شماره ۵۸۰ | ۱۳۹۴ شنبه ۱۶ خرداد
صفحه را ببند
معاون فنی منابع طبیعی ایلام: آتش‌سوزی به علت بی‌احتیاطی گردشگران رخ داد
جنگل‌های ایلام همچنان در محاصره زبانه‌های آتش

شهروند| زبانه‌های آتش همچنان از کوه‌های شلم بالا می‌رود. آتش‌سوزی که از شامگاه پنجشنبه در ارتفاعات جنگلی مشرف به استان ایلام آغاز شده بود، هنوز هم با گذشت بیش از 24 ساعت، شعله‌ور است و تعدادی از بلوط‌های‌ هزار ساله را می‌سوزاند. برآوردهای اولیه محیط‌زیست ایلام نشان می‌دهد که در این آتش‌سوزی، 20 تا 30 هکتار از زمین‌های جنگلی بوستان جغاسبز و ارتفاعات شلم خسارت دیده است. گفته می‌شود آتش‌سوزی از شامگاه پنجشنبه، از محدوده جنگلی پارک چغاسبز به خاطر بی‌احتیاطی عامل انسانی آغاز و به ارتفاعات شلم مشرف به شهر ایلام کشیده شد و بدلیل وزش باد شدید گسترش پیدا کرد. وزش باد به اندازه‌ای بود که بنا بر اعلام محیط‌زیست ایلام، امکان استفاده از بالگرد برای خاموش کردن آتش وجود نداشت.
شاهدان عینی از محل گزارش می‌دهند تا روز گذشته بیش از یکصد هکتار از منابع طبیعی و درختان بلوط جنگل‌های زاگرس استان ایلام در اثر این آتش‌سوزی از بین رفته است، گفته می‌شود وسعت و شدت حادثه به‌حدی بود که مدیریت بحران استان ایلام با صدور اطلاعیه‌ای که به‌صورت زیرنویس از شبکه استانی پخش شد و پیامک‌هایی که به تلفن همراه شهروندان ایلامی ارسال شد، از عموم مردم خواست با همراه داشتن ابزارهایی مانند بیل و تبرزین برای کمک به مهار آتش به یاری نیروهای امدادی هلال‌احمر، آتش‌نشانی و سپاه بشتابند. همین فراخوان هم سبب شد تا شمار زیادی از مردم برای کمک به مهار آتش در منطقه حاضر شوند. اقدامی که پس از چند ساعت، توانست تا حدودی آتش را مهار و کنترل کند.
مازیار سلیمان‌نژاد، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست که اعلام کرده بود این آتش‌سوزی به 20 تا 30 هکتار از زمین‌های این منطقه خسارت زده، به ایرنا می‌گوید: «میزان خسارت و وسعت آتش‌سوزی در دست بررسی است، این آتش‌سوزی اوایل پنجشنبه شب آغاز شد و ساعتی هم ادامه داشت.»
سلیمان‌نژاد ادامه می‌دهد: «هرچند در این آتش‌سوزی وسیع گزارش‌هایی از تلفات گونه‌های جانوری منطقه دریافت نشده اما این حجم آتش، باعث تخریب زیستگاه و لانه وحوش و پرندگان شده و به علت احساس ناامنی در زیستگاه اصلی کوچ این جانوران به مناطق دیگر را در پی دارد.» به گفته او، همزمان با این حادثه، یک مورد آتش‌سوزی نیز در سه هکتار از اراضی گچان واقع در منطقه حفاظت شده مانشت و قلارنگ رخ داد که با کمک مردم و قبل از سرایت به دیگر مناطق مهار شد.« برخلاف‌سال گذشته که استان ایلام تنها شاهد پنج فقره آتش‌سوزی بود، از ابتدای امسال تاکنون 12 فقره آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی و زیست‌محیطی استان رخ داده که 11 مورد آن در منطقه حفاظت شده مانشت و قلارنگ و یک مورد نیز در کبیرکوه به وقوع پیوست.»
  مهار آتش ادامه دارد
با این‌که این مسئول در محیط‌زیست استان ایلام از مهار آتش در ساعت 23 و 30 شامگاه پنجشنبه، خبر می‌دهد اما به گفته معاون فنی منابع طبیعی همان استان، بخش‌هایی از این منطقه هنوز هم در آتش می‌سوزد: «با این‌که در بیشتر قسمت‌های منطقه شلم، آتش مهار شده اما هنوز هم بخش‌هایی از این منطقه در آتش می‌سوزد و نیروهای امدادی و مردمی درحال خاموش کردن آن هستند.»
