شماره ۵۸۱ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۷ خرداد
صفحه را ببند
گفت‌وگوی «شهروند» با مصطفی ‌هاشمی، سرمربی قهرمان لیگ بسکتبال:
مشحون، نیمکت تیم‌ملی را به من نمی‌دهد!
دیگر حضور بازیکنان ایرانی در NBA‌ را فراموش کنید

شهروند| در اولین سالی که بسکتبال ایران در طول چند ماه برگزاری 2 لیگ را تجربه کرد،‌ مهرام توانست بعد از چند‌سال دوری از جام قهرمانی،‌ در هر 2 رقابت روی سکوی نخست بایستاند و شایستگی خود را با یک مربی ایرانی ثابت کند. سرمربی مهرام که یکی از پرافتخارترین مربیان لیگ بسکتبال کشورمان محسوب می‌شود،‌ با وجود موفقیتهایی که به‌دست آورده، خودش را در صف انتخاب مربی تیم‌ملی در رده آخر می‌بیند.
شکل برگزاری لیگ خوب نبود
مصطفی‌هاشمی در ابتدای صحبت های خود درباره قهرمانی تیمش در لیگ ملی و حرفه‌ای بسکتبال به «شهروند» می‌گوید: «این قهرمانی حاصل تلاش بازیکنان و مسئولان تیم بود و من کمترین نقش را در آن داشته‌ام. البته با این‌که ما 2 جام را کسب کردیم اما اینطور برگزاری لیگ بسکتبال اصلا به صلاح نیست. اگر قرار است لیگ ملی هم برگزار شود،‌ باید در زمان برگزاری مسابقات ملی و بدون حضور ملی‌پوشان باشد تا جوانان خودی نشان دهند.»
تخلیه انرژی منتقدان
وی همچنین درباره صحبت‌ای عجیب خود بعد از باخت‌های مهرام می‌افزاید: «وقتی یک تیم می‌بازد، قطعا مربی‌اش مقصر است. من هم به دنبال بهانه نمی‌گردم و بعد از باخت‌ها صورت مسأله را پاک نمی‌کنم. من همیشه در واکنش به کسانی که از من انتقاد می‌کنند، می‌گویم که با شانس بالا آمدم. من همواره تأکید می‌کنم که چیزی بلد نیستم تا دیگر انرژی‌دوستان برای انتقاد از من تخلیه نشود. بازیکنان هم کار خودشان را می‌کنند و کاری به این ندارند که چه کسی مقصر است.»
شاهین طبع؟ سوال بعدی!
سرمربی مهرام در واکنش به انتقادات پردامنه شاهین طبع،‌ سرمربی دانشگاه آزاد از وی که رقیب مهرام در فینال بود،‌ خاطرنشان می‌کند: «بهتر است که وقتمان را خیلی برای این مسائل تلف نکنیم. حالا این آقا دوست دارد برود 10 صفحه علیه من مصاحبه کند اما من نمی‌خواهم وارد حاشیه شوم و ترجیح می‌دهم که به سوال بعدی جواب دهم.»
سرمربی تیم‌ملی نمی‌شوم
بعد از قهرمانی مهرام در 2 جام، از‌هاشمی به‌عنوان گزینه اصلی سرمربیگری تیم‌ملی مطرح نام برده می‌شود اما به دلیل اختلاف با مشحون شانسی برای خود جهت نشستن روی نیمکت تیم‌ملی قایل نیست: «برای سرمربیگری تیم‌ملی نه با من صحبتی شده و نه می‌شود. من موافق مربی ایرانی هستم اما به نظرم 2،‌ 3 نفر دیگر الان واجد شرایط برای نشستن روی نیمکت تیم‌ملی هستند. سرمربیگری من در تیم‌ملی نشدنی است و بهتر است درباره چیزهایی صحبت کنیم که به واقعیت نزدیک‌تر است. البته آرزوی من این است که روزی سرمربی تیم‌ملی شوم و حتی حاضرم مجانی کار کنم اما وقتی شرایط مهیا نیست، چرا به خودم امید بدهم؟»
گزینه آخر هم نیستم
هاشمی درخصوص این‌که شاید فشار جامعه بسکتبال او را به تیم‌ملی برساند، به «شهروند» می‌گوید: «ترجیح می‌دهم در همین باشگاه دینم را ادا کنم. شاید هم روزی قسمت شد که به آرزویم برسم. نمی‌خواهم انرژی منفی بدهم ولی شرایط تیم‌ملی مساعد نیست. ما مسابقات مهمی را در پیش داریم که اصلی‌ترینش مقدماتی المپیک است.»
NBA‌ را فراموش کنید
در پایان از سرمربی مهرام شانس رسیدن بازیکنان ایرانی به لیگ بسکتبال NBA‌ را سوال کردیم که او اینطور پاسخ داد:  «وقتی که بسکتبال ما از پایه مشکل دارد، باید مشاهده بازیکنان خود در NBA‌ را فراموش کنیم. حالا شاید یکی مثل حامد حدادی بوده که با 218 سانتی متر قد و بازی خوب توانسته به آن سطح برسد اما این مسیری که می‌رویم، قطعا به چنین موفقیت‌هایی نمی‌انجامد.»


تعداد بازدید :  106