شماره ۵۸۰ | ۱۳۹۴ شنبه ۱۶ خرداد
صفحه را ببند
بهداشت خانواده

در پاکستان، کشوری که کودکان از ارزش زیادی برخوردارند، بچه به دنیا آوردن، به‌ویژه فرزند پسر به‌عنوان عاملی مهم برای زن بالغ متأهل درنظر گرفته می‌شود. عقیم بودن، بدبختی بزرگی محسوب می‌شود و در بسیاری از موارد، دلیل طلاق دادن زن یا ازدواج مجدد مردها بوده است.
براساس تحقیقات ملی، معلوم شده که تعداد فرزند مطلوب در یک خانواده 4 فرزند است. فاصله ظاهری بین وضع موجود و ایده‌آل نشان می‌دهد که زوج‌ها در سطح متوسط بیش از حد دلخواهشان بچه‌دار می‌شوند و این درنهایت به مخاطره سلامت زنان می‌انجامد.
رشد بسیار جمعیت باعث نگرانی دولت پاکستان در دهه اخیر شده است. بدین منظور برنامه عملی برای پایین آوردن درصد رشد جمعیت ارایه شد که زنان متأهل هدف این برنامه شدند:
- معرفی روش‌های جلوگیری از بارداری برای خانواده‌ها
- تشکیل کلینیک برای انجام این روش‌ها
ولی از این برنامه‌ها استقبال زیادی به عمل نیامد.
آمار نشان می‌دهد که میزان مرگ‌ومیر زنان در 15 تا 39 سالگی از میزان مرگ‌ومیر مردان در این سن بیشتر است. بعد از 40 سالگی میزان مرگ‌ومیر مردان از زنان بیشتر می‌شود. در پاکستان مرگ هنگام زایمان بسیار زیاد است و میزان مرگ‌ومیر و بیماری در ارتباط با دوران بارداری و زایمان روزبه‌روز بیشتر می‌شود.
قابل دسترس بودن پزشک زن در کشوری مانند پاکستان که زنان ترجیح می‌دهند بیشتر نزد پزشک زن بروند، بسیار مهم است. در پاکستان اکثر زایمان‌ها به ضرورت، در خانه صورت می‌گیرد و چون توسط قابله‌ها انجام می‌شود به دلیل بهداشتی نبودن و عدم‌استفاده از آنتی‌بیوتیک و راه‌های دیگر جلوگیری از عفونت، بسیاری موارد به بیماری حاد عفونی می‌انجامد.
به غیر از خطراتی که زنان درنتیجه زایمان‌هایی که توسط افراد ناآزموده در خانه صورت می‌گیرد با آنها روبه‌رو هستند، خطر دیگری که سلامت زن‌های پاکستانی را تهدید می‌کند، کورتاژ اجباری است. کورتاژ در پاکستان غیرقانونی است، ولی در بخش‌های عمومی، این قانون بیشتر از بخش‌های خصوصی رعایت می‌شود، زیرا زن‌هایی که این عمل را در بخش خصوصی انجام می‌دهند بیشتر قادر به پرداخت هزینه زیاد پزشک هستند. برای کورتاژ، زنان فقط هنگامی به بیمارستان می‌روند که برای آنها مشکلی پیش می‌آید ولی اگر برایشان مسأله‌ای پیش نیاید هرگز قدم به بیمارستان نمی‌گذارند.
کمبود آهن بین زنان پاکستانی بسیار رایج و شایع است و با در نظر گرفتن نوع تغذیه زن پاکستانی و فشارهای زندگی، جای تعجب نیست که می‌بینیم زنان بیشتر با بیماری‌های عصبی روبه‌رو هستند.


تعداد بازدید :  218