شماره ۵۸۱ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۷ خرداد
صفحه را ببند
سازمان دفاع از قربانیان خشونت

این سازمان تشکلی غیردولتی، غیرسیاسی و غیرانتفاعی دارای مقام مشورتی خاص با شورای اقتصادی - اجتماعی ملل‌متحد است که فعالیت خود را در‌ سال 1367 آغاز کرد. عضویت در شبکه سازمان‌های غیردولتی برای تشکیل دیوان کیفری بین‌المللی، هماهنگ‌کننده ملی راهپیمایی علیه کار کودک، سازمان مبارزه بین‌المللی علیه سلاح‌های کوچک و سبک، کنفرانس سازمان‌های غیردولتی دارای مقام مشورتی با سازمان‌ملل متحد (کنگو)، جنبش بین‌المللی برای جهانی عادلانه (جاست)، شورای توانبخشی قربانیان شکنجه و شبکه جوانان آسیا از فعالیت‌های بین‌المللی سازمان به‌شمار می‌رود.
اهداف و استراتژی‌های سازمان:   
1.  ارتقای شناخت دقیق درباره مسائل کشور در زمینه حقوق بشر.
2. برنامه‌ریزی هدفمند و ارایه راهکار‌های علمی و عملی برای تحقق اهداف حقوق بشر براساس استاندارد‌های بین‌المللی و باتوجه‌به بومی‌سازی.
3. ارتقای شناخت و آگاهی تصمیم‌گیران و کمک به تصمیم‌گیری در زمینه حقوق بشر و روشنگری نسبت به وضع حقوق بشر در ایران در سطح ملی و بین‌الملل.
از فعالیت‌های این انجمن می‌توان به حضور مستمر در اجلاس شورای حقوق بشر اشاره کرد. همچنین این سازمان نشست‌های آموزش و مشورتی بسیاری با موضوع منع خشونت و پیشگیری از خشونت برگزار کرده است ازجمله این نشست‌ها، دوره‌ها و نمایشگاه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:  
1. نشست تخصصی تأثیر خانواده بر آسیب و رشد خویشتن
2. برگزاری نمایشگاه صلح دوستی ایرانیان توسط سمن‌های ایرانی دارای مقام مشورتی
3. کارگاه آموزشی «راهنمای عملی کسب مقام مشورتی از شورای اقتصادی، اجتماعی...»
این کارگاه که به‌منظور افزایش مشارکت، مشورت‌دهی و تاثیرگذاری سازمان‌های غیردولتی در مجامع بین‌المللی برگزار شد، نیاز به ارتباط با مجامع بین‌المللی زمانی احساس می‌شود که بدانیم، این سازمان‌ها به‌عنوان یکی از بازوهای سازمان‌ملل در اشاعه اطلاعات، ارتقای آگاهی، توسعه آموزش‌وپرورش، ترویج اهداف و فرهنگ ملل‌متحد، پروژه‌های عملیاتی مشترک و مشارکت در فرآیندهای بین دولتی همواره نقشی اساسی ایفا می‌کنند. به همین لحاظ ماده 71 منشور سازمان‌ملل متحد که به تأسیس شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان‌ملل متحد انجامید، اظهار می‌دارد: «این شورا بایستی ترتیبات شایسته‌ای را برای مشورت با سازمان‌های غیردولتی مرتبط با حوزه صلاحیت شورا، فراهم کند.» این ماده درواقع فتح بابی برای مشورت با سازمان‌های غیردولتی به شمار می‌رود. درواقع سازمان‌ملل متحد در تلاش برای تقویت همکاری با سازمان‌های غیردولتی در تمامی سیستم ملل‌متحد و در تمام حوزه‌های کاری خود است.
ضرورت آموزش نحوه کسب مقام مشورتی برای سمن‌های ایرانی وقتی نمایان می‌شود که نگاهی به آمار سمن‌های ایرانی دارای مقام مشورتی بیندازیم. از میان3هزار و 400 سازمانی که تا به امروز، مقام مشورتی دریافت کرده‌اند، تنها 36 سازمان، متعلق به ایران است و این مسأله از تاثیرگذاری سازمان‌های غیردولتی ایرانی در پروسه‌های نظارتی و حمایتی سازمان‌ملل متحد می‌کاهد.
4. برپایی نمایشگاه سازمان دفاع از قربانیان خشونت در حاشیه «سمینار بین‌المللی بررسی آثار تحریم‌های مالی و اقتصادی بر بهره‌مندی از حقوق بشر»
5. برگزاری دوره آموزشی راهنمای عملی کسب مقام مشورتی از شورای اقتصادی - اجتماعی سازمان‌ملل متحد باهدف توان‌افزایی سازمان‌های غیردولتی برای مشارکت و تاثیرگذاری بیشتر در مجامع بین‌المللی
6. برگزاری پنل «جنایت علیه بشریت در خاورمیانه» در حاشیه بیست‌وهفتمین اجلاس شورای حقوق بشر
7. پروژه «پیشگیری از خشونت خانگی و آموزش مهارت‌های زندگی»
این پروژه در قراردادی سه‌جانبه میان انجمن دفاع از قربانیان خشونت، اداره‌کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور و کمیساریای عالی سازمان ملل‌متحد در امور پناهندگان از فروردین‌ماه 1393آغاز به کار کرد و برای 480 پناهنده افغانستانی مقیم شهرستان ورامین اعم از 240 زن و 240مرد و با هدف کاهش خشونت در خانواده پیش‌بینی شده بود.
8. نشست تخصصی «بررسی ابعاد نقض حقوق بشر در نوار غزه»
9. نشست تخصصی «آشنایی با سازوکارهای حقوق بشری سازمان‌ملل و مروری بر پرونده حقوق بشری ایران»
این نشست در یک همکاری مشترک بین مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امورخارجه و سازمان دفاع از قربانیان خشونت برای انجمن‌های دوستی ایران و سایر ملل و جمعی از سازمان‌های غیردولتی فعال در حوزه‌های بین‌المللی برگزار شد.
و...


تعداد بازدید :  598