شماره ۵۸۰ | ۱۳۹۴ شنبه ۱۶ خرداد
صفحه را ببند
طرح «مسائل جدید» مشکل جدید مذاکرات هسته‌ای
ظریف: تلاش برای طرح مسائل جدید، حصول پیشرفت در نگارش توافق را با مشکل مواجه می‌کند

مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه و 1+5 در سطح معاونان در جریان است و طرفین تلاش می‌کنند تا مسیر را هر چه بیشتر برای دستیابی به توافق نهایی باز کنند. از این‌رو، کارشناسان طرفین درحال مذاکره برای نگارش متن نهایی توافق هسته‌ای هستند. متنی که به نظر می‌آید قرار نیست به این راحتی‌ها به دست آید. ظاهرا گره‌هایی چند در مسیر مذاکرات ایجاد شده است. گره‌هایی که جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران گفته است که «در صورت پایبندی طرف مقابل به توافق‌های صورت گرفته در لوزان» باز شده و « می‌توان به توافق نهایی دست یافت».  محمدجواد ظریف که برای شرکت در نشست وزرای خارجه سازمان همکاری‌های شانگهای به مسکو سفر کرده بود در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی با المنار در پاسخ به این سوال که آیا تصور می‌کنید مذاکرات هسته‌ای در مهلت مقرر به یک نتیجه مثبت نهایی دست پیدا خواهد کرد؟ گفت:  ما برای همه مسائل موجود راه حلی یافته‌ایم و هم اکنون در مرحله نگارش این توافق هستیم. به نظر من همیشه راهکاری برای نگارش توافق درخصوص مسائل فنی هسته‌ای پیدا می‌شود اما آنچه که حصول پیشرفت در نگارش توافق را با مشکل مواجه می‌کند، زیاده‌خواهی‌ها یا همان تلاش برای طرح مسائل جدید است. براساس گزارش خبرگزاری صداوسیما ظریف در ادامه گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی المنار تصریح کرد:  امیدوارم اگر همه طرف‌های مذاکره به توافق‌هایی که در لوزان به دست آمده پایبند باشند و برای مشخص ساختن جزییات این توافقات تلاش کنند بتوانیم گام‌های رو به جلویی داشته باشیم و به توافق دست پیدا کنیم. ما در نشستی سه‌جانبه در مسکو با روسیه و چین درباره راه‌های تسهیل پیگیری روند مذاکرات گفت‌وگو کرده‌ایم و امیدوارم که با اقدام‌های اساسی ایران، روسیه و چین بتوانیم رو به جلو حرکت کنیم.
محمدجواد ظریف در پاسخ به این سوال که آیا هنوز مشکلات پیش روی شما ادامه دارد؟ گفت:  همکاران من در این لحظه در وین مشغول مذاکره با کشورهای 1+5 هستند و امیدوارم که بتوانیم در این مذاکرات پیشرفت داشته باشیم. وزیر خارجه در پاسخ به این سوال که آیا معتقدید نشست ژنو درخصوص یمن فرصت مناسبی برای دستیابی به توافق سیاسی میان گروه‌های یمنی ایجاد می‌کند یا این‌که رژیم سعودی و همپیمانانش همچنان بر شروط خود که دستیابی به راه‌حلی برای بحران یمن را به تأخیر می‌اندازد، پافشاری می‌کنند؟ خاطرنشان کرد:  متاسفانه برخی کشورهای منطقه دچار توهم هستند و تصور می‌کنند که می‌توانند از طریق توسل به گزینه نظامی مسأله یمن را حل‌وفصل کنند. درواقع راه حل‌های نظامی آنها صرفا به بمباران شهروندان غیرنظامی و بیگناه یمنی محدود می‌شود. همگان باید این مسأله را درک کنند که تنها راه‌حل مسأله یمن راه‌حل سیاسی است و همگان باید بدون داشتن پیش‌شرط و با هدف دستیابی به راه‌حلی برای مسأله یمن، پای میز مذاکرات حاضر شوند.  علاوه بر ظریف، وزیر امورخارجه چین نیز از تمام طرف‌های مذاکره‌کننده در رایزنی‌های هسته‌ای ایران و گروه 1+5 خواست تا درخواست‌های جدید مطرح نکنند.
