شماره ۵۸۰ | ۱۳۹۴ شنبه ۱۶ خرداد
صفحه را ببند
ترکیب فیلم‌های اکران سینمای ایران در ماه رمضان و عید فطر قطعی شد
رستاخیز، عطاران، عاشقانه‌ها و چند چیز دیگر

شهروند| اگر اتفاق خاصی رخ ندهد تقریبا تا اوایل شهریور ماه تکلیف اکران‌ها در سینمای ایران مشخص شد. هر ‌سال با رسیدن ماه رمضان حرف و حدیث‌ها درباره دومین اکران مهم سال که همان اکران عید فطر است آغاز می‌شود. حرف و حدیث‌هایی که گاه تا هفته پایانی این ماه هم ادامه پیدا می‌کرد اما امسال و در فاصله سه هفته مانده تا آغاز ماه رمضان، سینماهای سرگروه قراردادهای خود را با فیلم‌های مورد نظرشان بسته‌اند و به این ترتیب وضع اکران سینماهای ایران(منهای آثار اکران شده در گروه هنر و تجربه) مشخص شد. اما درحالی‌که تا دو هفته آینده فیلمی به چرخه اکران اضافه نخواهد شد، با توجه به تجربه تقریبا خوشایند‌ سال قبل دو فیلم مهم تصمیم گرفته‌اند با شروع ماه رمضان اکران خود را آغاز کنند و چهار فیلم هم در همان اکران عید فطر روی پرده خواهند رفت. «گینس» به کارگردانی محسن تنابنده در گروه ماندانا، «عصر یخبندان» به کارگردانی مصطفی کیایی در گروه استقلال، «خداحافظی طولانی» به کارگردانی فرزاد موتمن در گروه اریکه ایرانیان، «دوران عاشقی» به کارگردانی علیرضا رئیسیان در گروه کورش، «سه بیگانه» به کارگردانی مهدی مظلومی در گروه زندگی و بالاخره «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش هم در گروه سینمایی آزادی روی پرده خواهد رفت که از این 6 فیلم، «گینس» و «عصر یخبندان» با آغاز ماه رمضان اکران خواهند شد. فیلم‌هایی که با توجه به باقی فیلم‌های اکران نشده احتمالا آخرین امیدهای امسال برای فروش بالا در سینمای ایران خواهند بود.
باز هم ماه رمضان، باز هم رضا عطاران
سال گذشته اکران موفق «ردکارپت» به کارگردانی رضا عطاران باعث شد ترس خیلی‌ها از اکران فیلمشان در این ماه بریزد. فروش تقریبا سه میلیاردی فیلم نشان داد برخلاف تصور اگر فیلمی قابلیت جذب مخاطب را داشته باشد زمان اکران خیلی نمی‌تواند بر فروش آن تاثیرگذار باشد. به این ترتیب تهیه‌کنندگان فیلم‌های «گینس» و «عصر یخبندان» هم تصمیم گرفتند ریسک‌ سال گذشته عطاران را تکرار کنند. «گینس» با داشتن عطاران و تنابنده به‌عنوان پرطرفدارترین کمدین‌های حال حاضر سینما و تلویزیون در کنار  سوژه کمدی‌اش قطعا یکی از پرفروش‌های‌ سال خواهد شد، فیلمی که اولین تجربه کارگردانی تنابنده است و خیلی بعید است تجربه شکست‌خورده‌ای برایش باشد. فیلم کیایی هم با کلی بازیگر از بهرام رادان و مهتاب کرامتی گرفته تا فرهاد اصلانی و آنا نعمتی و البته سحر دولتشاهی (که برای بازی در این فیلم سیمرغ بهترین بازیگر مکمل زن را از جشنواره فجر به دست آورد) از همان سال گذشته یکی از امیدهای فروش محسوب می‌شد. فیلمی که داستانی پرتعلیق و پرکشش دارد و در جشنواره فیلم فجر هم به‌عنوان دومین فیلم برگزیده تماشاگران انتخاب شد. در ماه رمضان احتمالا اکران برخی فیلم‌ها ازجمله «قصه‌ها» و «نهنگ عنبر» و «در دنیای تو ساعت چند است» هم به صورت محدود ادامه خواهد داشت. به نظر می‌رسد اگر اتفاق خاصی رخ ندهد با توجه به تسهیلاتی که سازمان سینمایی و نیروی انتظامی درخصوص اکران‌های شبانه در نظر خواهند گرفت به احتمال فراوان رمضان پررونقی برای سینما خواهد بود.
ترکیب کمدی، حماسه و عاشقانه در عید فطر
اما ترکیب فیلم‌ها در عید فطر هم قابل قبول است، هر چند انتظار فروش خیره‌کننده درخصوص هیچ‌کدام از چهار فیلم «خداحافظی طولانی»، «دوران عاشقی»، «سه بیگانه» و «رستاخیز» وجود ندارد اما هر کدام می‌توانند با توجه به ویژگی‌هایی که دارند  پیش‌بینی‌ها را به هم بزنند. «دوران عاشقی» که در جشنواره سی و سوم فجر کاندیدای دریافت 10 سیمرغ بلورین بود از حضور شهاب حسینی، لیلا حاتمی و فرهاد اصلانی بهره مند است و داستانی عاطفی و عامه پسند دارد. درخصوص «سه بیگانه» با این‌که مدت‌هاست فیلم پرفروشی از امین حیایی، محمد رضا شریفی نیا، لیلا اوتادی و حمید لولایی اکران نشده اما شاید اولین تجربه سینمایی مهدی مظلومی بتواند خاطره آثار موفق کمدی او در تلویزیون مثل «بدون شرح» را تکرار کند که در این صورت شاید این فیلم کمدی بتواند مسیر اکثر فیلم‌های کمدی را بپیماید و فروش قابل قبولی نصیبش شود. «خداحافظی طولانی» پس از مدت‌ها بازگشت بسیار خوبی برای فرزاد موتمن است، ضمن این‌که یک سعید آقاخانی جدی ولی درجه یک دارد که برای بازی در این فیلم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را از جشنواره فجر به دست آورد. فیلم، عاشقانه‌ای با محوریت طبقه کارگری است که در آن علاوه بر آقاخانی، ساره بیات و میترا حجار هم به ایفای نقش می‌پردازند. و بالاخره اثر حماسی احمدرضا درویش، «رستاخیز». فیلم درویش که 14‌سال برای ساخت آن زمان صرف شد و از کیفیت بصری بسیار بالایی برخوردار است پس از حرف و حدیث‌های فراوان به‌خصوص درباره نمایش چهره حضرت ابوالفضل(ع) روی پرده می‌رود. فیلمی که برای اولین بار مستقیما به قیام عاشورا می‌پردازد و از این حیث فیلم بسیار مهمی برای سینمای ایران است. درویش می‌تواند امید داشته باشد که قشر مذهبی جامعه و علاقه مندان به واقعه عاشورا با تبلیغات مناسب برای دیدن فیلم به سینماها مراجعه کنند که اگر این اتفاق به بهترین شکل خود رخ دهد آن وقت است که فروش فیلم درویش می‌تواند تبدیل به یک اتفاق بسیار غافلگیرکننده در جدول فروش سینمای ایران شود.


تعداد بازدید :  245