افزایش قیمت بنزین سوپر از یک‌هزار و 100 به یک‌هزار و 200 تومان و همچنین عدم واریز سهمیه خودروهای شخصی، اظهارنظرهای جسته و گریخته‌ای درخصوص رشد قیمت کالا در بازارهای مختلف بالا گرفت. این روند تا جایی ادامه یافت که تاکسی‌ها و خودروهای حمل‌ونقل عمومی به‌عنوان پیشقراول‌های عرصه گرانی، قیمت کرایه‌ها را تا حدود 40‌درصد (در برخی مسیرها) بالا بردند.  بحث درخصوص گرانی کالاهای مختلف پس از این عمل دولت نیز بسیار از جانب کارشناسان و اتحادیه‌های صنفی ابراز شد. مهام نیز در مسیر پیگیری عواقب این اتفاق (که البته از نگاه علم اقتصاد و قانون مصوب مجلس عملی تأیید شده است) به گفت‌وگو با نمایندگان مجلس پرداخته است.
تأثیر رشد قیمت بنزین بر کالاهای اساسی
دراین‌باره سیدمحمدحسین میرمحمدی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقد است: افزایش قیمت بنزین تأثیر چندانی بر قیمت کالاهای اساسی ندارد، زیرا از آنجایی که بنزین نسبت‌به حمل‌ونقل با توجه به وضع موجود گران شده است، این میزان اثرگذاری چندانی بر دیگر بازارها نخواهد داشت.
بازار خودرو همچنان بی‌مشتری
میرمحمدی با اشاره به این‌که بازار خودرو در سال‌های اخیر در وضع عادی هم مشتری چندانی نداشت، افزود: در زمانی که تقاضا زیاد و جنس کم باشد، افزایش قیمت رخ خواهد داد. وی تصریح کرد: این امکان وجود دارد که برخی از کالاها که در رابطه با حمل‌ونقل هستند ‌درصد کمی افزایش قیمت را تجربه کنند اما در مورد کالاهای دیگر یا خودرو که عمومیت دارند، انتظار نمی‌رود چنین اتفاقی بیفتد.
این عضو کمیسیون اقتصادی ادامه داد: با توجه به وضع موجود استفاده از وسایل نقلیه عمومی به‌صرفه‌تر است حتی اگر مردم خودرو هم خریداری کنند باید محاسبات را در نظر بگیرند؛ به فرض یک خودرو به‌طور متوسط 30‌میلیون تومان قیمت دارد که این رقم به اضافه هزینه‌های استهلاک خودرو، سوخت و... است؛ اگر همین میزان مبلغ را سپرده‌گذاری کنند، می‌توانند استفاده بهتری از آن کنند. میرمحمدی در پایان صحبت‌هایش گفت: درواقع داشتن خودرو کمک چندانی نمی‌کند، با توجه به وضع موجود که بخش عمده‌ای از مسائل شهر مربوط به طرح ترافیک است، بنابراین اگر بخواهیم این را مطرح کنیم که با افزایش نرخ تاکسی به سمت خرید خودرو بروند، خیلی منطقی نیست.
دو  اتفاقی که باید جدی گرفت
در همین رابطه حسین امیری‌خامکانی عضو کمیسیون انرژی هم اعتقاد دارد: انتظار می‌رود هم مدیران صنایع و هم مدیران دولتی بتوانند این موضوع را مدیریت کنند و درعین‌حال با مسئولان در حوزه حمل‌ونقل هم همکاری‌های لازم را داشته باشند تا قیمت‌ها به‌طور ناگهانی افزایش نداشته باشند. وی تصریح کرد: بنابراین دولت اگر بتواند سهم تولید و خدمات به‌خصوص بخش حمل‌ونقل که جزیی از خدمات به حساب می‌آید را از محل اجرای هدفمندی یارانه‌ها اختصاص دهد، ممکن است تأثیر چندانی روی افزایش قیمت‌ها حادث نشود. این نماینده مجلس اضافه کرد: از آن‌جایی که تولیدکنندگان خودرو قیمت‌ها را براساس کیفیت و آپشن‌ها و میزان سوختی که مصرف می‌کند، قیمت‌گذاری می‌کنند؛ بنابراین خودروسازان اگر بتوانند خودرویی را طراحی کنند که میزان سوخت مصرفی داخل شهر کم باشد، بدون ‌شک مردم استقبال می‌کنند؛ لذا این افزایش قیمت‌ها هشداری خواهد بود هم برای مصرف‌کنندگان هم به سازندگان خودروها که باید سمت تولید خودروهای کم‌مصرف گام بردارند.  او اضافه کرد: از آن‌جایی که در دنیا خودروهایی تولید می‌شود که 5 لیتر در هر 100کیلومتر مصرف می‌کنند، کشور ما نیز باید به سمت تولید این خودرو‌ها برود. وی تصریح کرد: زمانی که دولت برای افزایش قیمت‌ها تصمیم‌گیری می‌کند، در درجه اول باید به فکر زیرساخت‌ها باشد و زیرساخت‌ها را تقویت کند. اگر وسایل حمل‌ونقل عمومی تقویت شود و تولیداتشان افزایش پیدا کند، این اجازه نباید داده شود که نرخ تاکسی‌ها افزایش پیدا کند. امیری‌خامکانی در پایان گفت: به هر اندازه که وسایل حمل‌ونقل عمومی داخل شهر تقویت شود به نفع مردم است که از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند و همه اینها منوط به این است که وسایل حمل‌ونقل عمومی تقویت شود تا مردم به سمت استفاده و خرید خودروی شخصی گرایش پیدا نکنند.


تعداد بازدید :  159