شماره ۵۸۰ | ۱۳۹۴ شنبه ۱۶ خرداد
صفحه را ببند
رئیس 80 ساله رفت تا رسوا نشود
بلاتر هم در دریای فساد غرق شد

شهروند| فدراسیون جهانی فوتبال تنها بعد از 4 روز از شناختن رئیس خود برای 4‌سال آینده، در بحرانی عمیق فرو رفت و حالا باید تا ماه‌ها بدون رئیس به کار خود ادامه دهد. استعفای بلاتر از ریاست فیفا اتفاقی غیرمنتظره بود که فوتبال جهان را شدیدا تحت تاثیر خود قرار داده است.
عجیب‌ترین تصمیم بلاتر
شاید اگر بلاتر حتی در لحظات پایانی رای‌گیری انتخابات چند روز قبل فیفا کناره‌گیری‌اش را اعلام می‌کرد،‌ هیچ‌کس این‌قدر متعجب نمی‌شد و فیفا نیز با ریاست شاهزاده اردنی پای در مسیر جدیدی می‌گذاشت اما تصمیم عجیب مرد 80 ساله سوییسی همه را شگفت‌زده کرد. بلاتر 4 روز بعد از دریافت رای اعتماد مجمع فیفا از تصمیم جدید خود برای کنار رفتن از صندلی ریاست فیفا رونمایی کرد.
چرا؟
بلاتر در بیانیه‌ای که صادر کرده،‌ دلیل تصمیم عجیبش را حاشیه‌های فیفا و به اتمام نرسیدن اظهارنظرهای مخالفانش دانسته اما برخی این تصمیم او را بی‌ارتباط به فسادهای اخیر فیفا نمی‌دانند. آخرین اتفاق در این خصوص چند ساعت پیش از استعفای بلاتر رخ داد که بازداشت والکمه،‌ دبیرکل فدراسیون جهانی بود. او که دست راست بلاتر محسوب می‌شد به اتهام دریافت رشوه برای کمک به میزبانی آفریقای جنوبی در جام‌جهانی 2010 بازداشت شده است. شنیده‌ها از پلیس فدرال آمریکا حکایت از باز شدن پای بلاتر به پرونده فساد دارد، اگرچه این مرد سوییسی خودش را از هر گونه دست داشتن در این فسادها مبرا دانسته و اعلام کرده که واهمه‌ای از بازجویی ندارد.
گزینه‌های جایگزینی
با این‌که بن‌حسین تنها رقیب بلاتر در انتخابات فیفا بود،‌ حالا با کنار رفتن او احتمالا خیلی‌ها می‌خواهند شانس خود را برای رسیدن به بالاترین مقام فوتبالی جهان امتحان کنند. به گفته مسئولان فیفا انتخابات جدید ریاست فیفا در فاصله دسامبر 2015 تا مارس 2016 برگزار می‌شود که این به معنای 7،‌ 8 ماه بلاتکلیفی فیفا خواهد بود. البته گمانی‌زنی‌ها از شانس بالای پلاتینی و بن حسین به‌عنوان گزینه‌های جانشینی بلاتر حکایت دارند.
ابهام در میزبانی روسیه و قطر
با وجود این‌که 3‌سال تا جام‌جهانی 2018 باقی مانده،‌ اخبار از ناپاک بودن اخذ میزبانی توسط روسیه و قطر خبر می‌دهند. رئیس فدراسیون انگلیس که قطعا یکی از تاثیرگذارترین افراد در جنجال‌های اخیر علیه بلاتر بوده،‌ اعلام کرده که کثیف بودن اعطای میزبانی به این 2 کشور برای جام‌های جهانی مشخص است. البته بعید به نظر می‌رسد که دیگر خدشه‌ای به میزبانان 2 دوره بعدی وارد شود.
سرنوشت نه چندان جالب در انتظار ایران
شاید بعد از گذشت چند روز از انتخابات فیفا می‌توان تفاوت اساسی در چهره روسایی که از در مقر فیفا در زوریخ خوشحال بیرون آمده بودند،‌ مشاهده کرد. برعکس، آنهایی که سناریوی ضدبلاتر را طراحی کردند،‌ حالا خوشحال هستند. کفاشیان نیز همواره یکی از حامیان بلاتر بوده که شاید سرنوشت خوبی بعد از خداحافظی بلاتر با فیفا در انتظارش نباشد. قطعا جانشین رئیس 80 ساله فیفا در صورتی که جزو مخالفان او باشد،‌ با موافقان بلاتر رابطه خوبی نخواهد داشت و این به ضرر آن 133 کشور ازجمله ایران است که در انتخابات اخیر به او رای داده‌اند.


تعداد بازدید :  227