شماره ۵۷۹ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۲ خرداد
صفحه را ببند
اخبار جهان

شنود مکالمات تلفنی شهروندان آمریکا توسط سرویس‌های امنیتی متوقف شد
عدم توافق در مجلس سنای آمریکا برای تصویب لایحه «آزادی» و تمدید قانون «میهن‌پرستی» موجب شد تا جمع‌آوری اطلاعات مکالمات تلفنی شهروندان آمریکایی از سوی سرویس‌های امنیتی آمریکا متوقف شود. عدم تمدید برنامه موسوم به قانون «میهن‌دوستی»، که یکی از مهم‌ترین قوانین ضد‌تروریسم آمریکا به شمار می‌رفت موجب شد تا این برنامه بحث‌برانگیز در نیمه شب یکشنبه به وقت آمریکا به کار خود پایان دهد، به این ترتیب سازمان امنیت ملی آمریکا از این پس اجازه نخواهد داشت به جمع‌آوری گسترده اطلاعات از تماس‌های تلفنی شهروندان خود ادامه دهد. قانون موسوم به «میهن‌پرستی» که پس از 11سپتامبر و در دولت جورج دبلیو بوش تصویب شده بود، اختیارات گسترده و وسیعی در اختیار دولت و سازمان‌های جاسوسی و امنیتی قرار داده بود که براساس آن می‌توانستند ازجمله مکالمات شهروندان را بدون رای دادگاه، شنود کنند. با این حال به نظر نمی‌رسد لایحه «آزادی» که برای جایگزینی قانون پیشین طراحی شده بود تا روز‌های آتی به تأیید سنای آمریکا برسد. در صورت تصویب این لایحه تازه، دسترسی سرویس‌های امنیتی به اطلاعات تلفن شهروندان مشروط به اجازه دادگاه خواهد بود. این اقدام سنای آمریکا واکنش دولت را بر انگیخت و کاخ‌سفید رای ندادن به لایحه قانون آزادی را خطایی غیرمسئولانه توصیف کرد که امنیت ملی این کشور را به خطر می‌اندازد. عدم توافق سناتورهای آمریکایی در مورد این لایحه به این معنا است که آژانس امنیت ملی آمریکا به‌طور موقت و تا زمان تصویب مقررات جدید حق نخواهد داشت به‌صورت گسترده اطلاعات تلفن شهروندان، ازجمله مظنونان به ترور را رصد و ضبط کند.

وزیر خارجه آلمان: وضعیت غزه فاجعه بار است
وزیر خارجه آلمان در روز گذشته و در بازدید از نوار غزه، وضع نزدیک به 2‌میلیون فلسطینی ساکن در این منطقه را فاجعه‌بار توصیف کرد. به گزارش پرس‌تی‌وی، «فرانک والتر اشتاین مایر»، وزیر خارجه کشور آلمان پس از گذشت حدود یک‌سال از حمله 50 روزه اسراییل به سرزمین تحت محاصره نوار غزه، وضع فلسطینیان این منطقه را مورد بررسی قرار داد. اشتاین مایر در جریان این دیدار عنوان کرد: «نباید برای بهبود شرایط زندگی مردم در نواز غزه، منتظر نتیجه مذاکرات درباره فلسطین باشیم». این از معدود دفعاتی است که دیپلمات‌های رده بالای اروپایی برای بازدید به نوار غزه سفر می‌کنند. پیشتر شایعاتی در رسانه‌های خارجی مبنی بر حضور اشتاین مایر در غزه برای مذاکره پنهانی با سران حماس در ارتباط با تبادل زندانیان حماس و اسراییل مطرح بود اما براساس گزارش خبرگزاری دی‌پی‌ای آلمان، یک منبع از حماس این شایعه را تکذیب کرده است.

یک مقام روس: روسیه حق استقرار سلاح هسته‌ای در شبه جزیره کریمه را دارد
رئیس اداره منع اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه گفت: این کشور حق استقرار تجهیزات نظامی در شبه جزیره «کریمه» را دارد. به گزارش ایلنا، «میخائیل اولیانوف» رئیس اداره منع اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه گفت: این کشور حق استقرار سلاح‌های هسته‌ای در تمام مناطق تحت کنترل خود ازجمله شبه‌ جزیره کریمه را در صورت نیاز دارد. اولیانوف با اشاره به انتقاد «پاول کلیمکین» وزیر امورخارجه اوکراین درباره احتمال استقرار تجهیزات نظامی روسی در کریمه، گفت: «کلیمکین کریمه را جزو خاک اوکراین می‌داند و به همین دلیل استقرار تسلیحات نظامی ما را در این شبه‌ جزیره غیرقانونی می‌خواند اما، منطق وزیرخارجه اوکراین با هدف استقرار تجهیزات نظامی و هسته‌ای آمریکا در این منطقه، نوعی نقض پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای به‌شمار می‌رود.»

اشرف غنی: حاضر به مذاکره با طالبان به هر بهایی نخواهیم بود
رئیس‌جمهوری افغانستان اعلام کرد که در گفت‌وگوهای صلح با طالبان از موضع قدرت وارد خواهد شد. به گزارش تسنیم، «محمد اشرف‌غنی» که هم‌اکنون در ولایت هرات در غرب این کشور به سر می‌برد در دیدار با بزرگان و مقامات امنیتی این کشور تأکید کرد: «حکومت افغانستان تحت هر شرایطی حاضر به مذاکره با مخالفان مسلح و طالبان نخواهد بود. غنی اظهار داشت: «دولت افغانستان از موضع ضعف نه بلکه از موضع قدرت با طالبان گفت‌وگو خواهد کرد». وی با بیان این مطلب که مردم و دولت افغانستان خواهان صلح هستند، گفت: «صلح و جنگ نمی‌توانند با یکدیگر سازگاری داشته باشند؛ تا زمانی که جنگ است نیروهای امنیتی افغان با قدرت با فعالیت مخالفان برخورد خواهند کرد». وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن ستایش از فعالیت‌های نیروهای امنیتی افغان، وعده ترفیع برخی از این مأموران امنیتی را داده است.


تعداد بازدید :  176