شماره ۵۸۲ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۸ خرداد
صفحه را ببند
آزادسازی شهر «بیجی» عراق از دست داعش

گروه جهان | منابع نظامی و شبه‌نظامی عراقی در روز گذشته از کنترل کامل نیرو‌های این کشور بر شهر بیجی خبر دادند. گفته می‌شود در جریان بازپس‌گیری بیجی جنگنده‌های آمریکایی نیز به حمایت از نیرو‌های زمینی عراقی پرداختند.
ژنرال «تحسین ابراهیم»، سخنگوی وزارت دفاع عراق در اظهاراتی در این خصوص گفت: «نیروها این شهر را پاکسازی کرده‌اند و کنترل مجموعه‌های دولتی، مرکز شهر، مسجد فتح و محله‌های اطراف را به‌طور کامل در اختیار دارند». شهر بیجی در 40 کیلومتری شمال شهر «تکریت» واقع شده ‌است. شهر بیجی از شهرهای استراتژیک عراق است و اهمیت آن از آن جهت است که این شهر حلقه اتصال بین موصل، مقر داعش و تکریت و بغداد است و پالایشگاه بیجی که بزرگترین پالایشگاه خاورمیانه است در آن‌جا قرار دارد.
وی در اظهارات خود به نقش ایالات متحده در حمایت از نیرو‌های زمینی عراق در این حمله اشاره کرد، هرچند که به جزییات این حمایت‌ اشاره‌ای نکرد. به گفته یک منبع وابسته به پلیس عراق، عملیات آزادسازی کامل بیجی به هلاکت 70 تروریست داعش منجر شده‌ است و در این عملیات شمار زیادی از داعشی‌ها فرار کرده و برخی دیگر نیز زخمی شده‌اند.
همچنین «مهند العقابی»، سخنگوی نیرو‌های داوطلب شیعه عراقی نیز عنوان کرد: «اکنون می‌توانیم اعلام کنیم که شهر بیجی به‌طور کامل آزاد شده ‌است و پرچم‌ عراق بر فراز ساختمان فرمانداری در اهتزاز است». به گفته تحسین ابراهیم، افراطیون داعش پس از حمله نیرو‌های عراقی به سمت موصل فرار کردند و در جریان عقب‌نشینی‌شان نیز هدف حملات هوایی قرار گرفتند.
 به گفته سخنگوی وزارت دفاع عراق شهر افراطیون در سراسر این شهر تله‌های انفجاری نصب کرده‌اند و همچنان نشانه‌های ضعیفی از مقاومت آنها به چشم می‌‌خورد.
تروریست‌های داعش در ماه گذشته و با نفوذ به چند پالایشگاه این شهر نفت‌خیز مانع از دستیابی نیرو‌های عراقی به ذخایر بیجی شدند. بیجی شهری است در استان صلاح‌الدین عراق که در کنار رود دجله و نزدیک شهر موصل قرار دارد. این شهر به‌دلیل همجواری با پالایشگاه نفت بیجی از اهمیت بسیاری برخوردار است و پالایشگاه بیجی از بزرگترین پالایشگاه‌ها و مهم‌ترین سایت‌های صنعتی عراق به‌شمار می‌رود.
 این پالایشگاه در 210 کیلومتری شمال بغداد واقع شده‌ و زمانی با تولید 300‌هزار بشکه نفت در روز تامین‌کننده اصلی فرآورده‌های سوختی در عراق بوده است و در حدود «یک سوم» سوخت مصرفی این کشور را تأمین می‌کرد.


تعداد بازدید :  236