شماره ۵۸۲ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۸ خرداد
صفحه را ببند
کمال‌الدین پیرموذن:
نهادهای فراتر از مجلس با استانی شدن انتخابات مخالفت کردند

گروه سیاسی| طرح استانی شدن انتخابات مجلس درنهایت نه در صحن علنی و شورای نگهبان که در مجمع تشخیص مصلحت نظام به نقطه پایانی رسید. بسیار زودتر از آنکه بر سر کشمکش مجلس و شورای نگهبان به مجمع فرستاده شود. کمال‌الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل در مجلس و عضو فراکسیون رهروان ولایت به «شهروند» می‌گوید: این طرح با نظر نهادهای فراتر از مجلس از دستورکار خارج شده و دیگر قطعا به این دوره نمی‌رسد.
چه شد که با وجود موافقت اکثریت نمایندگان مجلس با طرح استانی شدن انتخابات این طرح درنهایت با مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه شد؟
مناطق ضعیف و کوچک می‌ترسیدند نماینده‌شان رأی نیاورد و خودشان هم بیش از پیش مورد غفلت و فراموشی قرار بگیرند. همین دغدغه به گوش دلسوزان نظام و نهادهای ذی‌ربط رسید و اظهاراتی که مخالفان طرح داشتند هم باعث شد که درنهایت بیش از 70‌درصد مقامات مسئول به این دلیل که با این طرح عدالت قربانی خواهد شد مخالفت کردند.
یعنی کسی از مجلس در مجمع نبود که از استدلال نمایندگان در این زمینه دفاع کند؟
آقای خجسته و آقای لاریجانی دفاع کردند اما درنهایت به این نتیجه رسیدیم که استانی شدن در مجلس نهم به جایی نمی‌رسد.
اما آقای خجسته در مصاحبه‌ای گفته بود آن طرحی که مجمع رد کرده استانی – حوزه انتخابیه‌ای شدن انتخابات بوده.
به نظر من که فرقی نمی‌کند. مجمع و شورای نگهبان با این طرح مخالفند. شما به یاد می‌آورید که من از موافقان این طرح بودم. استانی شدن از نظر من به غنای مجلس کمک می‌کرد و باعث می‌شد نمایندگان با انگیزه‌های ملی در مجلس حاضر شوند و وامدار قوم و گروه کوچکی نشوند. اما نهادهای بالاتر از مجلس به همان دلیلی که گفتم نظرشان منفی است.
مثلا کدام نهادها؟
مثلا شورای نگهبان نظرش منفی بود، البته من سخنگوی شورای محترم نگهبان نیستم اما می‌دانم نظر این شورا درباره این طرح منفی بود. ضمن این‌که سخنگوی شورا هم گفته بود که اگر مشابه طرح پیشین باشد بنا به رویه شورا احتمالا رد می‌شود. چون پیش از این هم شورای نگهبان این طرح را
رد کرده بود.
خب چرا از دستور کار مجلس خارج می‌شود؟ به‌هرحال مجلس باید برنامه‌های خود را دنبال کند.
ما فکر نمی‌کردیم مجمع هم با طرح مخالفت کند. درواقع نهایتش این بود که اگر شورای نگهبان مخالفت می‌کرد اصرار می‌کردیم و طرح به مجمع می‌رفت اما حالا خود مجمع هم با این طرح مخالفت کرده. ما تازه روز شنبه متوجه شدیم مجمع مخالف است.
پس آن همه دفاع و بحث و ساعت‌هایی که بر سر این طرح گذاشتید چه می‌شود؟
در اسلام هم گفته‌اند در حد وظیفه تلاش کنید. ما به خاطر غنای مجلس تلاش می‌کردیم. الان عملا نمایندگان به دنبال مسائل منطقه‌ای خود هستند. البته من واقعا نمی‌د‌انستم که مجمع و شورای نگهبان با این طرح مخالفت می‌کنند.
در جلسه فراکسیون رهروان چه سفارشی در این‌باره کردند؟
قرار شد نظر نمایندگان را بگیریم که اگر دیدیم اکثریت مخالفند وقت مجلس را نگیریم و به دنبال طرح‌های اقتصادی برویم.

 


تعداد بازدید :  163