شماره ۵۷۹ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۲ خرداد
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از تصمیم دیرهنگام محمود گودرزی برای تغییر ‌هادی استقلال و پرسپولیس
نابودی سرخابی‌ها، وزیر را متوجه اشتباهش کرد!
کارشناسان در گفت‌وگو با «شهروند»: از اول باید سجادی انتخاب می‌شد، نه خادم درحالی‌که امروز فصل نقل و انتقالات شروع می‌شود، دو باشگاه همچنان بلاتکلیف هستند

شهروند| قهرمان سابق کشتی جهان که به عقیده اکثر کارشناسان اشتباهی وارد فضای فوتبال شده بود، بعد از یک‌سال تحمل فشار انتقادات بالاخره کنار رفت تا این‌بار معاون دیگر وزارت ورزش مسئولیت اداره این تیم‌ها را برعهده بگیرد. هنوز مشخص نیست که سجادی هم راهی که خادم رفت را انتخاب می‌کند یا ایده‌های جدیدی در سر دارد که می‌تواند این 2 باشگاه را در کوتاه‌مدت از بحران بیرون بیاورد.
خداحافظی خادم با فوتبال
امیررضا خادم که چند ماه پس از دریافت حکم معاونت پارلمانی وزارت‌ورزش به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار وزیر ورزش در بحث خصوصی‌سازی سرخابی‌ها معرفی شد، به هیچ‌وجه نتوانست مسیر همواری را برای استقلال و پرسپولیس در لیگ چهاردهم مهیا کند و حاصل مدیریت وی کسب رده ششمی و هشتمی توسط این 2 تیم بود. خادم دیروز کناره‌گیری‌اش از این سمت را اعلام کرد. استعفایی که به‌نظر می‌رسد زوری بوده است. او می‌گوید: «مسئولیت من در امر واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بود و شرایط را برای این کار آماده کرده بودیم اما با عدم انجام این کار، دیگر
مسئولیتی ندارم.»
سجادی قابل قبول‌تر از خادم
شاید از همان ابتدا خیلی‌ها انتظار تصمیمی که دیروز از سوی وزیر ورزش گرفته شد را داشتند اما گودرزی بعد از یک‌سال به این نتیجه رسید. انتخاب نصرالله سجادی، معاونت ورزش قهرمانی وزارت ورزش به‌عنوان مسئول اداره سرخابی‌ها با توجه به سابقه مدیریتی و حتی فوتبالی وی مورد قبول جامعه ورزش قرار گرفته است اما مشخص نیست پاسخگوی‌ سال سیاهی که استقلال و پرسپولیس برای هواداران خود رقم زدند، کیست. شاید هم وزیر ورزش با این تغییر قصد دارد شانس خود را برای تغییر رویه فعلی امتحان کند؛ شاید او با توجه به شایعه استیضاح احساس خطر کرده تا بتواند مقابل نمایندگان مجلس پاسخگو باشد.
وزارت ورزش یا اقتصاد؟
نکته جالب در این میان مشخص نبودن صاحب استقلال و پرسپولیس است. درحالی‌که از نظر قانونی همواره گفته می‌شود وزارت اقتصاد صاحب اصلی این 2 باشگاه است، بار دیگر این مسئولیت بعد از ناکامی در برگزاری 4 مزایده به وزارت ورزش پاس داده شد. البته خادم در صحبت‌های خود عنوان کرده که هنوز معلوم نیست وزارت ورزش باید تصمیم گیرنده باشد یا اقتصاد اما انتصاب سجادی از اطمینان وزیر ورزش دراین‌باره خبر می‌دهد.
محمدی: خادم اشتباهی وارد فوتبال شد
عزیزالله محمدی، رئیس اتحادیه فوتبال ایران درباره این‌که استقلال و پرسپولیس باید در اختیار کدام وزارتخانه باشند، به «شهروند» می‌گوید: «وزارت اقتصاد هم نمی‌تواند کار مثبتی برای این 2 تیم انجام دهد. از نظر من الان 2 راه وجود دارد؛ یا به برگزاری مزایده‌ها با شرایط جدیدی ادامه دهند و یا مدیریت 2 باشگاه را به صورت پیمانی به شرکت‌هایی واگذار کنند. اسپانسرها با این وضع جلو نمی‌آیند چون‌ سال گذشته تجربه تلخی داشتند و پولشان را خرج هیچ کردند. اکنون 2 باشگاه در حالت برزخ هستند و در زمان آغاز فصل نقل و انتقالات همه چیز روی هواست. قطعا تجربه یک‌سال اخیر ناموفق بوده و فقط مسئولان با آمارهای غلط سعی در فریب مردم دارند.»
محمدی با اشاره به واگذاری مسئولیت اداره
 2 باشگاه به سجادی خاطرنشان می‌کند: « از اول هم نظرم این بود تنها کسی که از وزارت‌ورزش توانایی این کار را داشت، سجادی بود که اهلیت فوتبالی دارد. او رئیس فدراسیون بوده، بیشتر می‌تواند در این بخش کمک کند تا خادم که اصلا فوتبالی نبود. به نظرم خادم اشتباهی به این ماجرا وارد شد.»
اولیایی: سجادی باید زودتر انتخاب می‌شد
کاظم اولیایی، مدیرعامل اسبق استقلال درباره انتخاب سجادی به‌عنوان مسئول سرخابی‌ها به «شهروند» می‌گوید: «در ملاقاتی که چند ماه قبل با وزیر ورزش داشتیم، این انتقاد را مطرح کردم که چرا سجادی از ابتدا مسئولیتی که خادم داشت را قبول نکرد که دلیل آن را مشغله بالای سجادی عنوان کردند. سجادی 40‌سال سابقه مدیریت ستادی در ورزش را دارد و شناخت او از خادم بسیار بیشتر است. خادم قهرمان ملی بوده اما این دلیلی نمی‌شود که در مدیریت هم موفق باشد. همین انتخاب اشتباه لطمه بزرگی به استقلال و پرسپولیس وارد کرد. این‌که راه خادم برای اداره سرخابی‌ها غلط بوده، واضح است و سجادی باید راه دیگری را انتخاب کند و انتظار هم از او همین است چون حتی قبل از گودرزی انتخاب دولت برای وزارت‌ورزش بود.» وی همچنین می‌افزاید: «امسال وزارت‌ورزش باید قبل از انتخاب تیم مدیریتی 2 باشگاه طرحی که می‌خواهد برای اداره سرخابی‌ها استفاده کند را مکتوب کرده و حتی در نظرسنجی از نظرات مردم هم استفاده کند. همچنین مدیرانی که سال‌ها در این 2 باشگاه تجربه کسب کردند باید از سوی وزارت ورزش فراخوانده شوند تا یک چارچوب روشن و شفاف مشخص شده و در طول فصل نیز عملکرد هر مدیری قابل ارزشیابی باشد.»
سرخابی‌ها در اتاق انتظار
قطعا در هفته آینده نصرالله سجادی با بررسی تجربه تلخ خادم و مشورت گرفتن از وزیر به تمام ابهامات پاسخ خواهد داد. جالب این‌که امروز فصل نقل‌وانتقالات رسما آغاز می‌شود اما 2 تیم نه از ترکیب هیات‌مدیره خود خبری دارند و نه حتی کادرفنی. قطعا نظرات سجادی با خادم متفاوت است و تغییرات قریب‌الوقوعی در باشگاه‌های پرطرفدار پایتخت خواهیم دید.


تعداد بازدید :  231