شماره ۵۸۰ | ۱۳۹۴ شنبه ۱۶ خرداد
صفحه را ببند
کنسرت ارزان پالت برای دانشجویان
در ستایش احترام به قشر متوسط

مریم نراقی دبیر سرویس فرهنگ‌وهنر

1 چهارشنبه عصر از تالار وحدت تا حوالی پاساژ علاالدین ازدحامی بود از جوانانی که ساعت‌ها در صف ایستاده بودند. نه اعتراض بود و نه تحصن، ماجرا ساده‌تر از آن است که فکر می‌کنید. در یک اقدام بی‌سابقه گروه پالت تصمیم گرفته بود برای دانشجویان کنسرتی بگذارد با بلیت‌هایی ارزان‌تر و به قول معروف دانشجویی.
خبر اجرای این کنسرت که مخابره شد، هواداران پالت از تالار وحدت صف کشیدند برای خرید بلیت کنسرت این گروه. دانشجویان قرار بود ساعت 18 برای خرید بلیت با در دست داشتن کارت دانشجویی به گیشه تالار وحدت مراجعه کنند، اما تعداد دانشجویان مراجعه‌کننده به گیشه بسیار فراتر از تصور مسؤلان برگزار‌کننده بود و طبیعتا پالتی‌ها در همان ابتدا دریافتند که امکان ارایه بلیت برای تمام حاضران وجود ندارد و بسیاری از در صف‌ماندگان هم دریافتند که بلیتی نصیب‌شان نخواهد شد. طبق گزارش ایلنا درنهایت گروه پالت برای اجرای دانشجویان 700 بلیت در گیشه فروخت و هر دانشجو می‌توانست با کارت خود دو بلیت 25000 تومانی دریافت کند که درنهایت 350 دانشجو موفق به خرید بلیت شدند و البته این اتفاق اعتراض دیگر هوادارانی را که در صف مانده بودند و بلیت نصیب‌شان نشد، برانگیخت. نکته دیگر این‌که شمار در صف‌ماندگان توسط عوامل پالت ثبت شد و قرار شد در برنامه‌های آینده پالت دوباره اجرایی ویژه دانشجویان در نظر گرفته شود و این هواداران بتوانند بلیت دانشجویی دریافت کنند.
2  این تصمیم گروه پالت ستودنی است. گروهی که بعد از مدت‌ها توانست برای هوادارانش کنسرت برگزار کند، گروهی که هواداران بسیاری دارد اما در اولین تجربه‌اش نشان داد که جز کسب درآمد دغدغه فرهنگی هم دارد، به قشر دانشجو می‌اندیشد، دانشجویانی که به لحاظ ارتقای سطح فرهنگی باید بتوانند از امکانات فرهنگی جامعه اعم از سینما، تئاتر و موسیقی استفاده کنند و تجربه کسب کنند. کاش گروه پالت همچنان این دغدغه را داشته باشد و کاش وقتی پول ناشی از کنسرت‌ها در دهان‌شان مزه‌کرد، دانشجویان و قشر متوسط جامعه را فراموش نکنند. و اما تصمیم ارزشمند دیگر گروه پالت این بود که عواید برگزاری این کنسرت را به یک کار خیر و فرهنگی اختصاص داد. پالت درآمد حاصل از کنسرت را به شورای کتاب کودک که سازمانی فرهنگی، پژوهشی و غیردولتی است تقدیم کرد تا اعضای شورای کتاب بتوانند برای بچه‌های مناطق محروم و دور افتاده کتاب بفرستند و آنها را با فرهنگ کتاب‌خوانی آشنا کنند.
3 اما چرا تصمیم گروه پالت مبنی بر برگزاری یک اجرای مناسب‌تر برای دانشجویان اینگونه ستایش می‌شود و بازخورد دارد. دلیلش ساده است. متولیان فرهنگی کوچکترین دغدغه‌ای نسبت به قشر متوسط جامعه و دانشجویان ندارند. با وجود این‌که تمام سالن‌های کشور که در آن کنسرت برگزار می‌شود یا اکثریت قریب به یقین سالن‌های تئاتری، دولتی است و سرمایه‌گذاری خصوصی انجام نشده تا این میزان درآمدزایی صرف توجیه داشته باشد، اما متولیان فرهنگی همچنان تنها دغدغه‌شان درآمد بیشتر از سالن‌هاست. هر گروهی که پول بیشتری بدهد برای اجرا اولویت دارد. نه متر و معیاری وجود دارد نه بررسی و گزینشی،‌ درنهایت همین می‌شود که بلیت کنسرت‌ها از ‌سال گذشته که میانگین 80 – 70‌ هزار تومان بود یکباره به بالای صد‌هزار تومان می‌رسد. و این یعنی کنسرت و تئاتر کالاهای لوکسی هستند که فقط قشر متمول جامعه می‌توانند از آنها بهره‌مند شوند و دیگران قرار نیست از مباحث فرهنگی جامعه‌شان
بهره‌ای ببرند.


تعداد بازدید :  199