شماره ۵۸۱ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۷ خرداد
صفحه را ببند
نماینده پیشین مجلس:
دولت حتی برای حاشیه‌سازی‌های انتخابات هم برنامه دارد

صحبت‌های حسن روحانی و وزیر و مسئولان وزارت کشور از عزم رئیس‌جمهوری و وزیر کشورش برای برگزاری انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی و انتخابات مجلس خبرگان بدون هیچ‌گونه شبهه‌ای خبر می‌دهد. اگرچه این صحبت‌ها در مقام کلام اطمینانی در میان عموم ایجاد می‌کند اما پیش‌بینی درباره نحوه برگزاری 2 انتخابات ‌سال‌جاری کمی دشوار است. از این رو فاطمه راکعی، تحلیلگر سیاسی و نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «شهروند» پیش‌بینی‌اش را از 2 انتخابات ‌سال‌جاری می‌گوید. راکعی معتقد است، این انتخابات با توجه به عزم و تلاش‌های دولت، چالش‌های کمی را پیش رو خواهد داشت البته اگر برخی بگذارند. مشروح این گفت‌وگو در پی می‌آید.
خانم راکعی پیش‌بینی شما از 2 انتخابات ‌سال جاری چیست؟
فکر می‌کنم  اگر قرار است انتخاباتی پرشور برگزار شود که همه جریان‌ها و فرهنگ‌های موجود در آن شرکت کنند، باید همه چیز شفاف باشد. شفافیتی که رئیس‌جمهوری هم به آن تأکید کرد، مثل این‌که چرا از صندوق‌های شیشه‌ای استفاده نمی‌شود. همین حرف نشان می‌دهد که آقای روحانی برای برگزاری انتخاباتی پرشور مصر هستند و با این صحبت‌ها می‌خواهند به همه مردم اطمینان دهند که آن اسمی که داخل صندوق رأی می‌اندازند، همان بیرون می‌آید. این تلاش دولت برای جلب اعتماد مردم بسیار ستودنی است. اما درست که دولت مجری انتخابات است اما این‌طور نیست که از ابتدا تا انتها فقط همه چیز بر گردن دولت باشد. مثلا شورای نگهبان در تأیید یا رد صلاحیت کاندیداها بسیار تأثیرگذار است. یعنی عدالت باید در تمام نهادهایی که به نوعی در انتخابات دخیل هستند، رعایت شود. از طرف دیگر هم ممکن است با تمام این احوالات عده‌ای بخواهند انتخابات را پر حاشیه کنند. منظورم گروهی است که بالاخره تاکنون هم برای کشور کم حاشیه درست نکرده‌اند. لازمه حیات این گروه ایجاد جنجال و حاشیه است. اما به نظر می‌رسد دولت برنامه‌ای جامع دارد.
صحبتی که آقای روحانی و مسئولان وزارت کشور بارها به آن تاکید داشته‌اند، بی‌طرفی دولت در برگزاری انتخابات بود. به نظر شما دولت تا چه اندازه توانسته نگاه مستقل خود را حفظ کند؟
بله. تاکنون هم دولت سعی کرده که این اتفاق بیفتد. اما متاسفانه برخی می‌خواهند دولت را به یک حزب یا جناح خاص نزدیک نشان دهند و از این طریق شبهه دخالت دولت در انتخابات یا حمایت دولت از یک جناح خاص را بیان کنند. تا اگر در انتخابات بازنده شدند بتوانند با محکوم کردن دولت، بحث پایگاه ضعیف اجتماعی خود را کمرنگ کنند. اما حقیقت این است که در دولت فعلی هم نیروهای اصلاح طلب و هم اصولگرا مشغول فعالیتند و از ابتدا هم دولت گفته که مشی‌اش اعتدال است.


تعداد بازدید :  324