شماره ۵۸۲ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۸ خرداد
صفحه را ببند
برای رقابت 877 هزارو835 داوطلب
آزمون سراسری با 5 تغییر برگزار می‌شود
نتایج اولیه کنکور تا هفته اول مردادماه و نتایج نهایی بین 10 تا 20 شهریورماه اعلام می‌شود، فرآیند انتخاب رشته از دهم مرداد آغاز خواهد شد

شهروند| کنکور سراسری امسال با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان در روزهای پنجشنبه
 21 و جمعه 22 خرداد برگزار می‌شود. سال‌های گذشته آزمون سراسری در سه روز برگزار می‌شد اما امسال آزمون‌های رشته‌های علوم انسانی و ریاضی صبح پنجشنبه و آزمون هنر بعدازظهر همان روز برگزار می‌شود و آزمون علوم تجربی صبح جمعه و بعدازظهر نیز آزمون زبان برگزار می‌شود.
دکتر ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش کشور با اعلام این مطلب گفت:  آزمون سراسری امسال از نظر شکل، اجرا و محتوا دارای چند تغییر عمده است.
او در یک نشست خبری ضمن تشریح جزییات برگزاری کنکور امسال به پنج تغییر عمده شکلی و محتوایی اشاره کرد و گفت:  یکی دیگر از تغییرات در کنکور امسال تغییر از نظر شکل پذیرش در رشته‌های هنر است که در گذشته داوطلبان در این رشته‌های عملی در بهمن‌ماه وارد دانشگاه‌ها می‌شدند ولی امسال با توجه به تغییر زمان برگزاری آزمون امتحان عملی رشته‌های هنر در مردادماه خواهد بود و نتایج نیز در شهریور اعلام خواهد شد.
 او زمان اعلام نتایج و انتخاب رشته را تغییر دیگری در کنکور امسال ذکر کرد و گفت:  زمان اعلام نتایج و انتخاب رشته نسبت به سال‌های گذشته زودتر خواهد بود و اطلاع‌رسانی مناسب در این زمینه صورت خواهد گرفت.  رئیس سازمان سنجش افزود: با توجه به افزایش سهمیه 25‌درصدی ایثارگران طبق قانون ممکن است در برخی رشته‌ها تغییراتی در حوزه پذیرش صورت گیرد.
خدایی گفت:  توزیع کارت آزمون از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور از ساعت 14 یکشنبه آغاز شده و داوطلبان تا چهارشنبه 20 خرداد مهلت دارند ضمن مراجعه به سایت سازمان، کارت خود را دریافت کنند و اگر در چند گروه ثبت‌نام کرده باشند، بایستی تصویری از کارت‌های خود چاپ کنند.
خدایی تعداد داوطلبان آزمون سراسری‌ سال 94 را 877‌هزار و 835 نفر اعلام کرد که با توجه به ثبت‌نام برخی داوطلبان در 2 یا چند رشته گفت: برخی داوطلبان در دو یا سه گروه آزمایشی متقاضی بوده‌اند و بر این اساس یک‌میلیون و 29‌هزار و 267 کارت از سوی سازمان سنجش صادر شده است.
او در مورد تعداد داوطلبان در هر گروه آزمایشی اظهار کرد:  181‌هزار و 299 داوطلب در گروه علوم ریاضی و فنی، 497‌هزار و 845 داوطلب در گروه علوم تجربی، 181هزار و 719 داوطلب در گروه علوم انسانی، 10‌هزار و 700 نفر منحصرا در گروه هنر که با احتساب ثبت‌نام داوطلبانی که در گروه آزمایشی هنر به‌عنوان گروه آزمایشی دوم ثبت‌نام کرده‌اند این تعداد به 56‌هزار و 250 نفر افزایش یافته است. 6272 داوطلب  نیزمنحصرا در گروه زبان‌های خارجه با احتساب داوطلبان از گروه‌های آزمایشی دیگر که زبان را به‌عنوان گروه آزمایشی دوم یا سوم انتخاب کرده‌اند، این تعداد به 112‌هزار و 154 داوطلب می‌رسد، ثبت‌نام کرده‌اند. این آزمون در 365 شهرستان،‌17 کشور خارجی و 463 حوزه امتحانی برگزار می‌شود.
تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور
خدایی در ادامه در مورد تأثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری 94 اظهار کرد: تأثیر سوابق تحصیلی مانند ‌سال گذشته و همان 25‌درصد است. همچنین انتخاب رشته مانند ‌سال گذشته در رشته‌های با آزمون و بدون آزمون صورت می‌گیرد و متقاضیان دانشگاه آزاد اسلامی باید بعد از اعلام نتایج به سایت مرکز آزمون دانشگاه آزاد مراجعه کرده و نسبت به ثبت‌نام در رشته‌های با آزمون و بدون آزمون این دانشگاه اقدام نمایند. او در مورد فرآیند برگزاری آزمون توضیح داد:  آغاز فرآیند آزمون در نوبت صبح از ساعت 30: 07 دقیقه و در نوبت عصر از ساعت 15 است و داوطلبان باید نیم ساعت قبل از برگزاری آزمون در حوزه برگزاری امتحان حضور یابند.
اعلام نتایج، هفته اول مرداد
رئیس سازمان سنجش در مورد زمان اعلام نتایج و فرآیند انتخاب رشته اظهار کرد:  نتایج اولیه تا هفته اول مردادماه اعلام می‌شود و فرآیند انتخاب رشته از دهم مرداد آغاز خواهد شد و نتایج نهایی بین 10 تا 20 شهریورماه اعلام می‌شود.
جوان‌ترین و مسن‌ترین داوطلب  کنکور‌
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور طبق روال سال‌های گذشته کوچکترین و بزرگترین داوطلب امسال را معرفی کرد و گفت که ابوتراب صالحی متولد ‌سال 1314 از شهرستان کبودرآهنگ همدان با پشت ‌سر گذاشتن
 80 بهار از زندگی خود در گروه علوم تجربی ثبت‌نام کرده است. وی از عطیه امینیان‌نژاد نیز به‌عنوان جوان‌ترین داوطلب کنکور امسال یاد کرد که متولد‌ سال 79 است و در سن 15 سالگی از شهر مشهد مقدس در این آزمون شرکت می‌کند.
داوطلبان با کارت ملی و کارت آزمون بیایند
محمدرضا رحیمیان معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور در این نشست خبری درباره کارت ورود به جلسه آزمون گفت:  داوطلبان برای حضور در آزمون علاوه بر ارایه کارت آزمون باید کارت ملی یا شناسنامه عکس‌دار به همراه داشته باشند. او افزود:  کارت‌های ورود به جلسه تا چهارشنبه توزیع می‌شود و داوطلبان به‌ویژه داوطلبان گروه علوم انسانی دقت کنند که کارت خود را سریع‌تر دریافت کنند و اگر مغایرتی وجود داشت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه به باجه‌های رفع نقص مراجعه کنند. رحیمیان به داوطلبان سفارش کرد تا از آوردن وسایل اضافی همچون کیف، تلفن همراه و ماشین‌حساب بر سر جلسه خودداری کنند. احسان عباسی معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور با تأکید بر این‌که چنانکه مغایرتی بین اطلاعات فرد و کارت ورود به جلسه وجود داشت، داوطلبان باید نسبت به رفع آن اقدام کنند، اظهار کرد: اگر مغایرتی در اطلاعات فردی مانند نام و نام‌خانوادگی وجود داشت، داوطلبان می‌توانند از طریق لینکی که روی سایت سازمان سنجش قرار دارد، نسبت به رفع آن اقدام کنند و اگر مغایرتی در مورد جنسیت، گروه آزمایشی و... وجود داشت، داوطلبان لازم است برای رفع نقص به باجه‌های رفع نقص مراجعه کنند.


تعداد بازدید :  194