شماره ۵۸۰ | ۱۳۹۴ شنبه ۱۶ خرداد
صفحه را ببند
زن در خانواده پاکستانی

در خانواده‌های غیرهسته‌ا‌ی، یعنی خانه‌هایی که در آن، زن با خانواده شوهر خود زندگی می‌کند، گروه خویشاوندی غالبا شامل عروس و داماد جوان، پدر و مادر داماد، برادرها و گاه خواهران و همسران برادران ازدواج کرده می‌شود و گاهی اوقات ممکن است پدربزرگ، مادربزرگ، خاله، عمه، دایی یا عمو در این گروه خویشاوندی باشند. در این خانواده، غالبا مادرشوهر از احترام و اقتدار خاصی برخوردار است. از پسر و عروس او انتظار می‌رود که به او احترام بگذارند و تابع محض او باشند.
در این نوع خانواده، مسائل مالی بیشتر توسط مادرشوهر مدیریت و اداره می‌شود. اعضای این خانواده معمولا ارتباط زیادی با هم دارند. عروس با اعضای مونث خانواده ارتباط زیادی برقرار می‌کند و از او انتظار می‌رود تمام تعهداتی را که در سنت است، نسبت به افراد خانواده شوهر خود بجا آورد، ولی مسائل همیشه به این راحتی پیش نمی‌رود. مشاجره بین همسران دو برادر یا بین مادرشوهر و عروس بسیار رایج است. نقش دیگری که از آن می‌توان در خانواده پاکستانی نام برد، نقش مادری زنان است.
 به‌دنیا آوردن کودک در پاکستان یک نعمت محسوب می‌شود و فرزند نداشتن، همدردی دیگران را به‌همراه دارد و از آن‌جا که نقش مادر از نظر دینی ارزش بسیار والایی دارد، احترام به مادر در جامعه پاکستان به‌خوبی رعایت می‌شود. یک زن پاکستانی هنوز 7تا 8 فرزند به‌دنیا می‌آورد ولی اکثر زنان عقیده دارند خانواده خوب و شایسته بین 4 تا 5 فرزند دارد اما بیشتر زنان حاضر نیستند که از روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده کنند و مهم‌ترین دلیل آنها عقاید مذهبی و دلیل دیگر آنها ترس از اثرات جانبی و مخالفت شوهر یا خانواده او است. در پاکستان امروزی، اگرچه سن ازدواج و تشکیل خانواده، چه برای زنان و چه مردان، کمی افزایش یافته است، اما سنن و رسوم دست‌وپا گیر که تلفیقی از آداب و رسوم و باورهای هندی با فرهنگ پاکستان است، هنوز دست‌وپا گیر و مسأله‌ساز  است.
در حالی که مدارک نشان می‌دهد سن ازدواج در پاکستان افزایش یافته است، اکثر ازدواج‌ها هنوز در سنین جوانی انجام می‌گیرد. طلاق اگرچه از نظر دینی مجاز است ولی امری شرم‌آور محسوب می‌شود، بنابراین به ندرت انجام می‌شود. به زن اجازه داده شده اگر دلیل عادلانه‌ای دارد طلاق بگیرد ولی درواقع زنان کمتر این کار را انجام می‌دهند.
ازدواج مجدد بیوه‌ها و مطلقه‌ها اگرچه در اسلام آزاد است، ولی در پاکستان به‌ندرت صورت می‌گیرد لکن ازدواج مجدد مردان بی‌همسر بیش از ازدواج مجدد در زنان بیوه رایج است.
در پاکستان ازدواج مجدد برای مردان تا 4 زن آزاد است اما رضایت کتبی زن اول در این‌خصوص لازم است و این امر به‌ندرت اتفاق می‌افتد.
در یک خانواده پاکستانی، زن مطیع محض همسر است و اکثر تصمیمات مهم خانه مثل خرید، مدرسه فرزندان، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی زندگی توسط مرد خانه صورت می‌گیرد و درواقع رئیس خانواده او است. اگرچه زنان در بیشتر خانواده‌ها درواقع رئیس هستند و امور خانه و خانواده را می‌چرخانند، اما آنها را کسی به‌عنوان رئیس خانواده به حساب نمی‌آورد و زنان در صورتی رئیس خانواده خوانده می‌شوند که بیوه باشند یا تنها زندگی کنند.


تعداد بازدید :  263