شماره ۵۸۰ | ۱۳۹۴ شنبه ۱۶ خرداد
صفحه را ببند
تاریخ‌نگار

طلا و خاطره
شهروند| اولین روزهای گرم‌سال شمسی، داغ‌ترین اتفاقات فوتبالی و غیرفوتبالی را درخود جا داده است. از روز 16 تا 23 خرداد، اتفاقات مهمی شکل گرفت؛ از رکوردشکنی در دوومیدانی گرفته تا موفقیت در کشتی و چند فوتبال داخلی.
طلا گرفتن از وزنه

65سال پیش در روز 18 خرداد مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جهان در لاهه هلند برگزار شد و در خروس وزن محمود نامجو از ایران مدال طلا را به گردن آویخت.
شروع آموزش شنا
69سال پیش در روز 17 خرداد، کلاس‌های آموزشی شنا در تهران به مدیریت حسین بنایی در استخر مجموعه ورزشی امجدیه افتتاح شد و 51‌سال پیش در یک مسابقه دوستانه فوتبال در ورزشگاه امجدیه، تیم دوسلدورف آلمان با نتیجه 2 بر یک استقلال را شکست داد. 50‌سال پیش در چنین روزی، تیم بسکتبال‌هارلم آمریکا به ایران آمد. این تیم قهرمان مسابقات بسکتبال حرفه‌ای آمریکا بود و در طول 4 روز اقامت در ایران به نمایش بازی بسکتبال برای مردم علاقه‌مند به این ورزش پرداخت.
رکورد بزرگ

50‌سال پیش در روز 19 خرداد در مسابقه بین‌المللی دوومیدانی لس‌آنجلس آمریکا، والاس لانگ آمریکایی در ماده پرتاب وزنه با پرتابی معادل بیست متر و بیست سانتی‌متر رکورد جدیدی در این ماده به نام خود ثبت کرد. رکورد پیشین جهان 20 متر و 10 سانتی متر و متعلق به خودش بود. همچنین 33‌سال پیش مسابقات تنیس رولان‌گاروس فرانسه باقهرمانی بیون بورگ تنیس‌باز شماره یک جهان از سوئد به پایان رسید. او برای ششمین قهرمانی در این مسابقات ایوان لندل از چکسلواکی را با نتیجه 3 بر2 شکست داد.
قهرمانان ایرانی
33‌سال پیش در روز 20 خرداد، روسای فدراسیون‌های ورزشی ایران معرفی شدند. دکتر علی کنی رئیس فدراسیون فوتبال، مهندس فرهی رئیس فدراسیون بسکتبال، مهندس حسین صادق رئیس فدراسیون وزنه‌برداری و سرهنگ دفتری رئیس فدراسیون کشتی و ورزش پهلوانی شدند. 48سال پیش در پایان مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان در تولیدو آمریکا، تیم کشتی ایران با 18 امتیاز مقام چهارم را به‌دست آورد. همچنین 48‌سال پیش در چنین روزی، هشتمین دوره مسابقات دوچرخه‌سواری دور فرانس (معتبرترین رقابت دوچرخه‌سواری دنیا) با قهرمانی پلانکرت از بلژیک پایان یافت. کارستین و یانسنن از هلند به مقام سوم رسید.
نبرد خونبار قرن
50‌سال پیش در روز 21 خرداد، خونین‌ترین مسابقه فوتبال قرن در شهر لیما پایتخت پرو برگزار شد. در این مسابقه از رقابت‌های مقدماتی المپیک، پس از آن‌که داور اروگوئه‌ای گلی را که بازیکن پرویی به تیم اروگوئه زد مردود اعلام کرد، عده‌ای از تماشاگران به زمین آمدند و با هم درگیر شدند. در این درگیری 350 نفر کشته و عده بی‌شماری مصدوم هم روی دست ماند. 59‌سال پیش در چنین روزی، یک مسابقه دوستانه فوتبال بین تیم‌های ارتش ایران و هندوستان در ورزشگاه امجدیه برگزار شد و تیم ارتش ایران با نتیجه 5 بر 4 تیم ارتش هندوستان را شکست داد.


تعداد بازدید :  257