این تنها آتش سوزی نبود که جنگل‌های استان ایلام در روزهای گذشته شاهدش بود. به گفته معاون فنی منابع طبیعی ایلام، در روز پنجشنبه، مناطق «مله پنجاب» و «شش دار» هم زبانه گرفتن شعله‌های آتش را به خود دیدند و ارتفاعات شلم، چهارمین منطقه‌ای بود که در یک روز در آتش سوخت. فتحی می‌گوید:  «جنگل‌های منطقه انبوه و قرق هستند، به همین خاطر آتش در آن به سرعت پیش می‌رود. در کنار همه اینها بدلیل قرار گرفتن منطقه در ارتفاع و وجود سنگ‌های آهکی و احتمال وقوع انفجار، خاموش کردن آتش روند کندتری دارد.» فتحی از محدود و ناچیز بودن امکانات استان برای مهار آتش، ابراز تاسف می‌کند:  «امکانات ما در مقابل این آتش‌سوزی بسیار ناچیز بود، همه اینها در شرایطی است که این آتش‌سوزی مهیب در ارتفاعات شلم به علت بی‌احتیاطی گردشگران هنگام حضور در منطقه و روشن کردن آتش اتفاق افتاده بود.»
  تشکیل ستاد بحران استان ایلام
این آتش‌سوزی منجر شد تا جلسه ستاد بحران هم تشکیل شود. اکبرپور، معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور این خبر را به ایسنا اعلام می‌کند و می‌گوید:  «سازمان مدیریت بحران نیز اقداماتی را در این خصوص انجام داده و بارها هشدارهایی را در این‌خصوص به متولیان امر داده بود، اما متاسفانه سازمان جنگل‌ها اقدام جدی در این خصوص نداشته و با وجود این‌که بودجه و امکانات تا حدی در اختیار آنان قرار گرفته اما به خوبی از آن استفاده نشده است.»
محمدرضا مروارید، استاندار ایلام هم می‌گوید که تعدادی از نیروهای سپاه و محیط‌بانی منابع طبیعی و محیط‌زیست استان هم اکنون در اطراف محل آتش‌سوزی حضور دارند و قرار است تا امروز صبح در همین محل بمانند تا از روشن شدن دوباره و سرایت آتش جلوگیری کنند.
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر ایلام هم از حضور نیروهای امدادی این جمعیت برای خاموش کردن آتش خبر می‌دهد و می‌گوید: «امدادگران و بالگرد این جمعیت به کمک اطفاءکنندگان حریق در جنگل شلم ایلام شتافته و 6 دستگاه خودروی کمک‌دار برای انتقال مردم به محل حادثه به کار گرفته شده است. همچنین یک دستگاه آمبولانس برای امدادرسانی احتمالی در نزدیکی محل آتش‌سوزی مستقر شده و به مصدومان احتمالی کمک‌رسانی می‌کند. البته در حین مشارکت برای مهار آتش، یک نفر از ناحیه دست مصدوم شد که توسط امدادگران این جمعیت به مراکز درمانی ایلام منتقل شد.» به گفته محمد سلیمانی، حمل و توزیع 3‌هزار بطری آب معدنی به اطفاءکنندگان حریق، از دیگر کمک‌های انجام شده این جمعیت برای اطفای حریق در جنگل شلم ایلام بوده است.
وسعت این آتش‌سوزی به اندازه‌ای بود که امام‌جمعه ایلام روز گذشته، از مسئولان خواست تا دلایل آتش‌سوزی در جنگل‌های بلوط ایلام را پیگیری کنند. حجت‌الاسلام والمسلمین محمد نقی لطفی در خطبه‌های نماز جمعه، آتش‌سوزی در جنگل‌های بلوط ایلام را یک خیانت بزرگ دانست.
 آتش‌سوزی جنگل‌های ایلام
 خسارت ملی است
این آتش‌سوزی واکنش پروفسور پرویز کردوانی، پدر کویرشناسی ایران را هم همراه داشت. او به ایسنا می‌گوید: «حیات مردم کشور به‌خصوص زاگرس‌نشانان به جنگل‌های زاگرس وابسته است، بنابراین مسئولین نباید بی‌تفاوت باشند، جنگل‌های زاگرس ایلام حساسیت سیاسی دارند، در زمان جنگ مشکلات عدیده‌ای برای این استان به وجود آمد و اگر الان به آب، جنگل و کشاورزی آن توجهی نشود، در حق این مرزداران اجحاف شده است.» از سوی دیگر، مهدی نظری، مرد درختی ایران هم، این آتش‌سوزی را یک خسارت ملی توصیف کرد و کمک‌رسانی مردم برای خاموش کردن آتش را بی‌نظیر دانست.

 


تعداد بازدید :  97