شماره ۵۷۹ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۲ خرداد
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

سفیر سابق ایران در عراق: داعش در سوریه و عراق مهار نشود برای ایران خطرناک خواهد شد
سفیر سابق ایران در عراق درخصوص فعالیت‌های داعش در عراق و سوریه گفت: «اگر این گروه تروریستی در عراق و سوریه مهار نشود، خطرش برای ایران جدی خواهد بود».
حسن کاظمی قمی در گفت‌وگو با خبرآنلاین در پاسخ به سوالی درباره میزان خطری که داعش می‌تواند متوجه مرزهای کشور کند، گفت: «تا به امروز امن‌ترین مرزهای عراق با کشورهای همسایه‌اش، مرزهای ایران بوده است. در دفاع از امنیت مرز، سیاست ایران همچنان همان است که بود و این آمادگی همچنان وجود دارد که به هر تعرضی پاسخی کوبنده بدهد. ایران در این چند ‌سال به خوبی امنیت مرزهای خود و حتی مرز همسایه را برقرار کرده است اما واقعیت این است که اگر داعش مهار نشود خطر آن برای ایران بسیار جدی خواهد بود. این مسأله هیچ تعارفی ندارد. خطر جدی است. امروز در ارتباط با حضور داعش در ایران کشور ما باید نفوذ خود را در منطقه بیشتر از پیش کند.»
وی همچنین به ادعاها مبنی بر کمک نظامی ایران به کشورهای عراق، سوریه و لبنان اشاره کرده و گفت: «ایران امروز واحدهای نظامی در هیچ‌یک از کشورهای منطقه ندارد، واحد نظامی با مستشاران نظامی فرق می‌کند. واحد‌های نظامی یعنی این‌که نیروهای رزمنده ایرانی پشت خاکریزهای کشورهای منطقه بجنگند. نه عراق نه سوریه و نه حتی یمن به این واحد‌ها نیازی ندارند، آنها کمک لجستیک و مشاوره نظامی لازم دارند. ایران در عین همکاری به آنها از منافع ملی خود حفاظت می‌کند و به این خاطر هست که تا به امروز داعش وارد ایران نشده است».
حسن کاظمی‌قمی همچنین درخصوص حمله نظامی عربستان به یمن گفت: «امروز سعودی‌ها، سرخود، قلدرمآبانه و بدون مجوز به یمن حمله می‌کنند و مردم را به خاک و خون می‌کشند. نام این چیست؟ تروریسم نیست؟ اگر این پدیده تبدیل به رویه شود چه؟ اگر درخصوص یمن موفق شوند به اهداف خود دست پیدا کنند، چه تضمینی هست که این رویه را در کل منطقه ادامه ندهند. کل منطقه شامل ایران هم می‌شود. تأکید می‌کنم ایران حتما شامل آن می‌شود. اگر این تروریسم لجام‌گسیخته‌ای که حمایت همه‌جانبه می‌شود، مهار نشود به شدت کشور ما را در معرض خطر قرار می‌دهد. پدیده داعش منحصر در عراق نیست. اصلا مرز ندارد.»
سفیر سابق ایران در عراق همچنین درخصوص استراتژی آمریکا در قبال ایران در منطقه گفت: «آمریکا امروز فاقد توانمندی برای یک جنگ نظامی تمام‌عیار است. آنها از حربه جدیدی استفاده می‌کنند که همان جنگ نیابتی است. این جنگ نیابتی در اصل آتشی است که از نظر آنها باید متوجه ایران شود. این هوشیاری را همه ما و همه مردم ایران باید داشته باشیم و همه کمک کنیم که دامنه آتش به قدری گسترده نشود که مهار آن غیرممکن شود. ایران باید به این دولت‌ها کمک کند، برای امنیت کشورمان.

ایران حضور «هیأت ایرانی» در عُمان برای مذاکره درباره یمن را تکذیب کرد
یک مقام وزارت امور خارجه، حضور هیأتی از تهران در عُمان برای مذاکره با طرف آمریکایی درباره بحران یمن را تکذیب کرد. به گزارش فارس، این مقام وزارت خارجه تاکید کرد: هیچ میانجیگری ایرانی میان جنبش انصارالله و آمریکایی‌ها در مسقط وجود ندارد. صبح دیروز روزنامه «البیان» امارات به نقل از منابع مطلع یمنی مدعی شد که هیأتی ایرانی در مسقط با طرف آمریکایی و طرف انصارالله درحال رایزنی‌ است. البیان با بیان این‌که نشست صلح ژنو برای یمن اواخر خردادماه برگزار می‌شود و سازمان ملل مطمئن شده است که همه طرف‌های مرتبط با یمن در این نشست حاضر خواهند شد، نوشت که هم‌اکنون هیأتی ایرانی در مسقط (پایتخت عمان) مشغول گفت‌وگو با یک هیأت انصارالله و طرف آمریکایی است.

پاسخ ایران به اتهام‌های وزیر امور خارجه عربستان
معاون وزیر امور خارجه ایران در واکنش به اتهامات وزیر خارجه عربستان گفت: نقش ایران در منطقه کاملا سازنده است. حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی آفریقای وزارت خارجه در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: امنیت ایران، عراق، یمن و کشورهای حوزه خلیج‌فارس به هم پیوسته است. وی در ادامه تأکید کرد: تهران برخلاف برخی طرف‌ها که از تروریسم حمایت و استفاده ابزاری می‌کنند و امنیت منطقه را به بازی گرفته‌اند، قویا از عراق، لبنان، یمن و سوریه و کشورهای در معرض تهدیدات تروریستی حمایت می‌کند. وزیر خارجه عربستان در کنفرانس خبری مشترک با همتای مصری خود روز یکشنبه مدعی شد که ایران در یمن، سوریه، عراق و لبنان دخالت می‌کند و این از سوی کشورهای عربی پذیرفتنی نیست. وی گفته است که «ما می‌خواهیم با ایران روابط خوبی داشته باشیم اما این مشروط به آن است که تهران از دخالت در امور کشورهای عربی دست بردارد و به حمایت خود از تروریسم پایان دهد. همه چیز به ایران بستگی دارد.» امیر عبداللهیان در ادامه گفت: ما از روابط خوب با ریاض استقبال می‌کنیم و انتظار داریم عربستان در منطقه نقش سازنده ایفا کند و با اتخاذ سیاست‌های درست و سنجیده مانع گسترش جنگ، تقویت تروریسم و تشدید ناامنی در منطقه شود.


تعداد بازدید :  165