به گزارش رویترز وانگ یی، وزیر امورخارجه چین که به منظور شرکت در نشست سازمان همکاری‌های شانگهای به روسیه سفر کرده است، روز پنجشنبه از تمام طرف‌های مذاکره‌کننده در رایزنی‌هایی که درخصوص برنامه هسته‌ای ایران در جریان است خواست تا درخواست‌های جدید مطرح نکنند و اجازه دهند نگرانی‌های مشروع تمام طرف‌ها برطرف شود. وزیر امور خارجه چین ادامه داد: شرایط مذاکرات هسته‌ای بیش از پیش پیچیده شده است و اکنون این مذاکرات در مرحله پایانی خود قرار دارد اما تمام طرف‌ها باید صبور باشند. وانگ‌ یی تأکید کرد: ما باید مرحله بعدی این مذاکرات را براساس چارچوب به دست آمده در لوزان ادامه دهیم و برای جلوگیری از پیچیده‌تر شدن روند این رایزنی‌ها هیچ‌یک از طرف‌های مذاکره‌کننده نباید درخواست‌های جدید مطرح کنند. این دیپلمات ارشد چین، افزود: تمام نگرانی‌های مشروع تمام طرف‌های مذاکره‌کننده باید مورد توجه قرار گیرد و به صورت معقول و منطقی حل شود. تمام طرف‌ها باید با یکدیگر مصالحه کنند نه این‌که از یکدیگر فاصله بگیرند.
اگر از موضوع «طرح مسائل جدید» در مذاکرات بگذریم، به نظر می‌رسد که نحوه بازرسی‌ها از تأسیسات هسته‌ای ایران و زمانبندی رفع تحریم‌ها و هماهنگی‌اش با اقدامات ایران ازجمله مسائل مهمی باشد که طرفین هنوز درخصوص آنها به نتیجه نهایی نرسیده‌اند. معاون وزیر خارجه ایران روز پنجشنبه در بدو ورود به وین، گفت:  از نظر ما دسترسی مدیریت شده به معنای بازدید یا بازرسی نیست و در همین قالب ما درحال تنظیم قواعدی بر مبنای پروتکل الحاقی در صورت دستیابی به توافق نهایی هستیم که بحث‌ها در مورد آن همچنان ادامه دارد و هنوز درباره هیچ موضوعی توافق نشده است.
 به گزارش باشگاه خبرنگاران، سیدعباس عراقچی درخصوص اظهارنظر نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای که گفته بود کار تنظیم متن توافق جامع هسته‌ای رو به پایان است گفت: ما پیشرفت‌های زیادی در متن توافق نهایی داشته‌ایم اما درخصوص ضمائم آن هنوز پیشرفت‌ها به میزان زیادی نبوده و کار همچنان ادامه دارد. مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران درخصوص غیرقانونی بودن بازدید از مراکز نظامی ایران،گفت:  من این نکته را بارها توضیح داده‌ام که چیزی به‌عنوان بازرسی و بازدید از مراکز نظامی، غیرنظامی و در حقیقت مراکز هسته‌ای با این عنوان و شکل نداریم. عراقچی تأکید کرد:  آن چیزی که در قالب پروتکل الحاقی مطرح است، بحث «دسترسی مدیریت شده» به تأسیسات هسته‌ای است، این دسترسی مدیریت شده را قبلا توضیح داده و تأکید کرده‌ایم که از نظر ما با بازدید یا بازرسی که در ذهن ما شناخته می‌شود،کاملا تفاوت دارد.وی خاطرنشان کرد: از نظر ما دسترسی مدیریت شده به معنای بازدید یا بازرسی نیست و در همین قالب ما درحال تنظیم قواعدی بر مبنای پروتکل الحاقی در صورت دستیابی به توافق نهایی هستیم که بحث‌ها در مورد آن همچنان ادامه دارد و هنوز درباره هیچ موضوعی توافق نشده است. عراقچی تأکید کرد:  به‌هرحال اگر توافقی بدست آید که برمبنای آن پروتکل الحاقی اجرا شود، به‌عنوان بخشی از توافق نهایی حتما دسترسی که در قالب پروتکل الحاقی داده می‌شود، دسترسی‌های مدیریت شده خواهد بود.


تعداد بازدید :  181