شماره ۵۸۰ | ۱۳۹۴ شنبه ۱۶ خرداد
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

تاکید وزارت خارجه آمریکا: نگارش جزییات متن توافق هسته‌ای به تصمیمات سیاسی فراوان نیاز دارد
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفت: نگارش جزییات متن توافق هسته‌ای نیازمند کار کارشناسی زیاد و تصمیمات سیاسی فراوان است. به گزارش ایسنا، ماری‌هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روز پنج‌شنبه خود گفت که جان کری وزیر امور خارجه این کشور در تماسی تلفنی با وندی شرمن معاون وزیر و سرپرست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا که برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای به وین سفر کرده بود، در جریان روند این رایزنی‌ها قرار گرفته است.
این سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره گزارش اخیر روزنامه نیویورک‌تایمز که در آن مدعی شد ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران 20‌درصد افزایش داشته است، گفت:  ما و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به برنامه هسته‌ای ایران دسترسی داریم و این راهی است که ما از طریق آن می‌دانیم در ایران چه اتفاقاتی می‌افتد. وی ادامه داد:  مسأله دسترسی چیزی است که ما همیشه با ایرانی‌ها درباره آن صحبت کرده‌ایم. دسترسی به ما اجازه می‌دهد تا از برنامه‌ هسته‌ای ایران مطلع شویم. ما با آنها رایزنی‌هایی داشته‌ایم و می‌دانیم چه اتفاقاتی در جریان است. بنابراین از نظر فنی می‌دانیم که چرا چنین اتفاقی افتاده است و ما گفته‌ایم که ایرانی‌ها باید تا پایان ژوئن ذخیره اورانیوم خود را تا 7‌هزار و 650 کیلوگرم کاهش دهند.‌هارف همچنین گفت:  ایرانی‌ها اجازه دارند تا به غنی‌سازی اورانیوم ادامه دهند و این چیز عجیبی نیست که قادرند به غنی‌سازی تا سطح 5‌درصد ادامه دهند. دلایل فنی زیادی وجود دارد که این قابلیت را به آنها می‌دهد تا طبق برنامه جامع اقدام مشترک به این کار ادامه دهند.سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا درباره موضوعاتی که هم‌اکنون در مذاکرات مورد بحث است، بیان کرد:  ما در لوزان بر سر پارامترهایی به توافق رسیدیم که شامل تعداد سانتریفیوژها، رآکتور اراک و برخی موضوعات دیگر می‌شود اما هنوز جزییات حول محور این موضوعات باقی‌مانده است بنابراین برگرداندن این پارامترها در سند این توافق هم به صورت سیاسی و هم در ضمیمه‌هایی که جزیی هستند، نیازمند کار کارشناسی زیاد و تصمیمات سیاسی است و این کاری است که ما هم‌اکنون درحال انجام آن هستیم. هارف همچنین در واکنش به گزارش اخیر نیویورک‌تایمز در پیامی در صفحه توئیتر خود این گزارش را پر از اشتباه توصیف کرد و نوشت به‌هرحال این موضوع مشکل عمده‌ای در مذاکرات هسته‌ای جاری با ایران به وجود نمی‌آورد.

وزیر امورخارجه: سیاست ما در حمایت از سوریه تغییرناپذیر است
وزیر امور خارجه کشورمان سیاست جمهوری اسلامی ایران در حمایت از دولت و ملت سوریه برای مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری را تغییرناپذیر خواند و گفت:  در کنار دولت و مردم سوریه برای مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری ایستاده‌ایم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمدجواد ظریف این مطلب را در دیدار محمد جهاد لحام، رئیس مجلس مردمی سوریه بیان کرد. وزیر امور خارجه کشورمان ضمن گفت‌وگو با لحام، خطاب به وی گفت:  به شما به‌عنوان نماینده مردم سوریه و جناب آقای بشار اسد به دلیل مقاومت تاریخی‌تان در مقابل تروریست‌ها تبریک می‌گوییم. ظریف با بیان این‌که در همه زمینه‌ها به‌ویژه در جبهه سیاسی پیروزی با ملت سوریه است، اظهار داشت:  امروزه حامیان گروه‌های تروریستی منزوی شده‌اند و مجبور شدند با دولت و ملت سوریه همکاری کنند. وی اضافه کرد:  آنها فهمیده‌اند که امنیت و نفوذ را نمی‌توانند با پول یا فروش اسباب‌بازی‌های جنگی در منطقه تأمین کنند. وزیر امورخارجه کشورمان هماهنگی‌های سه‌جانبه میان ایران، عراق و سوریه به‌ویژه در مبارزه با تروریسم و داعش را به نفع منطقه خواند و افزود: معتقدیم مشکلات منطقه باید توسط کشورهای منطقه حل شود. در این دیدار محمد جهاد لحام ضمن قدردانی از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از دولت و ملت سوریه، اظهار داشت: ما در سوریه با یک جنگ ظالمانه مواجه هستیم و ایستادگی دوستان سوریه به‌ویژه ایران باعث شد بتوانیم در مقابل تروریسم و افراطی‌گری مقاومت کنیم.

تأکید مسکو بر پایبندی به تعهد در تحویل اس- 300
یک منبع دیپلماتیک خاطرنشان کرد:  سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران بر پایبندی مسکو بر اجرای تعهدات خود در زمینه تحویل مجموعه‌های اس-300 به ایران تأکید کرد. به گزارش ایرنا، این منبع مطلع در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره اظهارات نقل شده از سرگئی لاوروف در دیدارش با محمد جواد ظریف درخصوص ارسال سامانه موشکی اس - 300 در آینده نزدیک به ایران عنوان کرد:  در ملاقات دوجانبه روز پنجشنبه وزرای خارجه ایران و روسیه موضوع تحویل این سامانه پدافند هوایی به ایران مطرح شد. وی افزود:  طرف روس در این دیدار بر پایبندی مسکو بر اجرای تعهدات خود در این زمینه و تحویل سامانه پدافند هوایی اس-300 پس از تکمیل آن به ایران تأکید کرد.

 


تعداد بازدید :  207