شماره ۵۸۲ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۸ خرداد
صفحه را ببند
هشدار شدید‌اللحن رئیس پارلمان اروپا به یونان

گروه جهان | «مارتین شولتز»، رئیس پارلمان اروپا از مقامات یونان خواست تا با پیشنهاد «پول در برابر اصلاحات اقتصادی» که از سوی وام‌دهندگان بین‌المللی مطرح شده‌‌ است موافقت کنند و به آتن درخصوص عواقب «سخت» ناکامی در دستیابی به توافق هشدار داد.
مارتین شولتز در گفت‌وگوی خود با روزنامه آلمانی ‌زبان «ولت ام زونتاگ» که در روز گذشته منتشر شد عنوان کرد که اتحادیه اروپا در تلاش برای سازش با دولت یونان است و اضافه کرد
وام دهندگان در جریان مذاکرات بر سر بازپرداخت بدهی‌های یونان حاضر به اعطای امتیازاتی به دولت آتن شده‌اند. شولتز درخصوص این گفت‌وگو‌ها اظهار کرد :«من تنها می‌توانم به دولت یونان هشدار بدهم که دستی را که به سویشان دراز شده‌ است پس نزنند». رئیس پارلمان اروپا در ادامه گفت: «زمان به سرعت درحال گذر است و چنین اقدامی عواقب سختی را در پی خواهد داشت». این درحالی است که «الکسیس سیپراس»، نخست‌وزیر یونان در اظهاراتی در پارلمان این کشور مخالفت خود را با شرایط پیشنهادی وام‌دهندگان اعلام کرد. با این سخنان الکسیس سیپراس، مذاکرات یونان و وام‌دهندگان بین‌المللی‌اش بار دیگر در برابر بن‌بست قرار گرفت و احتمال شکست یونان در بازپرداخت این بدهی‌ها و خروجش از اتحادیه اروپا دوباره قوت گرفت. شولتز در اظهارات خود خطاب به الکسیس سیپراس و حزب «سیریزا» گفت که آنها می‌بایست با این واقعیت مواجه شوند که آنها تنها پاسخگوی رای دهندگان خود نیستند، بلکه در قبال کشور یونان و اتحادیه اروپا نیز مسئولیت‌هایی دارند.
به دنبال مخالفت سیپراس با پیشنهاد طلبکاران بین‌المللی‌اش «ژان کلود یونکر»، رئیس کمیسیون اروپا نیز نخست‌وزیر یونان را به تحریف طرح پیشنهادی متهم کرد و از دولت آتن خواست به سرعت پیشنهاد جایگزین خود را مطرح کند تا مذاکرات در این هفته پیگیری شود. یونکر که آثار نارضایتی در لحن و صدایش آشکار بود درحالی‌که سیپراس را دوست خود خواند، افزود: «برای این‌که دوستی ادامه پیدا کند طرفین باید به دست‌کم برخی از قوانین احترام بگذارند». سیپراس در جریان حضور خود در پارلمان یونان پیشنهاد وام‌دهندگان را «پوچ» و «غیرمنطقی» خوانده بود. یونان، شرکای منطقه اروپا و صندوق بین‌المللی پول در شرایط فعلی در بن‌بست به سر می‌برند. بن‌بست این مذاکرات که بارش بر دوش بازار‌های اقتصادی سنگینی می‌کند و تهدیدی برای بهبود اقتصاد جهان محسوب می‌شود همچنین یکی از موضوعات نشست گروه 7 به شمار می‌رود که از روز یکشنبه و به ریاست آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در جنوب این کشور آغاز شد.

 


تعداد بازدید :  239